Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Duurzaamheid
  4. Sociaal-relationele competenties
  5. Zelfbewustzijn
  6. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  7. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (76)
  • dans en beweging (68)
  • drama en theater (68)
  • geluid en muziek (59)
  • literatuur en leesmotivatie (36)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (36)
  • erfgoed (33)
  • film en fotografie (29)
  • mediawijsheid (27)
  • schoolfeest (23)
  • mode en design (15)
  • welbevinden en pesten (15)
  • herinneringseducatie (13)
  • Cultuur in de Spiegel (12)
  • intergenerationeel (12)
  • speelplaats (11)
  • architectuur (10)
  • ouderparticipatie (10)
  • STE(A)M (9)
  • interculturaliteit (7)
  • poëzie (7)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (5)
  • inclusie (5)
  • wereldburgerschap (5)
  • filosoferen (4)
  • circus (3)
  • Kunstkuur (3)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (227)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (103)
  • Nederlands (90)
  • Digitale competenties (60)
  • Burgerschap (58)
  • Historisch bewustzijn (44)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (14)
  • Ruimtelijk bewustzijn (12)
  • Ondernemingszin (6)
  • Andere talen (1)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (138)
  • (-) Zelfbewustzijn (100)
  • (-) Duurzaamheid (40)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (161)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (157)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (4)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (161)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (143)
    • Buitengewoon basisonderwijs (17)
  • Secundair onderwijs (125)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (17)
  • Hoger onderwijs (5)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen experimenteren met Imaginarium

Hoe werk je aan taalontwikkeling en emotionele vaardigheden? Deze school koos voor out of the box sprookjestheater!

 drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Samen een theatervoorstelling creëren. Dat was het opzet van Er was eens een land, een creatief traject dat de leerlingen van het tweede leerjaar van GO! Basisschool ’t Kasteeltje in Overijse doorliepen met Amadeo Kollectif. Het proces bleek belangrijker dan het product.
2 leerlingen interviewen elkaar op een klimrek

Hoe zwaai je op originele wijze het laatste jaar uit? Deze leerlingen doen het met zelfgemaakte luisterverhalen!

 geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De zesdejaars van Vrije Basisschool Pieter Brueghel moeten bijna afscheid nemen van hun school en dus ook van de fijne leesklas. Door samen luisterverhalen uit te werken en op te nemen met de hulp van Musica vzw, geven ze de leesklas en alle jongere leerlingen van hun school nog een prachtig cadeau.
Leerlingen werken met speelklei

Leerlingen met een visuele beperking verleggen grenzen en ontwerpen hun eigen treincoupé!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Twintig leerlingen met een visuele beperking van Kasterlinden Buitengewoon Basisonderwijs bezochten de expo Oriënt Express in het Brusselse Train World. Een onvergetelijk begin van het kunsttraject Blind Date op de Oriënt Express, begeleid door Barbara Beel van Casa Blanca vzw. Samen recreëren ze de...
Twee leerlingen bewegen samen op de speelplaats

Toon Tellegens dierenverhalen inspireren tot beestig bewegingstheater

 dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Via de filosofische verhalen van schrijver Toon Tellegen maken de leerlingen van juf Sandrien op de Brusselse Imelda Basisschool kennis met Mier, Eekhoorn en al hun vrienden. Hoe zouden deze beestjes klinken? Hoe bewegen ze? En waarover gaan de verhalen eigenlijk? Acht weken lang gaan ze samen met...
Leerling draagt zelfgemaakt masker

GO! Talentenschool Turnhout linkt poppentheater aan beroepspraktijk

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Creatief proeven van de beroepspraktijk met poppentheater voor kleuters rond het thema ‘anders zijn’. Dat is in een notendop wat de leerlingen uit het derde en vierde jaar van de richting Zorg en Welzijn op GO! Talentenschool Turnhout doen tijdens hun projectweek onder begeleiding van Figurentheater...
Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...

Een boom van een project

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de derde graad van GBS Poelbos in Jette wilden het schoolsymbool - een boom - een vaste en zichtbare plaats geven. Niet gewoon als tekening, maar mét QR-codes erin verwerkt! Twee externe partners - een kunstenaar en een filmexpert - hielpen hun idee om te zetten naar een concreet...
Zorgclown maakt muziek met leerling

Basisschool De Zonnepoort en Circusplaneet zoeken contact in een laagdrempelig circusproject

 circus / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De Stedelijke Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs De Zonnepoort in Gent wilde haar leerlingen van de basale stroom graag laten kennismaken met circus. Deze kinderen vallen bij veel activiteiten uit de boot, bijvoorbeeld omdat ze te snel overprikkeld raken. En laat circus nu iets zijn wat je...

Passerelle laat jongeren hun favoriete jeugdboek dansen

 dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de Jeugdboekenmaand lanceerde Passerelle een oproep naar jongeren om een fragment uit hun favoriete jeugdboek door te sturen. Samen met een choreograaf gingen ze aan de slag om deze tekst om te zetten in dans, met een filmpje als resultaat. Eén op één werkten danser en choreograaf toe naar een...

Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een kapper met een gouden trap. De kolossale schoolbel die verhuisde. Of de bevroren limonades en pintjes in de overstroomde kelder van de buren. Stedelijke Basisschool Het Atelier uit Antwerpen zocht naar aanleiding van zijn 160-jarig bestaan straffe verhalen uit de oude doos. Die kregen met de...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...

Circus? Je leerlingen worden er sociaal-emotioneel sterker van

 circus, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Wat steken leerlingen met sociaal-emotionele problemen op van circustechnieken? Heel veel, concludeert de Ziekenhuisschool Fioretti van de Stad Gent. Een groepje lagereschoolkinderen proeft er wekelijks met Circusplaneet een lesuur van. ‘Ongemerkt werken ze aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling...

Spelen met taal, inzetten op schrijfvaardigheden en zo ontdekken wat ‘thuis’ is

 filosoferen, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat is een thuis? In het creatieve schrijfproject Nesten ging een aantal leerlingen van Vrije Lagere School De Ark in Kessel-Lo op zoek naar antwoorden. Dat deden ze onder begeleiding van schrijfdocent Pieter Delfosse en in correspondentie met een groep volwassen nieuwkomers die zich over hetzelfde...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...
Meisje met Down syndroom kijkt dromerig naar blad dat op een overhead projector ligt. Anderen zijn hierop aan het verven.

Voel, ruik, proef de succesformule van een Kunstkuurtraject

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, Kunstkuur / Buitengewoon basisonderwijs

De zintuigen, dat is het thema waarrond de leerlingen van BaO de 3master in Kasterlee deze periode werken. Annick De Houwer, hun leraar voor muzische vorming, sluit daar graag bij aan. Ze doet dat samen met dramadocent Yentl Gijbels en muziektherapeute Jana Grootjans van de Academie voor Muziek...

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

 beeld, drama en theater, erfgoed, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid countert VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trekken ze die kaart in volle crisis? En hoe doen ze dat concreet?

Toekomstige leerkrachten kleuteronderwijs maken eigen bekpoppen en zoeken zo verbinding met hun kleuters

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs

De opleiding kleuteronderwijs bij Thomas More organiseerde het dynamoPROJECT ‘De educatieve Bekpop’. Onder begeleiding van poppenmakers- en bouwers Peter Teunissen en Willem Verheyden kregen studenten de kans om hun eigen bekpop te maken en ermee te leren spelen. Ze ontdekten ook hoe poppen bruggen...
""

Muziek en performance vinden elkaar in het 3de leerjaar

 dans en beweging, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een muzikant, een performer en twee gemotiveerde leerkrachten, dat klinkt als de ideale match voor een geslaagd dynamoPROJECT. Samen met 34 leerlingen van het 3de leerjaar van de GO! Basisschool Mijlpaal onderzochten en ontdekten muzikant Winne Clement en performer Leen Dewilde niet alleen de...
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs