Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  4. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  5. Cultuur in de Spiegel
  6. geluid en muziek

Thema's

  • dans en beweging (70)
  • drama en theater (65)
  • (-) geluid en muziek (48)
  • beeld (45)
  • literatuur en leesmotivatie (27)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (27)
  • schoolfeest (17)
  • film en fotografie (15)
  • mediawijsheid (14)
  • welbevinden en pesten (10)
  • erfgoed (8)
  • mode en design (8)
  • (-) Cultuur in de Spiegel (7)
  • ouderparticipatie (7)
  • circus (4)
  • interculturaliteit (4)
  • intergenerationeel (4)
  • STE(A)M (4)
  • herinneringseducatie (3)
  • inclusie (3)
  • filosoferen (2)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (2)
  • Kunstkuur (2)
  • poëzie (2)
  • wereldburgerschap (2)
  • speelplaats (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (88)
  • Sociaal-relationele competenties (66)
  • Zelfbewustzijn (53)
  • Nederlands (39)
  • Digitale competenties (27)
  • Burgerschap (21)
  • Duurzaamheid (12)
  • Historisch bewustzijn (11)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (4)
  • Ruimtelijk bewustzijn (2)
  • Andere talen (1)
  • Ondernemingszin (1)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (54)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (53)
  • Artikel (1)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (54)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (50)
    • Buitengewoon basisonderwijs (4)
  • Secundair onderwijs (25)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (9)
  • Hoger onderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen werken met speelklei

Leerlingen met een visuele beperking verleggen grenzen en ontwerpen hun eigen treincoupé!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Twintig leerlingen met een visuele beperking van Kasterlinden Buitengewoon Basisonderwijs bezochten de expo Oriënt Express in het Brusselse Train World. Een onvergetelijk begin van het kunsttraject Blind Date op de Oriënt Express, begeleid door Barbara Beel van Casa Blanca vzw. Samen recreëren ze de...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...
5 leerlingen houden samen hun handen omhoog

Sterk in hun schoenen

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Yentl de Werdt van Passerelle vzw studeerde aan de Koninklijke Balletschool van Antwerpen en bij P.A.R.T.S. in Brussel. Zij begeleidde tweeëntwintig leerlingen van het zesde leerjaar van De Piramide, een school in hartje Berchem, en maakte samen met hen een voorstelling over pesten.
Kinderen met boomwhackers

Het genootschap van de grenzeloze verbeelding

 beeld, drama en theater, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Elk jaar daagt dé Academie van Ieper de basisscholen van de stad uit om samen met hen een project op poten te zetten dat de leerlingen dichter bij cultuur brengt. Vrije Basisschool De Vlam uit deelgemeente Vlamertinge ging de uitdaging aan. Het project Het genootschap van de grenzeloze verbeelding...
Leerlingen houden hun duimen omhoog

De Droomschool 2018

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Droomschool is een kunstinitiatieproject waarbij de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans samenwerkt met 7 basisscholen uit Sint-Niklaas en de stad Sint-Niklaas. Dit is het zeventiende werkjaar. Het project kadert binnen het leerdomein Muzische Opvoeding in de basisschool, deeldomeinen...
Kleuters maken met afplaktape een knutselwerk op de vloer

Ik woon hier

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Zet kinderen met muzikanten op een podium. Kijk wat er gebeurt. Ontembare energie. Oneindige nieuwsgierigheid. Samen bouwen ze een ‘thuis’. Zo maakte de derde kleuterklas van Sint-Victor samen met Nathalie Roymans (regie), Nathalie Hunter (beeld) en leden van Champ d'Action (muziek) hun eigen...
Kinderen zingen in koor

Waarom ik? Zingen en dansen tegen pesten

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, schoolfeest, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool Reynaerdijn uit Stekene heeft een stevige musicaltraditie. Ze regisseerden al meer dan 25 jaar musicals. Dit jaar presenteerden ze de zelfgeschreven musical Waarom ik. Dramadocent Stefan Van Guyse van Jeugdtheater Ondersteboven zorgde voor de artistieke ondersteuning.
Op het podium draagt een leerlinge een stapel nep-boeken in haar armen. Een ander meisje helpt

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

 dans en beweging, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.
Reuzenbaby gemaakt uit oude kleren en stoffen

De geboorte van drie reuzenbaby’s

 beeld, dans en beweging, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Reuzenstoet is één van de oudste tradities van Borgerhout. De leerlingen van de lokale Franciscusschool dragen er graag hun steentje aan bij: ze lopen met drie zelfgemaakte reuzen mee en zingen intussen liedjes waar ze mee over brainstormden.
Jongen poseert met zelfgemaakte helikopter hoedje

Lucht

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Gemeenteschool De Kriek is niet bang van een beetje langetermijnplanning. Vier jaar geleden bedacht het schoolteam het plan om elk jaar te werken rond een ander element. Na aarde, water en vuur kwam dit schooljaar ‘lucht’ aan bod. Leerlingen van de kleuterschool en van de lagere school werkten het...
Kinderen verkleed als de Oude Romeinen in een wit kleed en klassiek Romeins hoofddeksel

Een school vol oude verhalen

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar van de Sint-Norbertusschool in Heverlee onderzoeken het rijke verleden van hun school. Ze geven er met de hulp van Mooss vzw een muzische draai aan.
Kinderen zitten neer en luisteren

Moderne dans tegen pesten

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Kleine Reus in Steenkerke is bijzonder. Met 20 leerlingen is het een van de kleinste lagere scholen van Vlaanderen. ‘We zitten daardoor dicht op elkaars lip en moeten dus wel volop samenwerken en verdraagzaam zijn’, zegt directeur Linda Lermytte. Daar speelt danscoach Kim Cras van Passerelle...
3 kinderen in oranje rally overall houden andere kinderen onder schot met nep pistolen

Klinkers

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Letterdozen, beatbox en dramaqueens. De ingrediënten van Klinkers, het kunst- en cultuurproject van basisschool De Zonnebloem in Wilrijk rond klanken, leesvaardigheid en een groene speelplaats. ‘Met dit project slaan we een brug tussen muzische vorming en schoolvakken zoals leren lezen’, zegt...
Danseres Judith Clijsters zit neer tussen leerlingen

Werken aan een veilige sfeer zonder pesten, dat doet deze school via dans!

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Danseres Judith Clijsters van Passerelle vzw gaat aan de slag met kinderen uit het vijfde leerjaar: actief en speels, maar met oog voor elkaar, voor communicatie en voor ... relaxatie.
Leerlingen schilderen zelfportret

Zelfportret met rode wangen

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Sarah Beel van Casa Blanca verkent met elf leerlingen uit het Buitengewoon Basisonderwijs het thema van pesten aan de hand van het boek Rood.
Leerlingen zitten in de bibliotheek

Een dorp vol superhelden

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, drama en theater, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het vijfde en zesde leerjaar van de Vrije Basisschool Sint-Jan in Rollegem-Kapelle werkten samen met Oliver Roels van De Conventie rond pesten en lieten hun innerlijke superheld vrij.
Brooddozen versierd met letters uitgeknipt uit tijdschriften. Er staat telkens 'ik ben geen brooddoos'

Gij vuile brooddoos

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

‘3 weken lang werkten we rond het boek van Dimitri Leue. We kropen in de huid van de hoofdpersonages en gingen creatief aan de slag met brooddozen, schreven teksten en maakten geluid- en video-opnames. Uiteindelijk openden we een mini-tentoonstelling om ons werk te exposeren. We voelen dit project...
Leerlingen kijken naar hoop stoelen vastgebonden met touwtjes

Wees gezeten

 beeld, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een musicalproject uitbouwen vanaf nul, 30 jaar traditie overboord gooien en alles anders doen. Leerkrachten professionaliseren, kinderen enthousiast maken, creatief laten zijn en ze dingen laten doen die niemand van ze had verwacht. Zoiets doe je niet in een vingerknip. De Esdoornschool uit Hombeek...
Meisje op podium met een zelfgemaakte paddenstoel als hoed

Schimmelschoenen: een wetenschapsopera gemaakt door kinderen

 drama en theater, filosoferen, geluid en muziek, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Onder begeleiding van Jeugdtheaterhuis Larf! maakte methodeschool De Buurt (Gent) met het eerste tot derde leerjaar in drie weken tijd een wetenschapsopera. Als inspiratie bezochten ze Opera Vlaanderen en de Schimmelschoenen in het KASK. Ekoli zorgde voor een wetenschappelijke workshop over...
Leerlingen en volwassenen samen op het podium tijdens het operaproject PUSH

PUSH | Wat een push met je leven kan doen

 drama en theater, geluid en muziek, herinneringseducatie, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de Vrije Basisschool De Wemelweide in Watermaal-Bosvoorde speelden mee in de opera PUSH. Een opera geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van Simon Gronowski. Simon is 11 jaar wanneer zijn moeder hem helpt ontsnappen uit een deportatietrein onderweg naar het concentratiekamp van...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs