Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Historisch bewustzijn
  4. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  5. Artikel
  6. In de kijker
  7. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • drama en theater (118)
  • dans en beweging (103)
  • beeld (92)
  • geluid en muziek (80)
  • erfgoed (72)
  • film en fotografie (54)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (51)
  • literatuur en leesmotivatie (45)
  • mediawijsheid (37)
  • herinneringseducatie (27)
  • Cultuur in de Spiegel (21)
  • schoolfeest (20)
  • intergenerationeel (19)
  • mode en design (19)
  • welbevinden en pesten (17)
  • interculturaliteit (13)
  • poëzie (13)
  • inclusie (11)
  • STE(A)M (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • ouderparticipatie (9)
  • architectuur (8)
  • circus (8)
  • filosoferen (5)
  • speelplaats (5)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • Kunstkuur (4)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (502)
  • Nederlands (245)
  • Sociaal-relationele competenties (241)
  • Zelfbewustzijn (182)
  • Digitale competenties (133)
  • Burgerschap (126)
  • Duurzaamheid (78)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (30)
  • Ruimtelijk bewustzijn (23)
  • Ondernemingszin (13)
  • Andere talen (6)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (167)
  • (-) Historisch bewustzijn (86)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (228)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (223)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (5)
  • (-) Artikel (8)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (135)
  • Secundair onderwijs (91)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (16)
  • Hoger onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (3)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen zitten op een stoel in de balletzaal. Eén leerling zit met het ellebogen op de knieën en steunt met de kin op de handen.

Les op de kunstacademie voor de eerstejaars Wetenschappen-Cultuur

 beeld, dans en beweging, drama en theater, Kunstkuur

In de Middenschool in Geraardsbergen kozen 28 eerstejaars niet voor Latijn, Stem of Sport, maar voor Cultuur. Dat zijn er veel meer dan andere jaren en daar zit de Kunstkuur-samenwerking met de Kunstacademie voor Muziek, Woord, Dans, Beeld en Circus voor iets tussen. Elke woensdagvoormiddag stapt de...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...

Leerlingen doen beroemde kunstwerken na en leren tegelijk heel wat over fotografie

 film en fotografie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Je hebt ze ongetwijfeld al gezien: mensen die thuis de (verkleed)kast induiken om meesterwerken na te doen en vast te leggen op foto. Dat zag het 4de leerjaar van meester Peter ook hélemaal zitten! Alles werd uit de kast getrokken om een kunstwerk te imiteren: van stukken fruit en kunstbloemen tot...

Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een kapper met een gouden trap. De kolossale schoolbel die verhuisde. Of de bevroren limonades en pintjes in de overstroomde kelder van de buren. Stedelijke Basisschool Het Atelier uit Antwerpen zocht naar aanleiding van zijn 160-jarig bestaan straffe verhalen uit de oude doos. Die kregen met de...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

 erfgoed, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Erfgoedredders brengt leerkrachten van de tweede graad van alle basisscholen van een gemeente in contact met erfgoed- en natuurdeskundigen om samen een erfgoedproject uit te werken. Als leerkracht kan je er inspiratie opdoen voor een eigen project. Geef je les in Oost-Vlaanderen, dan kan je zelfs...

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...

5 dagen op molenstage: zo zit dat dus!

 beeld, erfgoed, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In een vijfdaagse projectweek stonden de leerlingen stil bij de erfgoedwaarde van de Sevensmolen en de Bemvoortse molen in Overpelt. Ze bezochten het Molenmuseum en ze testten zelf uit hoe een molen werkt en wat er allemaal bij het onderhoud komt kijken. Daarnaast gingen ze creatief aan de slag rond...

Leerlingen ontdekken archeologische opgraving en bedenken een wandeling met QR-codes

 erfgoed / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de tweede en derde graad van Gemeentelijke Basisschool Tumuli in Koninksem (Tongeren) gingen aan de slag onder begeleiding van de heemkundige kring Keunsem Vrugger. Hun doel: De archeologische opgravingen op de site Op de Heufkens ontsluiten voor het publiek.

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...

Hoogtewerk | Dit ben ik

 beeld, erfgoed / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

14 leerlingen van de eerste graad van het GO! technisch atheneum Brugge, stapten in een artistiek traject op jongerenmaat in het kader van Erfgoeddag. Die stond in het teken van ambachten. Het traject startte met kennismakingsateliers en mondde uit in de tentoonstelling ‘Dit ben ik’ op Erfgoeddag...

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

 beeld, drama en theater, erfgoed, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid countert VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trekken ze die kaart in volle crisis? En hoe doen ze dat concreet?

Module ART maakt leerlingen wegwijs in kunstwereld

 beeld, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van de tweede graad op GO! Middenschool MIRA in Hamme gingen creatief aan de slag in de lesmodule ART. Hiervoor deden ze uitgebreid beroep op de expertise van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst én de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Hamme. Samen testten...
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.
Leerlingen tonen trots tekeningen

Jenaplanschool Hippo's Hof verbeeldt verhalen van vroeger in klei

 beeld, erfgoed, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Verhalen over vroeger kunnen de buurt rond een school verbinden. De IJsvogels, een middenbouwklas van Jenaplanschool Hippo’s Hof uit Gent, verzamelt voor dit dynamoPROJECT zulke verhalen. Die verwerken ze in een boek en in kunstwerkjes van klei. Casa Blanca vzw helpt hen hierbij.
Leerlingen rond een tafel maken een linosnede.

Kunst en mysterie: hoe de samenwerking tussen drie verschillende vakgroepen en een dko-leerkracht mekaar sterker maakt

 beeld, herinneringseducatie, Kunstkuur / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe kunnen oude contexten inspiratie bieden om met actuele vragen om te gaan? In Gent weten ze er wel raad mee. De leraren geschiedenis, godsdienst en esthetica van de Sint-Bavohumaniora sloegen de handen in elkaar en zetten samen met de docente beeld van de Sint-Lucasacademie het project Kunst en...

Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Samen met kunstenares en artistiek coördinator Patries Wichers van MUS-E Belgium werkten de leerkrachten van de Technische School Mechelen (Middenschool) speciaal voor Erfgoeddag een traject uit rond Mechelse ambachten en vakmanschap. Zo gingen 30 enthousiaste leerlingen aan de slag om zelf te...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs