Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Historisch bewustzijn
  4. Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  5. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  6. Beeldende en audiovisuele kunst
  7. STE(A)M
  8. film en fotografie
  9. poëzie

Thema's

  • erfgoed (37)
  • beeld (28)
  • herinneringseducatie (15)
  • geluid en muziek (14)
  • (-) STE(A)M (14)
  • drama en theater (12)
  • (-) film en fotografie (12)
  • intergenerationeel (9)
  • mode en design (9)
  • mediawijsheid (8)
  • dans en beweging (7)
  • speelplaats (7)
  • architectuur (6)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (6)
  • literatuur en leesmotivatie (5)
  • schoolfeest (4)
  • wereldburgerschap (2)
  • Cultuur in de Spiegel (1)
  • filosoferen (1)
  • Kunstkuur (1)
  • ouderparticipatie (1)
  • (-) poëzie (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (78)
  • Digitale competenties (48)
  • Sociaal-relationele competenties (43)
  • Nederlands (33)
  • Zelfbewustzijn (27)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (24)
  • Burgerschap (20)
  • Duurzaamheid (16)
  • Ondernemingszin (5)
  • Ruimtelijk bewustzijn (4)
  • (-) Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (14)
  • (-) Historisch bewustzijn (13)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (26)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (25)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (24)
    • Buitengewoon basisonderwijs (2)
  • Secundair onderwijs (33)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (2)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (2)
    • Muziek (1)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen nemen beelden op op speelplaats

Plaatselijk erfgoed en persoonlijke identiteit vinden elkaar in dit boeiende filmproject

 erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Iedere leerling beschikt over talent en je hoeft niet altijd ver te zoeken om het te vinden. Die boodschap wil Vrije Basisschool Sint-Willibrordus uit Eisden meegeven aan haar leerlingen van 4, 5 en 6 in het project Ooit aan de Maas. Dat doen ze via een ontmoeting met streekauteur Marco Mariotti...

Leerlingen doen beroemde kunstwerken na en leren tegelijk heel wat over fotografie

 film en fotografie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Je hebt ze ongetwijfeld al gezien: mensen die thuis de (verkleed)kast induiken om meesterwerken na te doen en vast te leggen op foto. Dat zag het 4de leerjaar van meester Peter ook hélemaal zitten! Alles werd uit de kast getrokken om een kunstwerk te imiteren: van stukken fruit en kunstbloemen tot...

De Klimpaalrace | Timmeren en verven aan zelfgemaakte zeepkisten

 schoolfeest, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

GO! basisschool De Klimpaal in Sint-Jans-Molenbeek organiseert elk jaar een straatfeest waar de hele buurt op is uitgenodigd. En daar past een zeepkistenrace perfect bij. Kunstenaar en zeepkist-koning Olivier D’Hose zette alle leerlingen op het juiste spoor. Een fanfareparade, in goede banen geleid...
Meisje op podium met een zelfgemaakte paddenstoel als hoed

Schimmelschoenen: een wetenschapsopera gemaakt door kinderen

 drama en theater, filosoferen, geluid en muziek, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Onder begeleiding van Jeugdtheaterhuis Larf! maakte methodeschool De Buurt (Gent) met het eerste tot derde leerjaar in drie weken tijd een wetenschapsopera. Als inspiratie bezochten ze Opera Vlaanderen en de Schimmelschoenen in het KASK. Ekoli zorgde voor een wetenschappelijke workshop over...
Leerlingen en Bart Baccarne tonen in klaslokaal trots hun designs voor de speelplaats

Jonge designers vol speelplaatsideeën

 beeld, mode en design, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De derde graad van basisschool De Windwijzer in Laarne en Kalken ontwierp meubels voor hun nieuwe, klimaatvriendelijke speelplaats. Met de hulp van het Gentse Design Museum en ontwerper Bart Baccarne toverden ze straffe ideeën om in haalbare ontwerpen.
2 leerlingen zagen door een plastic buis

STEAM in Lede

 film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid, mode en design, STE(A)M / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek

Jongeren zijn echte digital-natives. Internet, smartphones en mp3-spelers zijn dagelijkse kost. Toch ontbreekt het hen soms aan de juiste kennis over al deze snufjes. De muziekacademie van Lede nam de kersverse STEM-academie STEAMIN’ Lede onder de arm. Samen dompelden ze de leerlingen van de...

De Robot van het Rabot

 beeld, mode en design, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Meer aandacht voor techniek in de klas, dat was het uitgangspunt voor De Robot van het Rabot, een project van Vrije Basisschool De Mozaïek uit de Gentse Rabotwijk. Vijf weken lang werkten de leerlingen rond het thema robots, met als klap op de vuurpijl een toonmoment.
Kinderen dansen voor de klas

De kikker die niet van kussen hield

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kikker die niet van Kussen hield werd voor de leerlingen van het zesde leerjaar een doorgedreven introductie in de wereld van het theater. Samen met hun leerkracht bedachten ze een verhaal, werkten ze rollen uit en verdeelden ze die onder elkaar. Ook aan de affiche werd gedacht. Ondertussen...
Kind zit aan tafel achter een lamp

Panamarenko ontmoet Da Vinci

 drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Onder de noemer ‘Panamarenko ontmoet Da Vinci’ maakten de zesdejaars leerlingen van de basisschool Angelusinstituut in Sint-Lambrechts-Woluwe al doende kennis met wetenschap en kunst. Het werd een ervaring om nooit meer te vergeten!
Leerlingen werken samen aan knikkerbaan

SLO Mariadal ontdekt talent voor techniek met Marble Mania in de klas

 beeld, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In de Vrije Lagere School voor Buitengewoon Onderwijs – SLO Mariadal in Hoegaarden hangt er een prettige spanning in de lucht. Vandaag testen de 30 leerlingen immers de grote knikkerbaan en de flipperkast die ze zelf ontworpen én gebouwd hebben. Wat blijkt? Met de hulp en expertise van de...
Kleuters praten via buis met elkaar

Schipper mag ik overvaren

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Methodeschool De Buurt ligt in de voormalige Gentse schipperswijk Sluizeken-Tolhuis-Ham. Met de 4- en 5-jarigen werkte de school het project Schipper mag ik overvaren uit. De kinderen maakten een fotozoektocht, zongen zeemansliederen met oud-schippers en kregen allerlei workshops rond fotografie.
Leerlingen en bewoners van het woonzorgcentrum Vinck-Heymans kijken naar grote drukpers in Museum Plantin-Moretus

Letters vol leven

 beeld, erfgoed, intergenerationeel, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De 21 leerlingen van het 6de leerjaar van de stedelijke basisschool De Kolibrie stapten samen met Ab Denijs van het Museum Plantin-Moretus in een intergenerationeel schrijf-en illustratieproject. Hiervoor spraken ze de bewoners van het woonzorgcentrum Vinck-Heymans aan, dat zich op enkele straten...
4 meisjes, gekleed in kledij van 100 jaar geleden, wassen kleren in een metalen kuip

Dus zó ging het er hier 100 jaar geleden aan toe!

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde leerjaar van Basisschool De Horizon vergeleken het leven van vandaag met hoe het er 100 jaar geleden aan toe ging. Hun bevindingen goten ze eerst in scenario’s om er daarna een heuse film van te maken! Zo werden de leerlingen afwisselend acteur, regisseur en deel van een...
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Afstanden op kaart aangeduid met draad. In het midden van de kaart ligt Vorst

Ken je gemeente

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de...
Leerling houdt een oude foto van Grimbergen voor dezelfde plaats vandaag

Zo pak je de lessen wereldoriëntatie creatief aan met fotografie

 beeld, erfgoed, film en fotografie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerkrachten van het derde leerjaar van Basisschool Prinsenhof zochten naar een creatieve manier om de geschiedenis van Grimbergen te ontdekken. Hun leerlingen kregen opdrachten om zowel fotografie als hun stad te ontdekken. Met een camera en objecten in de aanslag leerden ze om zich heen kijken...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...
Leerling heeft een kartonnen dierenhoofd op

#makedo

 beeld, mode en design, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Van design zien tot zelf ontwerpen en dat vervolgens ook realiseren… Met Makedo konden de leerlingen hun wildste dromen omzetten in realiteit. Wat gemaakt werd, werd uiteindelijk niet alleen tentoon gesteld, maar ook echt gebruikt tot het helemaal versleten was.
Kinderen staan rond robot

De dansende babysmurf

 dans en beweging, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het zesde jaar van GO! Basisschool Dr. Jozef Weyns wonnen de nationale Robocup Junior wedstrijd. Maandenlang bouwden en programmeerden ze aan hun dansende smurfrobot. Ze stapten in smurfenoutfit samen met hun robot de dansvloer van Technopolis op, deden er hun ding en wonnen de...

Onze mobiele speelkar

 erfgoed, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het 4de leerjaar van Basisschool Paloke in Sint-Jans-Molenbeek bouwden met de hulp van kunstenares Sarah Van Dael een mobiele speelkar. De kar, die gevuld is met eeuwenoude traditionele spelen uit de hele wereld, staat nu ter beschikking van de hele school.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs