Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Ondernemingszin
  4. Sociaal-relationele competenties
  5. Secundair onderwijs
  6. Beeldende en audiovisuele kunst
  7. Dans
  8. geluid en muziek
  9. schoolfeest

Thema's

  • drama en theater (52)
  • beeld (43)
  • dans en beweging (35)
  • film en fotografie (34)
  • (-) geluid en muziek (34)
  • mediawijsheid (30)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (25)
  • welbevinden en pesten (21)
  • mode en design (17)
  • literatuur en leesmotivatie (16)
  • erfgoed (15)
  • Cultuur in de Spiegel (14)
  • interculturaliteit (14)
  • inclusie (12)
  • intergenerationeel (10)
  • poëzie (9)
  • wereldburgerschap (9)
  • STE(A)M (8)
  • architectuur (5)
  • circus (4)
  • filosoferen (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • herinneringseducatie (4)
  • speelplaats (4)
  • (-) schoolfeest (3)
  • gaming (1)
  • ouderparticipatie (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (54)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (27)
  • Zelfbewustzijn (27)
  • Digitale competenties (24)
  • Nederlands (21)
  • Burgerschap (11)
  • Duurzaamheid (9)
  • Historisch bewustzijn (8)
  • Andere talen (3)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (2)
  • Ruimtelijk bewustzijn (1)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (35)
  • (-) Ondernemingszin (1)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (36)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (70)
  • (-) Secundair onderwijs (30)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (24)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (7)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (11)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (5)
    • Muziek (7)
    • Woordkunst-drama (8)
    • (-) Dans (4)
  • Hoger onderwijs (2)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen houden een flashmob in een kapel

Don’t stop me now!

 dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, schoolfeest / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het secundair onderwijs van het Heilig Hartinstituut te Heverlee vonden een wel erg originele manier om hun school, een beschermde erfgoedsite, aan de man te brengen. Door middel van een ‘flashmob’ wisten ze het verleden perfect aan het heden te koppelen.
OKAN-leerling draagt blauwe bandana en heeft 2 blauwe strepen op zijn wangen

OKAN in de Stadsschouwburg

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Werken aan taalvaardigheden doen ze in Brugge op een creatieve manier! Alle OKAN-leerlingen van de stad werkten samen een voorstelling uit. Zo’n tien dinsdagmiddagen lang bereidden ze zich voor in het Entrepot in Brugge. Als apotheose traden ze op in de Stadsschouwburg.
2 leerlingen zagen door een plastic buis

STEAM in Lede

 film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid, mode en design, STE(A)M / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek

Jongeren zijn echte digital-natives. Internet, smartphones en mp3-spelers zijn dagelijkse kost. Toch ontbreekt het hen soms aan de juiste kennis over al deze snufjes. De muziekacademie van Lede nam de kersverse STEM-academie STEAMIN’ Lede onder de arm. Samen dompelden ze de leerlingen van de...
Leerlingen verkleed in rode kostuums (als murga's)

Maak eens een Mega Murga op school!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Muziek, dans, woord en kostumering. Dat zijn de vier basiselementen van een murga. Binnen zo’n hedendaagse straatfanfare kan en mag verder alles. En iedereen kan meedoen. Vraag dat maar aan de leerlingen van de Antwerpse Parcivalschool.
Leerlingen staan in een kring

Een cadeau én een vraag

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Woordkunst-drama

De kunstenacademie van Asse ijvert voor een grotere uitwisseling tussen hun vier kunstvormen. ‘Ik droom van meer ruimte voor spontane creativiteit en van meer crossover-denken tussen de disciplines in de dagelijkse werking’, vertelt coördinator Dries Martens. En daarom legt hij een cadeau én een...
3 kinderen in oranje rally overall houden andere kinderen onder schot met nep pistolen

Klinkers

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Letterdozen, beatbox en dramaqueens. De ingrediënten van Klinkers, het kunst- en cultuurproject van basisschool De Zonnebloem in Wilrijk rond klanken, leesvaardigheid en een groene speelplaats. ‘Met dit project slaan we een brug tussen muzische vorming en schoolvakken zoals leren lezen’, zegt...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Jongen beatboxt in microfoon

Beatbox tot je lippen ervan tintelen

 geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In haar crealessen in het VIBSO in Waregem werkt leerkracht Silke Leirens vaak rond beeld. Ze zocht ter afwisseling een muzikale insteek die aansluit bij de leefwereld van de leerlingen. ‘Papa van de beatbox’ Kris Strybos heeft daarvoor alles in huis!
Leerlingen stretchen hamstrings voor spiegel

Linkeroever verbindt

 Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, geluid en muziek, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voor hun eerste dynamoPROJECT zette het Stedelijk Lyceum van Linkeroever (Antwerpen) beweging, dans en muziek centraal. De Let’s Go Urban Academy begeleidde met jamsessies en choreografie. Diezelfde week namen ze in de River Side Studio ook hun eigen raps op. De jongeren van het derde jaar LO-sport...
Leerlingen spreken in microfoon

Organiseer zelf je schoolfestival!

 geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Terwijl in de klassen het laatste examenzweet vloeit, timmeren de leerlingen van de derde graad BSO een eigen muziekfestival in elkaar. Na een projectweek vol workshops zang, percussie, dj’en en decorbouw klinkt hun versie van Ed Sheerans Shape of you extra vet!
Geschminkte kinderen met warrige haren staan al schreeuwend op het podium

Co-teachen met de academie? Doen!

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek, Woordkunst-drama

Partners in muzische vorming. Dat zijn Leefschool ’t Veertje en de Academie Hamme al jaren. Wat dat intens samenwerken oplevert? Genoeg expertise om een totaalspektakel met beweging, drama, muziek én beeld aan te durven. Met de hele school.
Leerlingen, Boris Zeebroek en rapper Froze kijken naar computer

Drawing | The Bottom Line

 beeld, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Drawing | The Bottom Line is het resultaat van een reeks ontmoetingen gedurende een half schooljaar, tussen een groep jongeren van het CLW (centrum leren en werken Gent) en S.M.A.K. De jongeren maakten een animatiefilm en schreven een rapsong onder begeleiding van kunstenaar en muzikant Boris...
Op het podium draagt een leerlinge een stapel nep-boeken in haar armen. Een ander meisje helpt

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

 dans en beweging, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.
2 meisjes houden het lichaam van een ander meisje omhoog

Rumor has it

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van het 4de tot 6de middelbaar leerden de wereld van de opera kennen door zelf een muziekvoorstelling in elkaar te knutselen. Ze gingen aan de slag met het boek De zoete geur van de dood van Guillermo Arriaga en staken daarmee een muziekvoorstelling van een half uur in elkaar. Die...
2 jongeren gegrimeerd.

Kriebelboom

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

VIBO Sint-Barbara zette met Kriebelboom in op cultuurparticipatie als hefboom naar sociale integratie. De school voor buitengewoon secundair onderwijs zette het hele schooljaar cultuur in de kijker: van percussie en keramiek, over striptekenen en dans, tot theater en dans.
Leerlingen van de OKAN-klas houden elk een vlag van hun land van herkomst omhoog

Rappen in de OKAN-klas: ‘Nederlands leren zonder het te beseffen’

 geluid en muziek, interculturaliteit, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Je Nederlands verbeteren met rap en slampoetry? De OKAN-leerlingen van het VISO Gent gingen het experiment aan! Onder de professionele begeleiding van de Gentse rapper Fatih Devos schreven ze hun eigen teksten, zetten ze deze op ritme en boksten ze een voorstelling op het podium van Kunstencentrum...

Module ART maakt leerlingen wegwijs in kunstwereld

 beeld, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van de tweede graad op GO! Middenschool MIRA in Hamme gingen creatief aan de slag in de lesmodule ART. Hiervoor deden ze uitgebreid beroep op de expertise van de Gemeentelijke Academie voor Beeldende Kunst én de Gemeentelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans van Hamme. Samen testten...
Jongeren zwaaien met hun armen in de lucht

Urbantheneum

 dans en beweging, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Bij Urbantheneum draaide alles rond woord, dans en ritme. De leerlingen van het 5de jaar ASO van verschillende richtingen van het Atheneum van Deurne zorgden met Slam Poetry, Urban Dance en Beats & Rap op vijf dagen tijd voor een topeditie van hun traditionele cultuuravond.

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...
Leerlingen spelen snaarinstrumenten

CHAMBRES d' AMIS

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Woordkunst-drama

Bach in een statige dekenij, Philip Glass in een neo-renaissancepand, drama en kopers in een 19de eeuwse burgerwoning, Pachelbel en Eric Clapton in een notariswoning… Op vraag van de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans zetten zeven woningen hun deuren open voor de leerlingen van de hogere...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs