Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Duurzaamheid
  4. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  5. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  6. Beeldende en audiovisuele kunst
  7. Woordkunst-drama
  8. beeld
  9. dans en beweging
  10. literatuur en leesmotivatie

Thema's

  • (-) dans en beweging (73)
  • drama en theater (67)
  • (-) beeld (59)
  • geluid en muziek (55)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (32)
  • erfgoed (28)
  • (-) literatuur en leesmotivatie (28)
  • film en fotografie (24)
  • mediawijsheid (21)
  • schoolfeest (18)
  • herinneringseducatie (11)
  • intergenerationeel (11)
  • mode en design (11)
  • welbevinden en pesten (10)
  • architectuur (9)
  • Cultuur in de Spiegel (8)
  • ouderparticipatie (7)
  • poëzie (7)
  • STE(A)M (6)
  • circus (4)
  • innovatie (4)
  • interculturaliteit (4)
  • speelplaats (4)
  • wereldburgerschap (4)
  • filosoferen (3)
  • inclusie (3)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (2)
  • Kunstkuur (2)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (255)
  • Nederlands (163)
  • Sociaal-relationele competenties (115)
  • Zelfbewustzijn (94)
  • Burgerschap (44)
  • Digitale competenties (41)
  • Historisch bewustzijn (24)
  • Ruimtelijk bewustzijn (10)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (9)
  • Ondernemingszin (6)
  • Andere talen (2)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (92)
  • (-) Duurzaamheid (23)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (106)
  • Artikel (1)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (102)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (92)
    • Buitengewoon basisonderwijs (10)
  • Secundair onderwijs (54)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (11)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (5)
    • Muziek (4)
    • (-) Woordkunst-drama (9)
    • Dans (4)
  • Hoger onderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Foto gesprek 'Geroezemoes' CANON Cultuurcel Inspiratiedag 2022

Passerelle en VBS Paridaens verbinden dans met leesbevordering in project 'Geroezemoes'

 dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een kortfilm. Zij lieten zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes. Het boek gaat over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten...

Passerelle laat jongeren hun favoriete jeugdboek dansen

 dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de Jeugdboekenmaand lanceerde Passerelle een oproep naar jongeren om een fragment uit hun favoriete jeugdboek door te sturen. Samen met een choreograaf gingen ze aan de slag om deze tekst om te zetten in dans, met een filmpje als resultaat. Eén op één werkten danser en choreograaf toe naar een...

Wij maken een videoclip voor het zeeklassenlied!

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De spanning hangt al voelbaar in de lucht. Nog 8 keer slapen en de 36 leerlingen van het derde leerjaar van basisschool De Horizon uit Dilsen-Stokkem vertrekken op zeeklassen. Eerst is er nog een muzische driedaagse waarin ze met Anke Vrinssen, dramadocente van de Stedelijke Kunstacademie, de...
Leerlingen kleuren tekening van dieren op een groot doek

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.
Meisje met Down syndroom kijkt dromerig naar blad dat op een overhead projector ligt. Anderen zijn hierop aan het verven.

Voel, ruik, proef de succesformule van een Kunstkuurtraject

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, Kunstkuur / Buitengewoon basisonderwijs

De zintuigen, dat is het thema waarrond de leerlingen van BaO de 3master in Kasterlee deze periode werken. Annick De Houwer, hun leraar voor muzische vorming, sluit daar graag bij aan. Ze doet dat samen met dramadocent Yentl Gijbels en muziektherapeute Jana Grootjans van de Academie voor Muziek...
Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.
De tafel gedekt

VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel

 beeld, film en fotografie, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat verbindt mensen boven alles? Samen tafelen was het antwoord van Vrije School voor Buitengewoon Onderwijs de Pinker in Poperinge. Onder deskundige begeleiding van beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe ontwierpen de leerlingen de Tafel: een plaats waar ingrediënten en mensen samenkomen tot een...
Kinderen knutselen met klei

Ceci n’est pas ... zomaar een project

 beeld, erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In workshops en tijdens verschillende uitstappen leerden de leerlingen van het vierde leerjaar René Magritte en zijn werk beter kennen.
2 leerlingen verbinden houten stokjes met elastiekjes

Een kijk in, op en uit de torens van Brugge

 architectuur, beeld, erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het vierde leerjaar van het Sint-Andreasinstituut in Brugge gingen creatief en muzisch aan de slag met het thema ‘Torens’. De kunstenaars van KunstGroepBrugge hielpen hen op weg.
Leerlingen zwaaien met sjaals op podium

Lodewijk de Koningspinguïn

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Met tweehonderd waren ze, de acteurs, zangers, dansers en muzikanten van de Academie en de basisscholen van Schoten. Samen maakten ze de theaterproductie Lodewijk De Koningspinguïn met Dimitri Leue. Het werd een wonderlijke mix van dans, muziek, zang en theater.
Kinderen zwaaien met zelfgemaakte vlaggen

Y'PARADE

 architectuur, beeld, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Maar liefst 1400 lagereschoolkinderen en kleuters werkten aan een virtuele, historische stoet ... de Y'PARADE. 20 basisscholen uit (groot)Ieper engageerden zich om elk een stukje van het Westhoekverleden uit te beelden en maakten een sprong in het verleden, meer bepaald naar 9 augustus 1854. Op die...
Poster voor 'Touche: een fragiele ontmoeting'. Een oudere vrouw houdt de handen vast van een kind.

Touche

 dans en beweging, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kunstproject Touche ontmoetten de leerlingen van het 4de leerjaar van het Sint-Lodewijkscollege twee maanden lang enkele bewoners en bezoekers van het woonzorgcentrum Sint-Jozef. Hun fragiele maar vooral bijzondere ontmoeting leidde tot een ware dansfilm.
Kind met kopie van Réné Simons' schilderij in de hand, luistert aandachtig naar uitleg

Leerlingen op zoek naar de tijd van toen in Lanklaar

 beeld, erfgoed, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Rond de lokale Maaslandse schilder René Simons (1906-1973) ontwikkelde de geschied- en heemkundige kring De Vreedsel in Lanklaar (Dilsen-Stokkem) een totaalproject met een belangrijk educatief luik. Het werd een uitmuntend voorbeeld van een kruisbestuiving tussen erfgoed, intergenerationeel leren en...
Afstanden op kaart aangeduid met draad. In het midden van de kaart ligt Vorst

Ken je gemeente

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de...
Meisje maakt knoop in touw

Met de school van toen naar de toekomst

 architectuur, beeld, herinneringseducatie, innovatie, mediawijsheid, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met het ene oog op het verleden en het ander op de toekomst. Vanuit deze invalshoek besloot Tom Morel, leerkracht bij de Gentse Freinetschool De Sterre-Spits, om het project ‘Met de school van toen naar de toekomst’ te lanceren. Het project werd een creatieve duizendpoot in samenwerking met drie...
Kinderen rond hun maquette van het plein

Het plein | Zo geef je architectuur en ruimtelijke planning een plaats in je lessen

 architectuur, beeld, geluid en muziek, innovatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een beeldend kunstenaar, twee architecten en een geluidskunstenaar gingen met twee enthousiaste klassen van basisschool Jongslag aan het werk om hun plein te verbeelden in het kader van een nieuw ruimtelijk plan voor het centrum van Dilbeek.
Leerlingen luisteren naar Marieke De Marée en Anneleen De Causmaecker

Dorp gezonken!

 beeld, drama en theater, erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van Basisschool De Triangel gingen creatief aan de slag rond het thema klimaatverandering en de mogelijke gevolgen daarvan. Dat werd voor de kinderen aanschouwelijk gemaakt aan de hand van het verzonken Zeelandse dorp Rilland.
Een gedicht gevormd door stenen. Op elke steen staat een woord van het gedicht

Gedichten in steen

 architectuur, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kleuter- en basisschool Vivenkapelle kocht een aangrenzend braakliggend perceel grond met het idee ze wel een grotere tuin kon gebruiken. Zo ontstond de ontdektuin. Niet alleen om natuur te ontdekken, maar ook een tentoonstellingstuin, een poëzietuin of een danstuin!

Geen pasjes aanleren, maar zélf beweging en dans creëren

 dans en beweging, geluid en muziek, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In plaats van een dansje aan te leren voor het schoolfeest, creëerden de leerlingen van het eerste leerjaar van Basisschool De Posthoorn in Wevelgem een eigen dans. Externe partner Sylvie Declercq bracht de kinderen in tien sessies de basisprincipes van de hedendaagse dans bij, liet hen improviseren...
kasteel in groene omgeving

Ons kasteel in een erfgoedkleedje

 architectuur, beeld, erfgoed, herinneringseducatie, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Op de speelplaats van freinetschool Villa Zonnebloem staat het Hof Van Nassau - een klein kasteel - te verkommeren. Daar wilde de school verandering in brengen. Tijdens open ateliers werkten de leerlingen rond verschillende geschiedkundige periode. De muzische resultaten daarvan gebruikten ze om het...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Danskaarten

WIN Creatieve opdrachten rond dans

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs