Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Duurzaamheid
  4. Nederlands
  5. welbevinden en pesten
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • taal(bevordering) en taalstimulatie (95)
  • beeld (87)
  • literatuur en leesmotivatie (84)
  • drama en theater (72)
  • erfgoed (64)
  • geluid en muziek (64)
  • film en fotografie (48)
  • dans en beweging (43)
  • mediawijsheid (40)
  • poëzie (32)
  • intergenerationeel (22)
  • herinneringseducatie (17)
  • architectuur (16)
  • interculturaliteit (16)
  • (-) welbevinden en pesten (16)
  • Cultuur in de Spiegel (14)
  • mode en design (12)
  • schoolfeest (12)
  • STE(A)M (12)
  • inclusie (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (8)
  • Kunstkuur (7)
  • ouderparticipatie (7)
  • speelplaats (6)
  • filosoferen (3)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (36)
  • Sociaal-relationele competenties (36)
  • Burgerschap (32)
  • Zelfbewustzijn (28)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (16)
  • Digitale competenties (11)
  • Historisch bewustzijn (1)
  • Ondernemingszin (1)
  • (-) Nederlands (15)
  • (-) Duurzaamheid (1)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (16)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (16)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (5)
  • Secundair onderwijs (10)
  • Volwassenenonderwijs (1)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...
Brooddozen versierd met letters uitgeknipt uit tijdschriften. Er staat telkens 'ik ben geen brooddoos'

Gij vuile brooddoos

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘3 weken lang werkten we rond het boek van Dimitri Leue. We kropen in de huid van de hoofdpersonages en gingen creatief aan de slag met brooddozen, schreven teksten en maakten geluid- en video-opnames. Uiteindelijk openden we een mini-tentoonstelling om ons werk te exposeren. We voelen dit project...
Tekening van een schoorsteen. Naast de schoorsteen staat geschreven 'De bel gaat' 'Tring tring tring tring'.

Hoe pak je een pestprobleem aan én werk je tegelijk aan het cultureel bewustzijn van je leerlingen?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Aan de hand van kinderboeken, illustraties en boekjes die de kinderen zelf schrijven en illustreren verkent jeugdauteur Jan de Kinder samen met de leerlingen het thema ‘pesten’. de leerlingen ontdekken hun creatieve kant, ontdekken hun creatieve kant en tasten af hoe ze zich kunnen en willen...
Meisje spreekt in microfoon tijdens interview

Kom binnenkijken in ons hoofd

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Als je kunt kiezen tussen gelijk krijgen en aardig zijn, kies dan aardig zijn. Het is een principe van Meneer Brown, leraar Engels, in het jeugdboek ‘Wonder’. Een principe helpt om beslissingen te nemen over dingen die echt belangrijk zijn, leert hij zijn klas. Misha Coole van Creatief Schrijven...
Kinderen liggen en zitten op de grond terwijl ze in hun notitieboekjes schrijven

Poëtische sneetjes in een creatief korstje

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

24 paar kinderogen fonkelen. Ze mogen dat zwarte tekenboekje houden! Het vierde leerjaar van de Vrije Basisschool Sint-Michiel in Keerbergen versiert het met zorg. Bladzijde na bladzijde vult het zich met eigen schrijfsels en illustraties. Wie hen begeleidt bij het creëren van al dat moois? Dichter...
Leerlingen schrijven op blad papier

Woordenoorlog met poëzie en podcast

 Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Rood. Bloed. Moord. Liefde. Valentijn. Twee rijen leerlingen houden een associatierace tegen elkaar. Als de laatste eindigt met ‘Knuffel’, loopt ze naar voor om de rij te herbeginnen. Welke groep geraakt het verst in deze ludieke woordenoorlog?
Siska Goemine bladert door boek 'Brooddoos'

Tevreden, tussen vele anderen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Aan de hand van jeugdboeken, schrijfopdrachtjes en zelfportretten toont auteur Siska Goeminne van Artforum aan de leerlingen van Sint Victor in Alsemberg dat er niets mis is met anders zijn.
Journaliste Anke Wauters spreekt leerlingen toe in mediatheek

(er) schoon genoeg (van hebben)

 film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wie zie ik wanneer ik in de spiegel kijk?’ ‘Ben ik wel schoon genoeg?’ Zeker durven zijn over jezelf en over je eigen lichaam, het is niet vanzelfsprekend. Vijftien leerlingen van het vijfde jaar Gezondheids- en Welzijnswetenschappen van de Sint-Laurensscholen in Zelzate gingen aan de slag met het...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Jongen beatboxt in microfoon

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!
OKAN-leerlingen staan op het podium. Op het scherm achter hen wordt 'mijn leven als een andere ik' geprojecteerd.

OKAN: Waarom theater inzetten om Nederlands te leren een goed idee is

 drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat mis je? Waar droom je van? Stefan Perceval van HETGEVOLG stelde de 29 leerlingen van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van PISO Tienen een hoop vragen. Met hun antwoorden en lichaamstaal boetseerde hij een pakkende theatervoorstelling waarin de...
De tafel gedekt

VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel

 beeld, film en fotografie, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat verbindt mensen boven alles? Samen tafelen was het antwoord van Vrije School voor Buitengewoon Onderwijs de Pinker in Poperinge. Onder deskundige begeleiding van beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe ontwierpen de leerlingen de Tafel: een plaats waar ingrediënten en mensen samenkomen tot een...
2 meisjes van het Imelda Instituut staan op het podium en brengen hun slam

Slam (in) The City geeft stem aan Brusselse jongeren

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar Toerisme van het Imelda-Instituut (Brussel) leerden zichzelf uitdrukken met slam poetry, een moderne vorm van poëzie. Kunsteducatieve organisatie Artforum en internationaal literatuurhuis Passa Porta zorgden voor de begeleiding van schrijfster/performer Anissa...

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs