Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  4. Cultuur in de Spiegel
  5. beeld
  6. drama en theater
  7. geluid en muziek
  8. wereldburgerschap

Thema's

  • (-) drama en theater (116)
  • dans en beweging (104)
  • (-) geluid en muziek (71)
  • (-) beeld (64)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (42)
  • literatuur en leesmotivatie (37)
  • film en fotografie (34)
  • mediawijsheid (29)
  • schoolfeest (18)
  • (-) Cultuur in de Spiegel (16)
  • mode en design (16)
  • welbevinden en pesten (16)
  • erfgoed (14)
  • interculturaliteit (13)
  • poëzie (9)
  • circus (8)
  • inclusie (8)
  • intergenerationeel (8)
  • ouderparticipatie (8)
  • STE(A)M (7)
  • (-) wereldburgerschap (7)
  • herinneringseducatie (6)
  • filosoferen (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (3)
  • Kunstkuur (3)
  • speelplaats (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (333)
  • Sociaal-relationele competenties (202)
  • Zelfbewustzijn (155)
  • Nederlands (129)
  • Burgerschap (99)
  • Digitale competenties (99)
  • Historisch bewustzijn (57)
  • Duurzaamheid (51)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (21)
  • Ruimtelijk bewustzijn (15)
  • Ondernemingszin (10)
  • Andere talen (6)
  • (-) Lichamelijke en geestelijke gezondheid (147)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (145)
  • Artikel (2)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (85)
  • Secundair onderwijs (55)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (15)
  • Hoger onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Gina en leerlingen brainstormen zittend over theaterstuk

OKAN-leerlingen werken aan spreekvaardigheid met ritueel theater rond herinneringen

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Onder begeleiding van Gina Beuk van jeugdtheater Larf! gingen 10 OKAN-leerlingen van de secundaire school Richtpunt in Gent op zoektocht naar talige en niet-talige vormen van expressie rond het thema rituelen. Met hun stem en lichaam als instrument gaven de leerlingen op een creatieve manier vorm...
Leerlingen werken met speelklei

Leerlingen met een visuele beperking verleggen grenzen en ontwerpen hun eigen treincoupé!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Twintig leerlingen met een visuele beperking van Kasterlinden Buitengewoon Basisonderwijs bezochten de expo Oriënt Express in het Brusselse Train World. Een onvergetelijk begin van het kunsttraject Blind Date op de Oriënt Express, begeleid door Barbara Beel van Casa Blanca vzw. Samen recreëren ze de...
Twee leerlingen bewegen samen op de speelplaats

Toon Tellegens dierenverhalen inspireren tot beestig bewegingstheater

 dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Via de filosofische verhalen van schrijver Toon Tellegen maken de leerlingen van juf Sandrien op de Brusselse Imelda Basisschool kennis met Mier, Eekhoorn en al hun vrienden. Hoe zouden deze beestjes klinken? Hoe bewegen ze? En waarover gaan de verhalen eigenlijk? Acht weken lang gaan ze samen met...
2 meisjes houden het lichaam van een ander meisje omhoog

Rumor has it

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van het 4de tot 6de middelbaar leerden de wereld van de opera kennen door zelf een muziekvoorstelling in elkaar te knutselen. Ze gingen aan de slag met het boek De zoete geur van de dood van Guillermo Arriaga en staken daarmee een muziekvoorstelling van een half uur in elkaar. Die...
Leerlingen zitten op een stoel in de balletzaal. Eén leerling zit met het ellebogen op de knieën en steunt met de kin op de handen.

Les op de kunstacademie voor de eerstejaars Wetenschappen-Cultuur

 beeld, dans en beweging, drama en theater, Kunstkuur

In de Middenschool in Geraardsbergen kozen 28 eerstejaars niet voor Latijn, Stem of Sport, maar voor Cultuur. Dat zijn er veel meer dan andere jaren en daar zit de Kunstkuur-samenwerking met de Kunstacademie voor Muziek, Woord, Dans, Beeld en Circus voor iets tussen. Elke woensdagvoormiddag stapt de...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...
toneeltje voor kinderen

KINK!

 beeld, drama en theater, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Geen brug is te ver voor basisschool Reuzepas om kinderen te laten proeven van kunst. Met KINK -Kunst in de Klas- inspireren de kleuters de volledige lagere school om samen kunst te maken. Aangespoord door het dagelijkse bezoek van schilder Rembrandt ontstaan knappe kunstwerken, die over de hele...
Leerling in gesprek met leerkracht

Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar ASO en TSO van BimSem maakten kennis met poëzie in vele verschijningsvormen. Ze werkten een half jaar lang rond poëzie, gingen ook zelf aan het schrijven en maakten vervolgens verschillende doorsteekjes naar andere kunstvormen. Het resultaat van hun werk werd op...
Kleuters op podium

Drama en gevoelens met muziek

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Blij, bang, boos en bedroefd zijn de vier gevoelens waarrond Vrije Basisschool De Toverboom een project uitbouwde. Met muziek als basis maakten de kleuters samen met de juffen een voorstelling. Groepsgevoel gegarandeerd!
reeks polaroid foto's van oude vrouw op strand

Grenzeloos

 drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Woordkunst-drama

De Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Mechelen werkte samen met het Stedelijk Conservatorium aan de voorstelling Grenzeloos. Leerlingen digitale beeldvorming en leerlingen woord gingen aan de slag met het boek Hoe oma plots verdween en ontpopten zich zo tot echte regisseurs!
Leerlingen spelen snaarinstrumenten

CHAMBRES d' AMIS

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Woordkunst-drama

Bach in een statige dekenij, Philip Glass in een neo-renaissancepand, drama en kopers in een 19de eeuwse burgerwoning, Pachelbel en Eric Clapton in een notariswoning… Op vraag van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans zetten zeven woningen hun deuren open voor de leerlingen van de hogere...
Leerlingen dansen in theatervoorstelling

Shakespeare Revisited

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Shakespeare Revisited was een vakoverschrijdend project waarmee de leerlingen van de eerste, tweede en derde graad ASO, KSO en BSO van het Busleyden Atheneum via verschillende projecten Shakespeare ontdekten. Samen maakten ze een theatervoorstelling met live gebrachte muziek, een gechoreografeerde...
Leerkracht met rode pruik geeft les. de leerlingen zitten in een cirkel rond haar.

Zo komen ze wel naar de academie

 drama en theater / Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

‘We staan open voor iedereen, maar ze komen niet.’ Allicht hoor je die uitspraak niet voor het eerst. Hoe laat je kinderen zonder Vlaamse naam wel aan cultuur participeren? Met brede lokale netwerken en veel dialoog, zo blijkt. De straffe synergie tussen het Cultuurcentrum en de academie van Deurne...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Module ART maakt leerlingen wegwijs in kunstwereld

 beeld, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van de tweede graad op GO! Middenschool MIRA in Hamme gingen creatief aan de slag in de lesmodule ART. Hiervoor deden ze uitgebreid beroep op de expertise van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst én de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Hamme. Samen testten...
3 leerlingen staan op podium aan tafel

Performeurs - Performers

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Proeven van toneel, muziek, dans, stand-up comedy, cabaret, video én fotografie ... Dit was de bedoeling van Performeurs-Performers, een project van leerlingen uit het vijfde jaar van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg.

Een schoolkoor opstarten is meer dan alleen zingen. Denk bijvoorbeeld aan een goede houding aannemen, concentratie en correct ademhalen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Basisschool De kleine helden (Eeklo) is pas gestart in 2019, maar heeft nu al een schoolkoor. De nieuwe Freinetschool werkte daarvoor samen met Koor&Stem, de vereniging voor koren en vocale muziek. Dirigent Hans Helsen begeleidde twaalf leerlingen uit de eerste en tweede graad. Het koortje zal na...
""

Muziek en performance vinden elkaar in het 3de leerjaar

 dans en beweging, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een muzikant, een performer en twee gemotiveerde leerkrachten, dat klinkt als de ideale match voor een geslaagd dynamoPROJECT. Samen met 34 leerlingen van het 3de leerjaar van de GO! Basisschool Mijlpaal onderzochten en ontdekten muzikant Winne Clement en performer Leen Dewilde niet alleen de...
Meisje met Down syndroom kijkt dromerig naar blad dat op een overhead projector ligt. Anderen zijn hierop aan het verven.

Voel, ruik, proef de succesformule van een Kunstkuurtraject

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, Kunstkuur / Buitengewoon basisonderwijs

De zintuigen, dat is het thema waarrond de leerlingen van BaO de 3master in Kasterlee deze periode werken. Annick De Houwer, hun leraar voor muzische vorming, sluit daar graag bij aan. Ze doet dat samen met dramadocent Yentl Gijbels en muziektherapeute Jana Grootjans van de Academie voor Muziek...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs