Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  4. Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM
  5. Secundair onderwijs
  6. beeld
  7. interculturaliteit

Thema's

  • drama en theater (44)
  • dans en beweging (30)
  • (-) beeld (22)
  • geluid en muziek (22)
  • film en fotografie (19)
  • mediawijsheid (16)
  • STE(A)M (14)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (13)
  • mode en design (12)
  • literatuur en leesmotivatie (10)
  • Cultuur in de Spiegel (9)
  • erfgoed (8)
  • (-) interculturaliteit (7)
  • poëzie (6)
  • welbevinden en pesten (6)
  • inclusie (5)
  • circus (4)
  • wereldburgerschap (4)
  • herinneringseducatie (3)
  • intergenerationeel (3)
  • architectuur (2)
  • speelplaats (2)
  • filosoferen (1)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (1)
  • schoolfeest (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (76)
  • Sociaal-relationele competenties (46)
  • Zelfbewustzijn (42)
  • Burgerschap (35)
  • Digitale competenties (27)
  • Nederlands (19)
  • Duurzaamheid (16)
  • Historisch bewustzijn (14)
  • Ruimtelijk bewustzijn (4)
  • Ondernemingszin (3)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (22)
  • (-) Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (7)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (28)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (52)
  • (-) Secundair onderwijs (28)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (23)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (6)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (4)
  • Hoger onderwijs (3)
  • Volwassenenonderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Gele zeshoek met 'Hoezo, Design?' op geschreven.

Hoezo, Design?

 beeld, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Al enkele jaren merkte de technische afdeling van campus de helix hoe moeilijk het werd om de leerlingen te motiveren voor hun praktijkopdrachten. Waar jaren geleden leerlingen niet uit de werkplaatsen weg te slaan waren, lijkt het steeds moeilijker om hen drie uur na mekaar aan een opdracht te...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...
Leerlingen werken aan hun kunstinstallatie

Zware jongens uit de vakschool worden creatieve rebellen met een kunstenaar

 beeld, Cultuur in de Spiegel, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs leren een vak. Ze worden opgeleid om heel goed te worden in een bepaald ambacht: metaalbewerking, textiel, houtbewerking … Zo kunnen ze later in de industrie of als zelfstandige aan de slag. Maar wat als een kunstenaar langskomt in de les?

Module ART maakt leerlingen wegwijs in kunstwereld

 beeld, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van de tweede graad op GO! Middenschool MIRA in Hamme gingen creatief aan de slag in de lesmodule ART. Hiervoor deden ze uitgebreid beroep op de expertise van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst én de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Hamme. Samen testten...
Leerlingen bouwen een snaarinstrument met hout en metaaldraad

Geluidsperformance verbindt wetenschap en cultuur

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Ludgardiscollege zocht naar een volwaardige invulling aan het nieuwe STEAM curriculum in het derde jaar. Samen met partner MUS-E werkten de leerlingen een jaar lang rond het thema geluid en onderzochten ze de raaklijnen tussen wetenschap en cultuur. Als eindresultaat creëerden ze een...
Leerling last aan de lasconstructie. Hij draagt een helm en veiligheidskledij.

Europe in Change | STEM in dienst van grootse kunst

 architectuur, interculturaliteit, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voeg bij STEM de A van Arts, en je krijgt STEAM. In de praktijk staat de A vaak dan ten dienste van techniek en wetenschap. Het VTI in Veurne deed het net andersom. Kunst werd het uitgangspunt en STEM kreeg een dienende rol. Samen met 5 andere Europese scholen en kunstenaar Francesco Fransera...
2 jongeren gegrimeerd.

Kriebelboom

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

VIBO Sint-Barbara zette met Kriebelboom in op cultuurparticipatie als hefboom naar sociale integratie. De school voor buitengewoon secundair onderwijs zette het hele schooljaar cultuur in de kijker: van percussie en keramiek, over striptekenen en dans, tot theater en dans.
OKAN-leerlingen staan op het podium. Op het scherm achter hen wordt 'mijn leven als een andere ik' geprojecteerd.

OKAN: Waarom theater inzetten om Nederlands te leren een goed idee is

 drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat mis je? Waar droom je van? Stefan Perceval van HETGEVOLG stelde de 29 leerlingen van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van PISO Tienen een hoop vragen. Met hun antwoorden en lichaamstaal boetseerde hij een pakkende theatervoorstelling waarin de...
Groep leerlingen wijst naar een meisje dat in de microfoon spreekt

Niets moet, alles mag!

 beeld, dans en beweging / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wat gebeurt er als je 42 jongeren uit de schoolomgeving haalt en ze samenbrengt voor een onderzoek- en creatieproces? Het Vrije Instituut voor Secundair Onderwijs (VISO) uit Gent nam de proef op de som. Drie dagen lang dompelde de school de leerlingen van het tweede jaar onder in de wereld van beeld...
Leerlingen beelden voorwerpen uit

Van 100 jaar geleden naar vandaag

 beeld, drama en theater, film en fotografie, herinneringseducatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In het Landense Koninklijk Atheneum bestaat de traditie om jaarlijks in juni een creatief dynamoPROJECT te organiseren voor en met de leerlingen van de derde graad BSO. Precies dit jaar, eindigde honderd jaar geleden de Eerste Wereldoorlog. De tieners blikten terug met film, theater en stop-motion.
Leerlingen stretchen hamstrings voor spiegel

Linkeroever verbindt

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, geluid en muziek, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voor hun eerste dynamoPROJECT zette het Stedelijk Lyceum van Linkeroever (Antwerpen) beweging, dans en muziek centraal. De Let’s Go Urban Academy begeleidde met jamsessies en choreografie. Diezelfde week namen ze in de River Side Studio ook hun eigen raps op. De jongeren van het derde jaar LO-sport...
Verklede leerlingen uit de post-OKAN klas bespelen uit hout gesneden instrumenten

Theater voor nieuwe Belgen

 drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Centrum Leren en Werken in Mechelen organiseerde een dynamoPROJECT met post-OKAN leerlingen uit het deeltijds beroepsonderwijs. De klas bestond uit anderstalige jongeren, meestal met een vluchtverleden. Regisseuses Enéna Dorotiotto en Kirsten Van der Hoorn namen hen mee in het theater. Op een...
Leerling houdt lege walnoot schors vast

Dromen vangen in het VTI

 beeld, Cultuur in de Spiegel, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan een vleugje cultuur ervoor zorgen dat leerstof beter blijft ‘plakken’? En vallen cultuur en een nijverheids-technische omgeving met elkaar te rijmen? Het VTI in Waregem zocht het uit in een pilootproject. Hun eerste conclusie? ‘Cultuur in de Spiegel smaakt naar veel meer.’
Leerlingen dansen

Hangen op 8 wijzen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

GO! technisch atheneum Campus De Brug in Vilvoorde stelt elk schooljaar een van de VOET-contexten centraal. Dit jaar was dat context 7, de socioculturele samenleving. Een driedaags project hierrond, vertrekkend vanuit de interesses van de leerlingen, dat wilden de leraren wel. Hoe heeft Cultuur in...
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...

Erfgoed, vakmanschap en STEAM gaan hand in hand en maken ... een ruimteschip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoogtewerk is het thema. Hout en oude werktuigen de bron. Erfgoed de omkadering. Meer dan 1000 ambachtelijke werktuigen worden bewaard in het hoevemuseum in Moorsele. De leerlingen uit het 2de jaar hout en bouw van het Guldensporencollege Harelbeke lieten zich inspireren door deze bijzondere...
Leerling met wit masker op ligt neer op podium

Vrije vogels op het podium

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De 26 leerlingen uit economie-wiskunde, wetenschappen-wiskunde en economie-moderne talen van ZAVO werkten samen met hun leerkracht esthetica en kunstenares Magda van Artforum toe naar een toonmoment op groot podium.
Gegrimeerde jongen houdt rode appel vast boven zijn hoofd

Wist je dat circus en het buitengewoon onderwijs buitengewoon goed samengaan?

 beeld, circus, drama en theater / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen met een matige mentale beperking uit de opleidingsvorm 1 (OV1) van SBSO de Varens werden uitgedaagd in hun zelfexpressie. Ze leefden zich uit met lichaamstaal, handgebaren en mimiek. Het thema circus vormde daarbij de ideale insteek.
Op het podium zit meisje op een koffer. Naast haar liggen leerlingen neer.

Mijn Reis

 drama en theater, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wereldwijd zijn 60 miljoen mensen op de vlucht. Eén op drie vluchtelingen in België is minderjarig. Kan ik hier verdwijnen? Zo begint Mijn Reis, het toneelstuk dat OKAN leerlingen van het Heilig Instituut voor Verpleegkunde Sint-Elisabeth in Turnhout opvoerden. In samenwerking met theatergezelschap...
Leerlingen verkleed op podium

Dreaming of ...

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Veel jongeren uit het BuSO dromen ervan om alleen te wonen, fijn werk te vinden of een gezin te stichten. Maar soms slaat de twijfel hard toe. Zal dat allemaal wel lukken? Kan ik dat wel? Dreaming of… wil die vragen en angsten bespreekbaar maken. Zowel de aanloop naar de voorstelling als de...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs