Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  4. Nederlands
  5. Secundair onderwijs
  6. Beeldende en audiovisuele kunst
  7. Muziek
  8. Dans
  9. geluid en muziek
  10. taal(bevordering) en taalstimulatie

Thema's

  • drama en theater (60)
  • (-) taal(bevordering) en taalstimulatie (50)
  • literatuur en leesmotivatie (44)
  • (-) geluid en muziek (40)
  • dans en beweging (37)
  • beeld (35)
  • film en fotografie (35)
  • mediawijsheid (29)
  • poëzie (26)
  • erfgoed (18)
  • welbevinden en pesten (14)
  • Cultuur in de Spiegel (12)
  • interculturaliteit (12)
  • mode en design (10)
  • inclusie (9)
  • wereldburgerschap (9)
  • herinneringseducatie (7)
  • intergenerationeel (5)
  • Kunstkuur (5)
  • STE(A)M (5)
  • circus (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • schoolfeest (3)
  • filosoferen (2)
  • architectuur (1)
  • ouderparticipatie (1)
  • speelplaats (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (87)
  • Sociaal-relationele competenties (51)
  • Zelfbewustzijn (39)
  • Digitale competenties (32)
  • Burgerschap (25)
  • Historisch bewustzijn (13)
  • Duurzaamheid (11)
  • Andere talen (4)
  • Ruimtelijk bewustzijn (3)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (3)
  • Ondernemingszin (2)
  • (-) Nederlands (55)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (38)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (69)
  • Artikel (6)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (108)
  • (-) Secundair onderwijs (66)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (55)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (11)
    • Deeltijds leren en werken (1)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (16)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (6)
    • (-) Muziek (8)
    • Woordkunst-drama (13)
    • (-) Dans (4)
  • Hoger onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (5)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Gina en leerlingen brainstormen zittend over theaterstuk

OKAN-leerlingen werken aan spreekvaardigheid met ritueel theater rond herinneringen

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van Gina Beuk van jeugdtheater Larf! gingen 10 OKAN-leerlingen van de secundaire school Richtpunt in Gent op zoektocht naar talige en niet-talige vormen van expressie rond het thema rituelen. Met hun stem en lichaam als instrument gaven de leerlingen op een creatieve manier vorm...
2 meisjes houden het lichaam van een ander meisje omhoog

Rumor has it

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van het 4de tot 6de middelbaar leerden de wereld van de opera kennen door zelf een muziekvoorstelling in elkaar te knutselen. Ze gingen aan de slag met het boek De zoete geur van de dood van Guillermo Arriaga en staken daarmee een muziekvoorstelling van een half uur in elkaar. Die...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...
In een grote zaal zitten leerlingen in een cirkel. Ze kijken naar 3 leerlingen in het midden die een toneel aan het

De kunst van stralend falen: Kunstkuur vol improvisatie

 drama en theater, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Woordkunst-drama

In het GO! Busleyden Atheneum Campus Caputsteen (Mechelen) staat ervaringsgericht leren centraal. Om theater een verdiende plaats te geven in het lesaanbod, startte de middelbare school de Kunstkuur ‘Improvisatietheater – Kunst van het stralend falen’. Leerlingen van de tweede graad kunnen kiezen...

Kunstkuur in Kapelle-op-den-Bos: ‘Kennis samenleggen is zó verrijkend.’

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, Kunstkuur / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De middelbare school KOBOS in Kapelle-op-den-Bos betrekt de Go! academie voor Muziek en Woord van Willebroek Kunstkuur-gewijs bij haar oriënterende modules in het eerste jaar. ‘Soms gaan de leerlingen zo op in hun project dat ze er niet langer bij stilstaan dat ze tegelijk met taal bezig zijn. Dat...
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...

Vergeten in Vergilius: Sint-Martinuscollege en Stoomboot zingen de lof van vergeten helden

 film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sinds het begin der tijden draait onze wereld rond verhalen. Dat beseffen ook de leerlingen van het Sint-Martinuscollege in Overijse. Samen met leerkracht Latijn Nicholas Van Laerhoven en muzikant Niels Boutsen (aka Stoomboot) brachten ze vier vergeten personages uit de werken van de Romeinse...
Jongeren staan op het podium. Ze hebben allemaal een wit t-shirt aan.

Inburgeren via theater

 dans en beweging, drama en theater, inclusie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De anderstalige leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) van de provinciale school PISO Tienen komen allemaal uit een ander land. Negen maanden geleden, of korter, was het Nederlands een totaal onbekende taal. Allemaal werden ze gedurende een schooljaar ondergedompeld in de...

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...
Pannen, lege blikken en flessen op tafels

Percussie in de klas

 drama en theater, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek

We will, we will rock you! Op de tonen van de wereldhit van Queen geven de leerlingen van het zesde leerjaar op de Gemeentelijke Basisschool Van Asbroeck in Jette het beste van zichzelf tijdens hun percussieshow. Samen met percussieleraar Dimitri Dumon schreven ze hun eigen partituren en ontdekten...

Lytha, Maxim en Niels gingen op zoek naar hun eigen taal en maken een poëzieboek

 inclusie, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Leerlingen Lytha (18), Maxim (14) en Niels (16) van Buso De Pinker uit Poperinge hebben een poëzieboek geschreven. De kwetsbare jongeren gingen op poëtisch avontuur met Maarten Inghels, schrijver en voormalig stadsdichter van Antwerpen.

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....
Poster voor Radio Sijs met grote gele ster in het midden.

FM 200.8/TAKE 1. Radio Sijs

 drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Onder de naam FM 200.8/Take 1. Radio Sijs gingen de leerlingen van opleidingsvorm 2 van Buso De Beemden een jaar lang muzisch-creatief aan de slag met diverse mediavormen. FM 200.8 verwijst naar de radio en het jaartal van hun project, Take 1 verwijst naar de film die ze maakten en Radio Sijs is de...

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...
Poster voor toneel #FREE. Op de poster staan foto's van enkele leerlingen met telkens een motiverende citaat.

#FREE

 dans en beweging, drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De secundaire school BARNUM creëerde samen met 17-jarige leerlingen een Engelstalig toneelstuk over persoonlijke dromen. Het toneelstuk werd opgepikt door een internationaal theaterfestival in Gent van Roeland vzw en gaf daarmee een ideale kans aan jongeren om te tonen wie ze werkelijk zijn.
3 leerlingen staan op podium aan tafel

Performeurs - Performers

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Proeven van toneel, muziek, dans, stand-up comedy, cabaret, video én fotografie ... Dit was de bedoeling van Performeurs-Performers, een project van leerlingen uit het vijfde jaar van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg.
Tekeningen van vissen hangen op in de klas

Iedereen kan Schrijven

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een kunstproject op basis van poëzie is bij aanvang een uitdaging. Hoe maak je leerlingen 5 aso warm voor deze kunstvorm? En hoe breng hen tot een eigen dichtproces? Wonderwel slaagden we hierin. Ben je benieuwd hoe? Lees dan zeker verder.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs