Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Ondernemingszin
  4. Sociaal-relationele competenties
  5. gaming
  6. inclusie
  7. intergenerationeel
  8. mediawijsheid
  9. speelplaats
  10. welbevinden en pesten

Thema's

  • drama en theater (119)
  • beeld (109)
  • dans en beweging (100)
  • geluid en muziek (86)
  • film en fotografie (58)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (55)
  • (-) mediawijsheid (52)
  • literatuur en leesmotivatie (47)
  • (-) welbevinden en pesten (37)
  • erfgoed (33)
  • mode en design (30)
  • Cultuur in de Spiegel (28)
  • schoolfeest (25)
  • interculturaliteit (23)
  • (-) intergenerationeel (22)
  • STE(A)M (19)
  • (-) inclusie (18)
  • wereldburgerschap (15)
  • herinneringseducatie (14)
  • poëzie (14)
  • innovatie (13)
  • (-) speelplaats (13)
  • ouderparticipatie (11)
  • architectuur (10)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (10)
  • circus (7)
  • filosoferen (7)
  • Kunstkuur (4)
  • (-) gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (149)
  • Burgerschap (89)
  • Digitale competenties (88)
  • Zelfbewustzijn (79)
  • Nederlands (58)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (55)
  • Duurzaamheid (35)
  • Historisch bewustzijn (30)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (10)
  • Ruimtelijk bewustzijn (8)
  • Andere talen (1)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (117)
  • (-) Ondernemingszin (5)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (117)
  • Artikel (2)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (60)
  • Secundair onderwijs (56)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (7)
  • Hoger onderwijs (2)
  • Volwassenenonderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Poster voor Radio Sijs met grote gele ster in het midden.

FM 200.8/TAKE 1. Radio Sijs

 drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Onder de naam FM 200.8/Take 1. Radio Sijs gingen de leerlingen van opleidingsvorm 2 van Buso De Beemden een jaar lang muzisch-creatief aan de slag met diverse mediavormen. FM 200.8 verwijst naar de radio en het jaartal van hun project, Take 1 verwijst naar de film die ze maakten en Radio Sijs is de...

Circus? Je leerlingen worden er sociaal-emotioneel sterker van

 circus, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Wat steken leerlingen met sociaal-emotionele problemen op van circustechnieken? Heel veel, concludeert de Ziekenhuisschool Fioretti van de Stad Gent. Een groepje lagereschoolkinderen proeft er wekelijks met Circusplaneet een lesuur van. ‘Ongemerkt werken ze aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling...
Er staan 3 leerlingen in een cirkel, met de rug naar mekaar. Hun armen zijn op een welbepaalde manier verstrengeld met elkaar.

Grenzen opzoeken (en overschrijden) met Cultuur in de Spiegel

 Cultuur in de Spiegel, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Twee scholen op een zucht van elkaar, gescheiden door een landsgrens. Twee leerlingen van hetzelfde jaar met een heel andere culturele achtergrond. Grenzen en verschillen zijn overal. Daarom bouwde de GO! Futurascholen Campus Menen er een Cultuur-in-de-spiegel-project rond. Samen met een Franse...
Jongen poseert met 2 stokken voor camera

Theater als professionele springplank

 drama en theater, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Drie maanden lang werkten de jongeren van BuSO Zonneweelde aan hun eerste theaterstuk De Zwarte Engel onder leiding van acteur en regisseur Stefan Perceval van HETGEVOLG. In de voorstelling stonden drie vragen centraal: Wie zijn wij? Hoe voelen wij ons? Hoe ziet de wereld ons? Hun zoektocht rond...
De tafel gedekt

VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel

 beeld, film en fotografie, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat verbindt mensen boven alles? Samen tafelen was het antwoord van Vrije School voor Buitengewoon Onderwijs de Pinker in Poperinge. Onder deskundige begeleiding van beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe ontwierpen de leerlingen de Tafel: een plaats waar ingrediënten en mensen samenkomen tot een...

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.
kasteel in groene omgeving

Ons kasteel in een erfgoedkleedje

 architectuur, beeld, erfgoed, herinneringseducatie, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Op de speelplaats van freinetschool Villa Zonnebloem staat het Hof Van Nassau - een klein kasteel - te verkommeren. Daar wilde de school verandering in brengen. Tijdens open ateliers werkten de leerlingen rond verschillende geschiedkundige periode. De muzische resultaten daarvan gebruikten ze om het...

Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een kapper met een gouden trap. De kolossale schoolbel die verhuisde. Of de bevroren limonades en pintjes in de overstroomde kelder van de buren. Stedelijke Basisschool Het Atelier uit Antwerpen zocht naar aanleiding van zijn 160-jarig bestaan straffe verhalen uit de oude doos. Die kregen met de...

Een boom van een project

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de derde graad van GBS Poelbos in Jette wilden het schoolsymbool - een boom - een vaste en zichtbare plaats geven. Niet gewoon als tekening, maar mét QR-codes erin verwerkt! Twee externe partners - een kunstenaar en een filmexpert - hielpen hun idee om te zetten naar een concreet...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...
Coverfoto van het boek '211 het had gekund, maar misschien ook niet'

Van blad tot boek

 beeld, inclusie, innovatie, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In iedereen schuilt een kunstenaar, zo toont De Kouter in Kortrijk op sublieme wijze aan. Met ‘2115, het had gekund (maar misschien ook niet)’ presenteren de leerlingen een parel van een boek.
Ouders en leerlingen kijken op de tentoonstelling naar de maquette die de leerlingen maakten

Stadszieners | Leerlingen uit 2 steden bedenken samen hoe hun stad van de toekomst er uit zal zien

 architectuur, beeld, film en fotografie, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Voltijds gewoon secundair onderwijs

2 klassen uit Brussel en Knokke dachten na over de toekomst van hun eigen buurt. Een intensief onderzoek over bevolkingsgroei, migratie, maar ook klimaatsveranderingen of veranderende behoeften vormde het startpunt voor dit project. De leerlingen onderzochten zo de eigen en de andere omgeving: Waar...

’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

 architectuur, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat als leerlingen zelf de speelplaats van je school ontwerpen én in elkaar timmeren? Voor de scholieren van Vrije Basisschool De Palster in Moerbeke werd die droom deze week werkelijkheid. Samen met het Antwerpse Atelier Recup gingen ze aan de slag om hun ideeën te verwezenlijken.

Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

 beeld, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Omdat de school als jaarthema 'street art' had, kozen de twee juffen van het 5de leerjaar er voor om hun klassen onder te dompelen in de graffitikunst. Ze maakten met Graffiti vzw een graffititour in Gent en maakten kennis met verschillende graffitistijlen. Op school volgden meerdere workshops met...
"

Ook Ayco houdt van zingen

 inclusie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek

Inclusie in het Deeltijds Kunstonderwijs? Het kan. Vraag maar aan Ayco (17) en haar zangleraar Joris. Twee jaar geleden was het haar grote droom om op te treden voor een publiek. Nu droomt ze van ... een groter podium.
3 leerlingen met de houten kasten van hun game

SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

 gaming, innovatie, mediawijsheid, mode en design, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen pc-technieken en houtbewerking van de GO!-Spectrumschool in Deurne bedenken, bouwen en programmeren een zelfgemaakte videogame. Het speelt zich af in een tram en wordt met vijf gespeeld. ‘We wilden eerst een spel om op leerkrachten te schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’.
Leerlingen en Bart Baccarne tonen in klaslokaal trots hun designs voor de speelplaats

Jonge designers vol speelplaatsideeën

 beeld, innovatie, mode en design, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De derde graad van basisschool De Windwijzer in Laarne en Kalken ontwierp meubels voor hun nieuwe, klimaatvriendelijke speelplaats. Met de hulp van het Gentse Design Museum en ontwerper Bart Baccarne toverden ze straffe ideeën om in haalbare ontwerpen.
Meisje maakt knoop in touw

Met de school van toen naar de toekomst

 architectuur, beeld, herinneringseducatie, innovatie, mediawijsheid, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met het ene oog op het verleden en het ander op de toekomst. Vanuit deze invalshoek besloot Tom Morel, leerkracht bij de Gentse Freinetschool De Sterre-Spits, om het project ‘Met de school van toen naar de toekomst’ te lanceren. Het project werd een creatieve duizendpoot in samenwerking met drie...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs