Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Duurzaamheid
  4. Sociaal-relationele competenties
  5. drama en theater
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • (-) drama en theater (118)
  • beeld (116)
  • dans en beweging (98)
  • geluid en muziek (89)
  • film en fotografie (67)
  • erfgoed (62)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (58)
  • mediawijsheid (55)
  • literatuur en leesmotivatie (53)
  • welbevinden en pesten (36)
  • Cultuur in de Spiegel (28)
  • mode en design (26)
  • schoolfeest (25)
  • interculturaliteit (23)
  • intergenerationeel (22)
  • herinneringseducatie (18)
  • STE(A)M (18)
  • architectuur (17)
  • inclusie (17)
  • poëzie (16)
  • wereldburgerschap (14)
  • speelplaats (13)
  • ouderparticipatie (11)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (10)
  • filosoferen (8)
  • circus (7)
  • Kunstkuur (4)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (129)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (113)
  • Zelfbewustzijn (81)
  • Nederlands (61)
  • Digitale competenties (38)
  • Burgerschap (37)
  • Historisch bewustzijn (17)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (6)
  • Andere talen (3)
  • Ondernemingszin (1)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (118)
  • (-) Duurzaamheid (15)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (118)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (115)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (3)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (65)
  • Secundair onderwijs (46)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (13)
  • Hoger onderwijs (5)
  • Volwassenenonderwijs (3)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Module ART maakt leerlingen wegwijs in kunstwereld

 beeld, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van de tweede graad op GO! Middenschool MIRA in Hamme gingen creatief aan de slag in de lesmodule ART. Hiervoor deden ze uitgebreid beroep op de expertise van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst én de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Hamme. Samen testten...
Student leest boek voor aan kind

Bibliotheek volgeboekt

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Hoger onderwijs

Docenten van de lerarenopleiding kleuteronderwijs aan Odisee Brussel koppelen de invulling van het opleidingsonderdeel muzische vaardigheden aan het Brussels voorleesproject Boekenbende Aan Huis waar de studenten al enkele jaren aan deelnemen.
Leerlingen kleuren tekening van dieren op een groot doek

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.
3 leerlingen staan op podium aan tafel

Performeurs - Performers

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Proeven van toneel, muziek, dans, stand-up comedy, cabaret, video én fotografie ... Dit was de bedoeling van Performeurs-Performers, een project van leerlingen uit het vijfde jaar van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg.
Poster voor Radio Sijs met grote gele ster in het midden.

FM 200.8/TAKE 1. Radio Sijs

 drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Onder de naam FM 200.8/Take 1. Radio Sijs gingen de leerlingen van opleidingsvorm 2 van Buso De Beemden een jaar lang muzisch-creatief aan de slag met diverse mediavormen. FM 200.8 verwijst naar de radio en het jaartal van hun project, Take 1 verwijst naar de film die ze maakten en Radio Sijs is de...
Kinderen verkleed als personages uit Peter en de Wolf

Komt dat zien

 drama en theater, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Leerkrachten en ouders uit de werkgroep PR organiseerden een toneelproject en een muzische week. De hoofddoelinstelling was de leerlingen kennis laten maken met drama. Met de inbreng van externen werd niet alleen de persoonlijkheidsontwikkeling van elke leerling gestimuleerd, het vergrootte ook de...
Leerlingen dansen in theatervoorstelling

Shakespeare Revisited

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Shakespeare Revisited was een vakoverschrijdend project waarmee de leerlingen van de eerste, tweede en derde graad ASO, KSO en BSO van het Busleyden Atheneum via verschillende projecten Shakespeare ontdekten. Samen maakten ze een theatervoorstelling met live gebrachte muziek, een gechoreografeerde...
reeks polaroid foto's van oude vrouw op strand

Grenzeloos

 drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Woordkunst-drama

De Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Mechelen werkte samen met het Stedelijk Conservatorium aan de voorstelling Grenzeloos. Leerlingen digitale beeldvorming en leerlingen woord gingen aan de slag met het boek Hoe oma plots verdween en ontpopten zich zo tot echte regisseurs!
toneeltje voor kinderen

KINK!

 beeld, drama en theater, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Geen brug is te ver voor basisschool Reuzepas om kinderen te laten proeven van kunst. Met KINK -Kunst in de Klas- inspireren de kleuters de volledige lagere school om samen kunst te maken. Aangespoord door het dagelijkse bezoek van schilder Rembrandt ontstaan knappe kunstwerken, die over de hele...
Leerling in gesprek met leerkracht

Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar ASO en TSO van BimSem maakten kennis met poëzie in vele verschijningsvormen. Ze werkten een half jaar lang rond poëzie, gingen ook zelf aan het schrijven en maakten vervolgens verschillende doorsteekjes naar andere kunstvormen. Het resultaat van hun werk werd op...
Kleuters op podium

Drama en gevoelens met muziek

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Blij, bang, boos en bedroefd zijn de vier gevoelens waarrond Vrije Basisschool De Toverboom een project uitbouwde. Met muziek als basis maakten de kleuters samen met de juffen een voorstelling. Groepsgevoel gegarandeerd!
Leerlingen zitten op een stoel in de balletzaal. Eén leerling zit met het ellebogen op de knieën en steunt met de kin op de handen.

Les op de kunstacademie voor de eerstejaars Wetenschappen-Cultuur

 beeld, dans en beweging, drama en theater, Kunstkuur

In de Middenschool in Geraardsbergen kozen 28 eerstejaars niet voor Latijn, Stem of Sport, maar voor Cultuur. Dat zijn er veel meer dan andere jaren en daar zit de Kunstkuur-samenwerking met de Kunstacademie voor Muziek, Woord, Dans, Beeld en Circus voor iets tussen. Elke woensdagvoormiddag stapt de...
Meisje gooit verf op houten plaat

Karel het kunstkonijn

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, ouderparticipatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Projectschool De Weide heeft iets met kunst. Ze wilden hun leerlingen niet alleen laten experimenteren met technieken, maar hen werkelijk onderdompelen in de wereld van kunstenaars en hun kunstdomeinen. Met hun kleuters doken ze de wijde kunstwereld in en werd er met de jongste leefgroep uitvoerig...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

 beeld, drama en theater, erfgoed, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid countert VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trekken ze die kaart in volle crisis? En hoe doen ze dat concreet?

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.

Toekomstige leerkrachten kleuteronderwijs maken eigen bekpoppen en zoeken zo verbinding met hun kleuters

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs

De opleiding kleuteronderwijs bij Thomas More organiseerde het dynamoPROJECT ‘De educatieve Bekpop’. Onder begeleiding van poppenmakers- en bouwers Peter Teunissen en Willem Verheyden kregen studenten de kans om hun eigen bekpop te maken en ermee te leren spelen. Ze ontdekten ook hoe poppen bruggen...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs