Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Nederlands
  4. Zelfbewustzijn
  5. dans en beweging
  6. poëzie

Thema's

  • literatuur en leesmotivatie (169)
  • beeld (117)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (113)
  • (-) dans en beweging (106)
  • drama en theater (105)
  • geluid en muziek (88)
  • film en fotografie (56)
  • mediawijsheid (52)
  • (-) poëzie (42)
  • Cultuur in de Spiegel (38)
  • welbevinden en pesten (32)
  • erfgoed (31)
  • interculturaliteit (24)
  • mode en design (21)
  • schoolfeest (20)
  • inclusie (19)
  • STE(A)M (16)
  • herinneringseducatie (14)
  • speelplaats (13)
  • wereldburgerschap (13)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • intergenerationeel (11)
  • architectuur (9)
  • ouderparticipatie (9)
  • Kunstkuur (8)
  • filosoferen (6)
  • circus (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (141)
  • Sociaal-relationele competenties (109)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (106)
  • Digitale competenties (38)
  • Burgerschap (32)
  • Duurzaamheid (14)
  • Historisch bewustzijn (12)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (5)
  • Andere talen (2)
  • Ondernemingszin (1)
  • Ruimtelijk bewustzijn (1)
  • (-) Zelfbewustzijn (106)
  • (-) Nederlands (73)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (132)
  • Artikel (11)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (87)
  • Secundair onderwijs (51)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (15)
  • Hoger onderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen zoeken inspiratie voor poëzie in magazines 02

Sticky Drama: de vijfde- en zesdejaars van Scholen Da Vinci dichten en discussiëren met Dominique De Groen

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Tijdens het project Sticky Drama in de kelders van Primark leerden de vijfde- en zesdejaars van de Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas de poëzie van Dominique De Groen van nabij kennen. Ze lazen, analyseerden, discussieerden. Ze ontmoetten de dichteres en hoorden haar uit over de knepen en uitdagingen...
Kinderen staan rond robot

De dansende babysmurf

 dans en beweging, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het zesde jaar van GO! Basisschool Dr. Jozef Weyns wonnen de nationale Robocup Junior wedstrijd. Maandenlang bouwden en programmeerden ze aan hun dansende smurfrobot. Ze stapten in smurfenoutfit samen met hun robot de dansvloer van Technopolis op, deden er hun ding en wonnen de...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...
Leerling wordt gefilmd op trap

Kunstacademie Zaventem brengt poëzie op het podium met Woordstorm

 drama en theater, geluid en muziek, poëzie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Woordkunst-drama

De klasdeuren wagenwijd openzetten voor een echte podiumervaring op Gedichtendag. Dat is Woordstorm in een notendop. Actrice Aminata Demba en podcastmaker Siona Houthuys stoomden de leerlingen van de vierde graad woordkunst op de Kunstacademie in Zaventem klaar. CC de Factorij en Bib De Factorij...

Poëzie is taal die feestviert. Eerste editie Poëziesterren voor het secundair onderwijs

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs

De Poëziesterren zijn al langer een vaste waarde in de lagere school, waar kinderen hun favoriete gedicht kiezen uit een selectie die voor hun leeftijdsgroep wordt samengesteld. In 2021 lanceerden CANON Cultuurcel en Poëziecentrum het project voor het eerst ook in het secundair onderwijs. Zo kunnen...

Boekenjuf Bieke | Ik suggereer en breng het op een presenteerblaadje naar de klas

 literatuur en leesmotivatie, poëzie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Toen Bieke halftijds boekenjuf werd, verhuisde ze haar persoonlijke bib van thuis naar school. Ze opende een middagbib en inspireert collega’s, leerlingen en ouders bij het lezen. Een juf die je kan ‘boeken’ om een taalactiviteit in je klas te ondersteunen, klinkt dat niet als een droom?
Foto gesprek 'Geroezemoes' CANON Cultuurcel Inspiratiedag 2022

Passerelle en VBS Paridaens verbinden dans met leesbevordering in project 'Geroezemoes'

 dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een kortfilm. Zij lieten zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes. Het boek gaat over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten...

Passerelle laat jongeren hun favoriete jeugdboek dansen

 dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de Jeugdboekenmaand lanceerde Passerelle een oproep naar jongeren om een fragment uit hun favoriete jeugdboek door te sturen. Samen met een choreograaf gingen ze aan de slag om deze tekst om te zetten in dans, met een filmpje als resultaat. Eén op één werkten danser en choreograaf toe naar een...

Wij maken een videoclip voor het zeeklassenlied!

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De spanning hangt al voelbaar in de lucht. Nog 8 keer slapen en de 36 leerlingen van het derde leerjaar van basisschool De Horizon uit Dilsen-Stokkem vertrekken op zeeklassen. Eerst is er nog een muzische driedaagse waarin ze met Anke Vrinssen, dramadocente van de Stedelijke Kunstacademie, de...
Leerlingen kleuren tekening van dieren op een groot doek

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.
Meisje met Down syndroom kijkt dromerig naar blad dat op een overhead projector ligt. Anderen zijn hierop aan het verven.

Voel, ruik, proef de succesformule van een Kunstkuurtraject

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, Kunstkuur / Buitengewoon basisonderwijs

De zintuigen, dat is het thema waarrond de leerlingen van BaO de 3master in Kasterlee deze periode werken. Annick De Houwer, hun leraar voor muzische vorming, sluit daar graag bij aan. Ze doet dat samen met dramadocent Yentl Gijbels en muziektherapeute Jana Grootjans van de Academie voor Muziek...
'Road map' van het project

Het poëtische in E=mc2: de leerlingen van VISO Roeselare schrijven poëzie over wetenschap

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je over de relativiteitstheorie of het onzekerheidsprincipe een gedicht schrijven? Zeker! Vraag maar aan dichter Marc Tritsmans, of aan de zesdejaars Techniek-Wetenschappen van VISO Roeselare en hun leerkracht Thomas Ryon. Samen zetten ze hun schouders onder een poëzieproject dat de grenzen...
Paul Demets

Swipen door Poëziestagram. Paul Demets over de Poëziesterren secundair onderwijs

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs

Paul Demets (1966) is dichter en poëzierecensent, lector en onderwijsdidacticus. Zijn gedicht ‘Prikkels’ werd door leerlingen van de tweede graad uitverkoren voor de Poëziester 2021. Het gedicht werd gepubliceerd in de bundel 'De aangelanden' (2020), die voortkwam uit zijn aanstelling als...
Babs Gons

Taal is vrijheid en plezier. Babs Gons over de Poëziesterren voor secundair onderwijs

 literatuur en leesmotivatie, poëzie / Secundair onderwijs

Babs Gons (1971) is een Nederlandse schrijver, performer en docent. Met haar gedicht ‘Precies goed’ schoot ze in de roos bij leerlingen van de eerste graad secundair onderwijs. Het gedicht staat in de door haar samengestelde bundel 'HARDOP. Spoken word in Nederland' (2019), een bloemlezing van...
Boekenjuf Ann

Boekenjuf Ann | 'Samen lachen, ontroerd of bang zijn is het mooiste aan voorlezen'

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Een lezer pur sang? Nee, dat is ze niet. Wel een voorlezer. In hart en nieren. Daarom herkent juf Ann zich ook in Haas uit de boeken van Vos en Haas. ‘Die houdt ook veel van boeken en is soms een beetje een wijsneus die aan de anderen vertelt wat er moet gebeuren.’
Boekenjuf Brecht

Boekenmeester Brecht | 'Wat je het hele jaar door doet, heeft impact'

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Veel- en alleslezer Brecht Van Mullem staat sinds begin 2021 officieel aan het roer van De Vlieger. Hij gelooft in de kracht van een goede methode én van boeken. 'Ik wil onze 500 leerlingen laten ervaren hoe een boek een ruime wereld in je hoofd kan openen.'

Leren met muziek over bijen en mieren | Zo koppel je een WO-thema aan muzische vorming

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Met het dynamoPROJECT De bij en de mier bracht de Stedelijke Kunstacademie Dilsen-Stokkem muziek, woord en beweging in ’t Schakeltje. De lagere school voor buitengewoon onderwijs had vooral nood aan muzikale expertise en haalde die in huis met dko-docente Stephanie Corstjens. Zij wakkerde de...

12 points go to … Schoolovision uit Merksplas! Leerlingen schrijven eigen eurosong hit en maken videoclip

 dans en beweging, geluid en muziek, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Denk ‘Eurosong voor basisscholen’ en je zit dicht bij het opzet van het eTwinning-project ‘Schoolovision’. De zesdeklassers van Gemeentelijke basisschool Qworzó uit Merksplas leveren al voor de elfde keer de Belgische inzending hiervoor. Wat met een eenvoudige cover begon, groeide met creatieve...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...
""

Muziek en performance vinden elkaar in het 3de leerjaar

 dans en beweging, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een muzikant, een performer en twee gemotiveerde leerkrachten, dat klinkt als de ideale match voor een geslaagd dynamoPROJECT. Samen met 34 leerlingen van het 3de leerjaar van de GO! Basisschool Mijlpaal onderzochten en ontdekten muzikant Winne Clement en performer Leen Dewilde niet alleen de...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs