Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Duurzaamheid
  4. Ondernemingszin
  5. Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  6. STE(A)M
  7. film en fotografie

Thema's

  • erfgoed (59)
  • beeld (46)
  • (-) STE(A)M (31)
  • (-) film en fotografie (26)
  • geluid en muziek (25)
  • drama en theater (21)
  • intergenerationeel (20)
  • mediawijsheid (18)
  • architectuur (17)
  • mode en design (16)
  • literatuur en leesmotivatie (14)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (14)
  • dans en beweging (13)
  • herinneringseducatie (13)
  • speelplaats (7)
  • Cultuur in de Spiegel (6)
  • poëzie (6)
  • inclusie (5)
  • schoolfeest (5)
  • interculturaliteit (4)
  • wereldburgerschap (4)
  • filosoferen (2)
  • welbevinden en pesten (2)
  • gaming (1)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (1)
  • Kunstkuur (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (126)
  • Digitale competenties (100)
  • Sociaal-relationele competenties (69)
  • Zelfbewustzijn (52)
  • Burgerschap (39)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (39)
  • Nederlands (36)
  • Historisch bewustzijn (29)
  • Ruimtelijk bewustzijn (8)
  • Andere talen (1)
  • (-) Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (30)
  • (-) Duurzaamheid (29)
  • (-) Ondernemingszin (8)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (52)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (23)
  • Secundair onderwijs (30)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (2)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerling poseert met zelfgemaakt plastic dier

Recyclen is een kunst!

 beeld, STE(A)M, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De tweedejaars van Go! technisch atheneum campus De Brug in Vilvoorde scherpten hun milieubewustzijn én hun gevoel voor schoonheid en creativiteit. Met plasticafval gingen ze aan de slag. Ze maakten bomen, bloemen, gras en dieren. Zo ontstond stilaan een een heuse tuin… een tuin van afval.
Leerlingen tonen zelfgemaakte automaton

Kunst en techniek gaan hand in hand in de wondere wereld van automata

 STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het tweede jaar STEM van de secundaire school HT²O in Turnhout dompelden zich onder in de wondere wereld van de automata. Dat zijn zelfstandig opererende objecten waarin kunst en technologie in elkaar versmelten. Externe partner van dienst was kunstenaar Geert Hautekiet.
Leerling bouwt mini Eiffeltoren

Ontdek de A in STEAM

 drama en theater, film en fotografie, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wat kan kunst en cultuur (ARTS) aan STEM toevoegen? Dat ondervinden 130 STEM-leerlingen van de middenschool Heilig Graf in Turnhout tijdens hun wetenschapsweek. Van STEM naar STEAM dus, met een beetje hulp van Gluon en Kleinkunstig.
Kind zit aan tafel achter een lamp

Panamarenko ontmoet Da Vinci

 drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Onder de noemer ‘Panamarenko ontmoet Da Vinci’ maakten de zesdejaars leerlingen van de basisschool Angelusinstituut in Sint-Lambrechts-Woluwe al doende kennis met wetenschap en kunst. Het werd een ervaring om nooit meer te vergeten!
Leerlingen op podium

SELFMADE

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Zet een groep extraverte podiumbeesten en introverte podiumbouwers samen, laat hen wisselen van rol en kijk naar wat er gebeurt! Het Stedelijk Lyceum Cadix en het Stedelijk Lyceum Meir maakte op die manier een héél verrassende theatervoorstelling en doorbrak met Selfmade tegelijk de schotten tussen...
Kinderen dansen voor de klas

De kikker die niet van kussen hield

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kikker die niet van Kussen hield werd voor de leerlingen van het zesde leerjaar een doorgedreven introductie in de wereld van het theater. Samen met hun leerkracht bedachten ze een verhaal, werkten ze rollen uit en verdeelden ze die onder elkaar. Ook aan de affiche werd gedacht. Ondertussen...
Meisje op podium met een zelfgemaakte paddenstoel als hoed

Schimmelschoenen: een wetenschapsopera gemaakt door kinderen

 drama en theater, filosoferen, geluid en muziek, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Onder begeleiding van Jeugdtheaterhuis Larf! maakte methodeschool De Buurt (Gent) met het eerste tot derde leerjaar in drie weken tijd een wetenschapsopera. Als inspiratie bezochten ze Opera Vlaanderen en de Schimmelschoenen in het KASK. Ekoli zorgde voor een wetenschappelijke workshop over...
Leerlingen bouwen een snaarinstrument met hout en metaaldraad

Geluidsperformance verbindt wetenschap en cultuur

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Ludgardiscollege zocht naar een volwaardige invulling aan het nieuwe STEAM curriculum in het derde jaar. Samen met partner MUS-E werkten de leerlingen een jaar lang rond het thema geluid en onderzochten ze de raaklijnen tussen wetenschap en cultuur. Als eindresultaat creëerden ze een...

Soundscapes met bijen

 film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Negentien leerlingen van de STEM-klas 4E van Sint-Bavo in Gent maakten soundscapes gemaakt onder begeleiding van Arno Geerts van De Notenboom. Ze lieten zich hiervoor inspireren op het gedrag én belang van bijen.

De Klimpaalrace | Timmeren en verven aan zelfgemaakte zeepkisten

 schoolfeest, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

GO! basisschool De Klimpaal in Sint-Jans-Molenbeek organiseert elk jaar een straatfeest waar de hele buurt op is uitgenodigd. En daar past een zeepkistenrace perfect bij. Kunstenaar en zeepkist-koning Olivier D’Hose zette alle leerlingen op het juiste spoor. Een fanfareparade, in goede banen geleid...
Leerling houdt lege walnoot schors vast

Dromen vangen in het VTI

 beeld, Cultuur in de Spiegel, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan een vleugje cultuur ervoor zorgen dat leerstof beter blijft ‘plakken’? En vallen cultuur en een nijverheids-technische omgeving met elkaar te rijmen? Het VTI in Waregem zocht het uit in een pilootproject. Hun eerste conclusie? ‘Cultuur in de Spiegel smaakt naar veel meer.’
Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.
Leerlingen en Bart Baccarne tonen in klaslokaal trots hun designs voor de speelplaats

Jonge designers vol speelplaatsideeën

 beeld, mode en design, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De derde graad van basisschool De Windwijzer in Laarne en Kalken ontwierp meubels voor hun nieuwe, klimaatvriendelijke speelplaats. Met de hulp van het Gentse Design Museum en ontwerper Bart Baccarne toverden ze straffe ideeën om in haalbare ontwerpen.
2 leerlingen zagen door een plastic buis

STEAM in Lede

 film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid, mode en design, STE(A)M / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek

Jongeren zijn echte digital-natives. Internet, smartphones en mp3-spelers zijn dagelijkse kost. Toch ontbreekt het hen soms aan de juiste kennis over al deze snufjes. De muziekacademie van Lede nam de kersverse STEM-academie STEAMIN’ Lede onder de arm. Samen dompelden ze de leerlingen van de...

De Robot van het Rabot

 beeld, mode en design, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Meer aandacht voor techniek in de klas, dat was het uitgangspunt voor De Robot van het Rabot, een project van Vrije Basisschool De Mozaïek uit de Gentse Rabotwijk. Vijf weken lang werkten de leerlingen rond het thema robots, met als klap op de vuurpijl een toonmoment.

Twee generaties, één verhaal | Digital storytelling brengt leerlingen en senioren dichter bij elkaar

 film en fotografie, intergenerationeel, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Veel leerlingen van het vijfde leerjaar van Gemeentelijke Basisschool Van Asbroek komen nooit in een zorgcentrum. Hun grootouders leven in een ander land of wonen bij hen in. Dankzij dit project ontmoeten ze lokale senioren en leren ze hen kennen op een ongedwongen manier. Samen legden ze hun...
Leerlinge werkt met een slijpmachine aan een metalen voorwerp in een atelier

Jongeren creëren originele lichtarmaturen voor Belgiek

 architectuur, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op vraag van Brugge Plus ontwierpen en maakten de leerlingen van het zesde architecturale en binnenhuiskunst en het zevende ruimtelijke vormgeving van het Technisch Instituut Heilige Familie (Brugge) lichtarmaturen voor de mobiele cultuurzaal Belgiek. De ontwerpers van makersatelier PL/NK...
Jongeren die houtconstructie maken.

Van grondplan tot gevel: Leon Stynen in ere hersteld

 architectuur, erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aangemoedigd door het VAi brachten dertig leerlingen van het H.Pius X-instituut uit de studierichting Architecturale Vorming Bovenbouw samen met leerlingen houttechnieken van Don Bosco Technisch Instituut en het architectenbureau Eagles of Architecture een ode aan architect Leon Stynen. Ze bouwden...
Verschillende notitieboekjes met tekeningen en tekst. Zo staat er op een notitieboekje 'Ik ben een pietje precies'. Op een ander notitieboekje staat 'Ik probeer er het beste van te maken'. Een ander papiertje heeft de vragen 'Welke droom zou je nog vervullen?' en 'Wat is het leukst aan oud worden?'.

Levensverhalen die kruisen en botsen

 erfgoed, film en fotografie, intergenerationeel / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Aan de kust kruisen verschillende levensverhalen elkaar. Verhalen over visserij, verhalen over de kust als vakantieoord, maar ook heel eenvoudige verhalen, over het dagelijkse leven dat rasechte en aangespoelde Blankenbergenaars aan de kust beleven.

Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Samen met kunstenares en artistiek coördinator Patries Wichers van MUS-E Belgium werkten de leerkrachten van de Technische School Mechelen (Middenschool) speciaal voor Erfgoeddag een traject uit rond Mechelse ambachten en vakmanschap. Zo gingen 30 enthousiaste leerlingen aan de slag om zelf te...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs