Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Nederlands
  4. Sociaal-relationele competenties
  5. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  6. Beeldende en audiovisuele kunst
  7. drama en theater
  8. film en fotografie
  9. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (92)
  • dans en beweging (75)
  • (-) drama en theater (72)
  • geluid en muziek (69)
  • literatuur en leesmotivatie (57)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (56)
  • mediawijsheid (32)
  • (-) film en fotografie (31)
  • schoolfeest (23)
  • erfgoed (21)
  • welbevinden en pesten (15)
  • mode en design (13)
  • poëzie (13)
  • Cultuur in de Spiegel (12)
  • intergenerationeel (12)
  • herinneringseducatie (11)
  • speelplaats (11)
  • ouderparticipatie (10)
  • STE(A)M (10)
  • interculturaliteit (8)
  • architectuur (7)
  • Kunstkuur (6)
  • wereldburgerschap (6)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (5)
  • inclusie (5)
  • circus (3)
  • filosoferen (3)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (112)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (74)
  • Zelfbewustzijn (57)
  • Digitale competenties (53)
  • Burgerschap (25)
  • Historisch bewustzijn (18)
  • Duurzaamheid (17)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (5)
  • Ruimtelijk bewustzijn (2)
  • Ondernemingszin (1)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (87)
  • (-) Nederlands (44)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (94)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (91)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (3)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (91)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (83)
    • Buitengewoon basisonderwijs (8)
  • Secundair onderwijs (78)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (16)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (6)
    • Muziek (6)
    • Woordkunst-drama (13)
    • Dans (3)
  • Hoger onderwijs (6)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen lezen samen op de vloer

Deze school speelt, tekent én bezoekt de letters van het alfabet

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het tweede en derde leerjaar van Basisschool Domino in Genenbos genoten van een flinke portie lettersoep. Gewapend met het boek alfabet van Charlotte Dematons gingen ze samen met juf Annick Suffeleers aan de slag. Het doel? Elke letter van het alfabet tot in de puntjes leren kennen...
Leerlingen verkleed als heks met tablets

Heksenkuren leiden tot uniek leesproject over de leerjaren heen

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Vrije Lagere School Windekind uit Vorselaar heeft de voorbije jaren heel wat nuttige ervaring opgebouwd in uitgekiende cultuurprojecten op maat van hun leerlingen. Maar wat als oudere leerlingen nu eens met hun jongere schoolgenootjes aan eenzelfde initiatief zouden samenwerken? Hun Heksenfeest...
Leerlingen experimenteren met Imaginarium

Hoe werk je aan taalontwikkeling en emotionele vaardigheden? Deze school koos voor out of the box sprookjestheater!

 drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Samen een theatervoorstelling creëren. Dat was het opzet van Er was eens een land, een creatief traject dat de leerlingen van het tweede leerjaar van GO! Basisschool ’t Kasteeltje in Overijse doorliepen met Amadeo Kollectif. Het proces bleek belangrijker dan het product.
Twee leerlingen bewegen samen op de speelplaats

Toon Tellegens dierenverhalen inspireren tot beestig bewegingstheater

 dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Via de filosofische verhalen van schrijver Toon Tellegen maken de leerlingen van juf Sandrien op de Brusselse Imelda Basisschool kennis met Mier, Eekhoorn en al hun vrienden. Hoe zouden deze beestjes klinken? Hoe bewegen ze? En waarover gaan de verhalen eigenlijk? Acht weken lang gaan ze samen met...
Een rij kinderen zijn aan het zingen. Ze houden hun handen als een soort van schelp voor hun mond. Zo kunnen ze beter horen hoe ze zelf zingen.

Is ’t Ros Beiaard echt een peirt met een strik in zijn steirt? Vind je het antwoord in drama en zang?

 drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Elke 10 jaar gaat de Ros Beiaard-stoet uit. In 2020 is het weer zo ver. Het thema voor de muzische samenwerking tussen de Gemeentelijke Basisschool Schoonaarde-Oudegem en de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans was dus snel gekozen. In deze Kunstkuur werken ze de sage rond het reusachtige...
Leerlingen kleuren tekening van dieren op een groot doek

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.
Meisje gooit verf op houten plaat

Karel het kunstkonijn

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, ouderparticipatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Projectschool De Weide heeft iets met kunst. Ze wilden hun leerlingen niet alleen laten experimenteren met technieken, maar hen werkelijk onderdompelen in de wereld van kunstenaars en hun kunstdomeinen. Met hun kleuters doken ze de wijde kunstwereld in en werd er met de jongste leefgroep uitvoerig...
Kinderen verkleed in traditionele Afrikaanse kleren

In het spoor van de muze-express!

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kinderen in de leerlingenraad van de Vrije Basisschool ’t Grafiekje kwamen zelf met het idee om verschillende lokalen in hun school te versieren met kunstwerken van eigen hand. Een eenvoudige vraag met een groot gevolg, want voor ze het goed en wel beseften, trok een trein vol muzische activiteiten...
Kinderen verkleed als personages uit Peter en de Wolf

Komt dat zien

 drama en theater, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Leerkrachten en ouders uit de werkgroep PR organiseerden een toneelproject en een muzische week. De hoofddoelinstelling was de leerlingen kennis laten maken met drama. Met de inbreng van externen werd niet alleen de persoonlijkheidsontwikkeling van elke leerling gestimuleerd, het vergrootte ook de...
toneeltje voor kinderen

KINK!

 beeld, drama en theater, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Geen brug is te ver voor basisschool Reuzepas om kinderen te laten proeven van kunst. Met KINK -Kunst in de Klas- inspireren de kleuters de volledige lagere school om samen kunst te maken. Aangespoord door het dagelijkse bezoek van schilder Rembrandt ontstaan knappe kunstwerken, die over de hele...
Kleuters op podium

Drama en gevoelens met muziek

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Blij, bang, boos en bedroefd zijn de vier gevoelens waarrond Vrije Basisschool De Toverboom een project uitbouwde. Met muziek als basis maakten de kleuters samen met de juffen een voorstelling. Groepsgevoel gegarandeerd!
Kinderen spelen rond in sporthal

Zingen en bewegen anders bekeken

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek

Ouders en de buurt betrekken in je project ? Zeker en vast bij allochtone kinderen! Want kinderen uit kansarme gezinnen moeten vaker dan gemiddeld een schooljaar overdoen. Ze raken hierdoor ontmoedigd en lopen het risico om in een neerwaartse spiraal te belanden. Hoe pak je het aan? Met een creatief...
Foto gesprek 'Geroezemoes' CANON Cultuurcel Inspiratiedag 2022

Passerelle en VBS Paridaens verbinden dans met leesbevordering in project 'Geroezemoes'

 dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een kortfilm. Zij lieten zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes. Het boek gaat over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten...
Leerlingen staan in een kring

Een cadeau én een vraag

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Woordkunst-drama

De kunstenacademie van Asse ijvert voor een grotere uitwisseling tussen hun vier kunstvormen. ‘Ik droom van meer ruimte voor spontane creativiteit en van meer crossover-denken tussen de disciplines in de dagelijkse werking’, vertelt coördinator Dries Martens. En daarom legt hij een cadeau én een...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...
Kleuters verkleed in jutten kleren

In de voetsporen van de Boomerlingers

 drama en theater, erfgoed, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Rond 79 voor Christus woonde volgens een sage een natuurvolk in Boom, de Boomerlingers. De kinderen van basisschool De Hoeksteen kwamen het oude volk op het spoor nadat ze een mysterieuze nota vonden. Ze gingen op ontdekkingstocht in de omgeving van de school en bij het culturele erfgoed van hun...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

 beeld, drama en theater, erfgoed, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid countert VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trekken ze die kaart in volle crisis? En hoe doen ze dat concreet?

Toekomstige leerkrachten kleuteronderwijs maken eigen bekpoppen en zoeken zo verbinding met hun kleuters

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs

De opleiding kleuteronderwijs bij Thomas More organiseerde het dynamoPROJECT ‘De educatieve Bekpop’. Onder begeleiding van poppenmakers- en bouwers Peter Teunissen en Willem Verheyden kregen studenten de kans om hun eigen bekpop te maken en ermee te leren spelen. Ze ontdekten ook hoe poppen bruggen...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs