Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Sociaal-relationele competenties
  4. Secundair onderwijs
  5. Beeldende en audiovisuele kunst
  6. Cultuur in de Spiegel
  7. dans en beweging
  8. interculturaliteit
  9. mediawijsheid
  10. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • drama en theater (51)
  • beeld (42)
  • (-) dans en beweging (34)
  • film en fotografie (34)
  • geluid en muziek (32)
  • (-) mediawijsheid (29)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (23)
  • welbevinden en pesten (20)
  • erfgoed (16)
  • literatuur en leesmotivatie (16)
  • (-) interculturaliteit (14)
  • (-) Cultuur in de Spiegel (13)
  • mode en design (13)
  • inclusie (12)
  • intergenerationeel (11)
  • poëzie (9)
  • wereldburgerschap (9)
  • herinneringseducatie (5)
  • STE(A)M (5)
  • architectuur (4)
  • circus (4)
  • filosoferen (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • speelplaats (4)
  • schoolfeest (3)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (86)
  • Zelfbewustzijn (62)
  • Digitale competenties (52)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (48)
  • Burgerschap (36)
  • Nederlands (35)
  • Duurzaamheid (14)
  • Historisch bewustzijn (12)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (8)
  • Ruimtelijk bewustzijn (3)
  • Ondernemingszin (2)
  • Andere talen (1)
  • (-) Sociaal-relationele competenties (68)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (68)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (68)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (90)
  • (-) Secundair onderwijs (62)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (51)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (11)
    • Deeltijds leren en werken (1)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (12)
    • (-) Beeldende en audiovisuele kunst (7)
    • Muziek (4)
    • Woordkunst-drama (9)
    • Dans (4)
  • Hoger onderwijs (3)
  • Volwassenenonderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

2 meisjes houden het lichaam van een ander meisje omhoog

Rumor has it

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van het 4de tot 6de middelbaar leerden de wereld van de opera kennen door zelf een muziekvoorstelling in elkaar te knutselen. Ze gingen aan de slag met het boek De zoete geur van de dood van Guillermo Arriaga en staken daarmee een muziekvoorstelling van een half uur in elkaar. Die...
Leerlingen staan in een kring

Een cadeau én een vraag

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Muziek, Woordkunst-drama

De kunstenacademie van Asse ijvert voor een grotere uitwisseling tussen hun vier kunstvormen. ‘Ik droom van meer ruimte voor spontane creativiteit en van meer crossover-denken tussen de disciplines in de dagelijkse werking’, vertelt coördinator Dries Martens. En daarom legt hij een cadeau én een...
2 jongeren gegrimeerd.

Kriebelboom

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

VIBO Sint-Barbara zette met Kriebelboom in op cultuurparticipatie als hefboom naar sociale integratie. De school voor buitengewoon secundair onderwijs zette het hele schooljaar cultuur in de kijker: van percussie en keramiek, over striptekenen en dans, tot theater en dans.
Leraren kijken rond in de modernistisch feestzaal

Splash

 beeld, interculturaliteit / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Op open monumentendag bezochten leraren van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (KASKA) de gerenoveerde modernistische feestzaal en het oude badhuis van het KA Deurne. Zo ontstond het idee om leerlingen van het vijfde jaar te laten samenwerken met studenten monumentale kunsten van...
OKAN-leerlingen staan op het podium. Op het scherm achter hen wordt 'mijn leven als een andere ik' geprojecteerd.

OKAN: Waarom theater inzetten om Nederlands te leren een goed idee is

 drama en theater, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wie ben je? Waar kom je vandaan? Wat mis je? Waar droom je van? Stefan Perceval van HETGEVOLG stelde de 29 leerlingen van de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van PISO Tienen een hoop vragen. Met hun antwoorden en lichaamstaal boetseerde hij een pakkende theatervoorstelling waarin de...
Meisje kijkt gestresseerd naar laptopscherm

Media in de praktijk

 film en fotografie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Eén week lang vormden 25 leerlingen uit het vijfde jaar Communicatie & Media van de school Sint-Lodewijk in Antwerpen onder leiding van StampMedia een echte redactie. Tijdens dit mediakamp leerden ze fotograferen, artikels schrijven, en uiteindelijk artikels plaatsen op een website en promoten via...
Joggers lopen achter een fietser aan

Beeldig lopen

 beeld, dans en beweging / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sporten en tegelijk cultuur opsnuiven? Dat kan! In het Middelheimmuseum gaan lopen en de beelden van het museum goed samen.
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
3 kinderen in oranje rally overall houden andere kinderen onder schot met nep pistolen

Klinkers

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Letterdozen, beatbox en dramaqueens. De ingrediënten van Klinkers, het kunst- en cultuurproject van basisschool De Zonnebloem in Wilrijk rond klanken, leesvaardigheid en een groene speelplaats. ‘Met dit project slaan we een brug tussen muzische vorming en schoolvakken zoals leren lezen’, zegt...
4 meisjes, gekleed in kledij van 100 jaar geleden, wassen kleren in een metalen kuip

Dus zó ging het er hier 100 jaar geleden aan toe!

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het derde leerjaar van Basisschool De Horizon vergeleken het leven van vandaag met hoe het er 100 jaar geleden aan toe ging. Hun bevindingen goten ze eerst in scenario’s om er daarna een heuse film van te maken! Zo werden de leerlingen afwisselend acteur, regisseur en deel van een...
Leerlingen verkleed in rode kostuums (als murga's)

Maak eens een Mega Murga op school!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Muziek, dans, woord en kostumering. Dat zijn de vier basiselementen van een murga. Binnen zo’n hedendaagse straatfanfare kan en mag verder alles. En iedereen kan meedoen. Vraag dat maar aan de leerlingen van de Antwerpse Parcivalschool.
Leerlingen stoppen ingrediënten in een kom

Wij & Zij: wat zegt dat over jou?

 dans en beweging, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Begrip en dialoog tussen leerlingen stimuleren. Hun wij-zij-denken counteren. Een maatschappelijk relevant topic uitdiepen en er in groep een creatieve vertaling aan geven. De doelstellingen van het project van het Technisch Atheneum Ohrem in Lokeren waren niet min.
OKAN-leerling draagt blauwe bandana en heeft 2 blauwe strepen op zijn wangen

OKAN in de Stadsschouwburg

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Werken aan taalvaardigheden doen ze in Brugge op een creatieve manier! Alle OKAN-leerlingen van de stad werkten samen een voorstelling uit. Zo’n tien dinsdagmiddagen lang bereidden ze zich voor in het Entrepot in Brugge. Als apotheose traden ze op in de Stadsschouwburg.
Leerling met wit masker op ligt neer op podium

Vrije vogels op het podium

 dans en beweging, drama en theater, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De 26 leerlingen uit economie-wiskunde, wetenschappen-wiskunde en economie-moderne talen van ZAVO werkten samen met hun leerkracht esthetica en kunstenares Magda van Artforum toe naar een toonmoment op groot podium.
2 jongeren leunen tegen muur

Qu’ARTier

 mediawijsheid, welbevinden en pesten / Deeltijds leren en werken, Secundair onderwijs

De jongeren van CDV groep Intro werden uit hun comfortzone gehaald. De quartier van de jongeren vormde daarbij de insteek. Ze reflecteerden over hun persoonlijke relatie met hun wijk en werkten zo aan hun zelfbeeld. Met Killerbee vzw werden deze ideeën gegoten in een kortfilm, in beatbox en in...
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...
5 leerlingen klappen in hun handen

Beelden uit Babylon

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs