Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  4. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  5. Hoger onderwijs
  6. Volwassenenonderwijs
  7. Kunstkuur
  8. gaming
  9. taal(bevordering) en taalstimulatie

Thema's

  • dans en beweging (69)
  • drama en theater (67)
  • geluid en muziek (47)
  • beeld (44)
  • (-) taal(bevordering) en taalstimulatie (29)
  • literatuur en leesmotivatie (27)
  • schoolfeest (17)
  • film en fotografie (15)
  • mediawijsheid (14)
  • welbevinden en pesten (10)
  • Cultuur in de Spiegel (8)
  • mode en design (8)
  • ouderparticipatie (8)
  • erfgoed (7)
  • interculturaliteit (6)
  • intergenerationeel (5)
  • circus (4)
  • STE(A)M (4)
  • filosoferen (3)
  • herinneringseducatie (3)
  • inclusie (3)
  • wereldburgerschap (3)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (2)
  • (-) Kunstkuur (2)
  • poëzie (2)
  • speelplaats (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (77)
  • Nederlands (73)
  • Sociaal-relationele competenties (34)
  • Zelfbewustzijn (25)
  • Digitale competenties (13)
  • Burgerschap (11)
  • Duurzaamheid (8)
  • Historisch bewustzijn (6)
  • Ruimtelijk bewustzijn (3)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (2)
  • Andere talen (1)
  • Ondernemingszin (1)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (31)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (31)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (28)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (23)
    • Buitengewoon basisonderwijs (4)
  • Secundair onderwijs (12)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (4)
  • (-) Hoger onderwijs (1)
  • (-) Volwassenenonderwijs (2)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...
Kinderen spelen rond in sporthal

Zingen en bewegen anders bekeken

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek

Ouders en de buurt betrekken in je project ? Zeker en vast bij allochtone kinderen! Want kinderen uit kansarme gezinnen moeten vaker dan gemiddeld een schooljaar overdoen. Ze raken hierdoor ontmoedigd en lopen het risico om in een neerwaartse spiraal te belanden. Hoe pak je het aan? Met een creatief...

Een verhaal zonder taal

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een verhaal maken zonder taal? Het kan. Vrije Basisschool De Luchtballon in Erembodegem werkte samen met Karel Moons van Ruimtevaarder, dansdocente Julie De Brandt en de Stedelijke Academie van Zottegem om een verhaal te verzinnen en met diverse kunstvormen tot leven te wekken.
Op de coverfoto van het boekje van 'wij, mens' dansen een geblinddoekte man en geblinddoekte vrouw met elkaar. Achter hen staat een tekening van een geblinddoekte man.

Theaterstuk ‘Wij, Mens’ verenigt cursisten van alle leeftijden en culturen

 drama en theater, interculturaliteit, intergenerationeel, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Met ‘Wij Mens’ zette het Centrum voor Basiseducatie Leerpunt (Gent-Meetjesland-Leieland) samen met Victoria Deluxe een volwaardig theaterstuk neer. Meer dan dertig cursisten uit verschillende opleidingen vertelden met woord, beeld en geluid hun verhaal. Initieel lag de focus op taal, maar het...
Kinderen lopen rond op het podium. Op de vloer liggen sponsjes.

Ons huis lijkt op een walvis

 drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Dertien leerlingen, een theatermaker, een schrijver, een scenograaf en een kostuumontwerper verwelkomen je in een huis. Ons huis lijkt op een walvis markeert het eindpunt van een langdurige samenwerking tussen Inne Goris en basisschool Imelda. In de voorstelling vertellen de leerlingen over hun...
2 cursisten omhelzen elkaar

Laaggeletterde cursisten van overal ter wereld maken toneel in Antwerpen

 drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

21 cursisten van overal ter wereld die les volgden aan CBE - Open School Antwerpen maakten dit voorjaar samen een toneelvoorstelling. Groot Familie werd een groot succes, en nu is er ook een korte documentaire over. ‘Dit project heeft mensen laten openbloeien.’
Kleuters dansen in sporthal

Kleuterdans, ver weg van Plop

 dans en beweging, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘Dans was voor mij volledig vreemd’, zegt turnleraar Reinoud Fierens van de Vrije Basisschool Voorzienigheid in Anderlecht. ‘Zien hoe Jessy van MUS-E Belgium het aanpakt, geeft me het vertrouwen om het voortaan ook zelf te kunnen.’
3 kinderen in oranje rally overall houden andere kinderen onder schot met nep pistolen

Klinkers

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Letterdozen, beatbox en dramaqueens. De ingrediënten van Klinkers, het kunst- en cultuurproject van basisschool De Zonnebloem in Wilrijk rond klanken, leesvaardigheid en een groene speelplaats. ‘Met dit project slaan we een brug tussen muzische vorming en schoolvakken zoals leren lezen’, zegt...
Verkleed meisje met roze boa en roze hoed

Geluksvogels

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

De leerlingen van Basisschool Windekind gingen op zoek naar geluk. Samen met hun leerkrachten, begeleiders en toneelschool JONNA bedachten ze een theatervoorstelling die vertrok uit het boek Geluksvogels. Het werd een verhaal vol gevleugelde gelukszoekers en gekke vogels.
Geschminkt meisje houdt kattenknuffel vast

Max wil naar sprookjesland

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een toneelstuk in elkaar steken voor het 5de en 6de leerjaar, hoe begin je daar aan? En hoe organiseer je dit bovenop het jaarlijkse schoolfeest, het grootouderfeest en alle andere activiteiten? De Vrije Basisschool Bolderberg vond dat het hoog tijd was voor meer cultuur op school en sloeg samen met...
Jongen schreeuwt

Creatief spelen met taal

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met wekelijkse workshops kwamen de kinderen via theatertechnieken in aanraking met taal. Uiteindelijk werd gewerkt naar een toonmoment, maar belangrijker was het proces daar naar toe: een drie jaar durend project rond de taalverwerving van de vaak anderstalige kleuters.
Kinderen dansen voor de klas

De kikker die niet van kussen hield

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kikker die niet van Kussen hield werd voor de leerlingen van het zesde leerjaar een doorgedreven introductie in de wereld van het theater. Samen met hun leerkracht bedachten ze een verhaal, werkten ze rollen uit en verdeelden ze die onder elkaar. Ook aan de affiche werd gedacht. Ondertussen...
3 leerlingen vormen letter 'N' met 3 gekleurde stokken

Van A tot Zet

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Gebaseerd op het boek Van A tot Zet van Wally De Doncker gingen de leerlingen op zoek naar letters in alle vormen en kleuren. Via film, dans, zang en beeld werd er creatief gewerkt met de letters van het alfabet. Zo werd er op een speelse manier aandacht besteed aan de letterherkenning bij de...
Kinderen filmen met professionele camera

De mythe van de ring: Hoe je een zelfgeschreven sage omzet naar een animatiefilm

 beeld, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Nadat de leerlingen in de klas werkten rond Noorse mythen en sagen, verzonnen de leerlingen een eigen verhaal dat ze verwerkten tot een animatiefilm. Ze maakten onder begeleiding van professionelen zelf de popjes, het decors en verzorgden ook de muziek.
Meisje met Down syndroom kijkt dromerig naar blad dat op een overhead projector ligt. Anderen zijn hierop aan het verven.

Voel, ruik, proef de succesformule van een Kunstkuurtraject

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, Kunstkuur / Buitengewoon basisonderwijs

De zintuigen, dat is het thema waarrond de leerlingen van BaO de 3master in Kasterlee deze periode werken. Annick De Houwer, hun leraar voor muzische vorming, sluit daar graag bij aan. Ze doet dat samen met dramadocent Yentl Gijbels en muziektherapeute Jana Grootjans van de Academie voor Muziek...
Leerlingen kleuren tekening van dieren op een groot doek

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.
Student leest boek voor aan kind

Bibliotheek volgeboekt

 drama en theater, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Hoger onderwijs

Docenten van de lerarenopleiding kleuteronderwijs aan Odisee Brussel koppelen de invulling van het opleidingsonderdeel muzische vaardigheden aan het Brussels voorleesproject Boekenbende Aan Huis waar de studenten al enkele jaren aan deelnemen.
Kinderen verkleed als personages uit Peter en de Wolf

Komt dat zien

 drama en theater, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Leerkrachten en ouders uit de werkgroep PR organiseerden een toneelproject en een muzische week. De hoofddoelinstelling was de leerlingen kennis laten maken met drama. Met de inbreng van externen werd niet alleen de persoonlijkheidsontwikkeling van elke leerling gestimuleerd, het vergrootte ook de...
Foto gesprek 'Geroezemoes' CANON Cultuurcel Inspiratiedag 2022

Passerelle en VBS Paridaens verbinden dans met leesbevordering in project 'Geroezemoes'

 dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een kortfilm. Zij lieten zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes. Het boek gaat over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten...
Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs