Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Zelfbewustzijn
  4. Basisonderwijs (lager en kleuter)
  5. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • dans en beweging (67)
  • beeld (49)
  • drama en theater (43)
  • geluid en muziek (38)
  • literatuur en leesmotivatie (23)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (20)
  • film en fotografie (18)
  • schoolfeest (16)
  • welbevinden en pesten (13)
  • Cultuur in de Spiegel (12)
  • mediawijsheid (12)
  • mode en design (11)
  • speelplaats (11)
  • erfgoed (9)
  • interculturaliteit (7)
  • ouderparticipatie (7)
  • STE(A)M (6)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (5)
  • herinneringseducatie (5)
  • inclusie (5)
  • architectuur (3)
  • filosoferen (2)
  • intergenerationeel (2)
  • Kunstkuur (2)
  • wereldburgerschap (2)
  • poëzie (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (220)
  • Sociaal-relationele competenties (136)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (100)
  • Nederlands (86)
  • Burgerschap (58)
  • Digitale competenties (57)
  • Historisch bewustzijn (43)
  • Duurzaamheid (40)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (14)
  • Ruimtelijk bewustzijn (12)
  • Ondernemingszin (6)
  • Andere talen (1)
  • (-) Zelfbewustzijn (97)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (97)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (94)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (3)

Niveau

  • (-) Basisonderwijs (lager en kleuter) (97)
    • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter) (86)
    • Buitengewoon basisonderwijs (10)
  • Secundair onderwijs (72)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (11)
  • Hoger onderwijs (3)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Kinderen staan rond robot

De dansende babysmurf

 dans en beweging, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van het zesde jaar van GO! Basisschool Dr. Jozef Weyns wonnen de nationale Robocup Junior wedstrijd. Maandenlang bouwden en programmeerden ze aan hun dansende smurfrobot. Ze stapten in smurfenoutfit samen met hun robot de dansvloer van Technopolis op, deden er hun ding en wonnen de...

Passerelle laat jongeren hun favoriete jeugdboek dansen

 dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de Jeugdboekenmaand lanceerde Passerelle een oproep naar jongeren om een fragment uit hun favoriete jeugdboek door te sturen. Samen met een choreograaf gingen ze aan de slag om deze tekst om te zetten in dans, met een filmpje als resultaat. Eén op één werkten danser en choreograaf toe naar een...

Wij maken een videoclip voor het zeeklassenlied!

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De spanning hangt al voelbaar in de lucht. Nog 8 keer slapen en de 36 leerlingen van het derde leerjaar van basisschool De Horizon uit Dilsen-Stokkem vertrekken op zeeklassen. Eerst is er nog een muzische driedaagse waarin ze met Anke Vrinssen, dramadocente van de Stedelijke Kunstacademie, de...
Meisje met Down syndroom kijkt dromerig naar blad dat op een overhead projector ligt. Anderen zijn hierop aan het verven.

Voel, ruik, proef de succesformule van een Kunstkuurtraject

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, Kunstkuur / Buitengewoon basisonderwijs

De zintuigen, dat is het thema waarrond de leerlingen van BaO de 3master in Kasterlee deze periode werken. Annick De Houwer, hun leraar voor muzische vorming, sluit daar graag bij aan. Ze doet dat samen met dramadocent Yentl Gijbels en muziektherapeute Jana Grootjans van de Academie voor Muziek...
Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.
De tafel gedekt

VBO de Pinker schildert en versiert in gelegenheidsrestaurant De Tafel

 beeld, film en fotografie, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat verbindt mensen boven alles? Samen tafelen was het antwoord van Vrije School voor Buitengewoon Onderwijs de Pinker in Poperinge. Onder deskundige begeleiding van beeldend kunstenaar Sven Verhaeghe ontwierpen de leerlingen de Tafel: een plaats waar ingrediënten en mensen samenkomen tot een...

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Spelen met taal, inzetten op schrijfvaardigheden en zo ontdekken wat ‘thuis’ is

 filosoferen, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat is een thuis? In het creatieve schrijfproject Nesten ging een aantal leerlingen van Vrije Lagere School De Ark in Kessel-Lo op zoek naar antwoorden. Dat deden ze onder begeleiding van schrijfdocent Pieter Delfosse en in correspondentie met een groep volwassen nieuwkomers die zich over hetzelfde...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...

’t is eens iets anders dan een les wiskunde: deze leerlingen bouwen zelf hun nieuwe speelplaats

 architectuur, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat als leerlingen zelf de speelplaats van je school ontwerpen én in elkaar timmeren? Voor de scholieren van Vrije Basisschool De Palster in Moerbeke werd die droom deze week werkelijkheid. Samen met het Antwerpse Atelier Recup gingen ze aan de slag om hun ideeën te verwezenlijken.

Van Eyck in de klas: een vleugje schoonheid in coronatijd

 beeld, drama en theater, erfgoed, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met een cultureel dynamoPROJECT rond Van Eyck en veel schoonheid countert VBS Sint-Paulus uit Gent de moeilijke coronatijden. Waarom trekken ze die kaart in volle crisis? En hoe doen ze dat concreet?
Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...

Graffiti spuiten in het 5de leerjaar? Zo doet juf Inge dat!

 beeld, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Omdat de school als jaarthema 'street art' had, kozen de twee juffen van het 5de leerjaar er voor om hun klassen onder te dompelen in de graffitikunst. Ze maakten met Graffiti vzw een graffititour in Gent en maakten kennis met verschillende graffitistijlen. Op school volgden meerdere workshops met...
kasteel in groene omgeving

Ons kasteel in een erfgoedkleedje

 architectuur, beeld, erfgoed, herinneringseducatie, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Op de speelplaats van freinetschool Villa Zonnebloem staat het Hof Van Nassau - een klein kasteel - te verkommeren. Daar wilde de school verandering in brengen. Tijdens open ateliers werkten de leerlingen rond verschillende geschiedkundige periode. De muzische resultaten daarvan gebruikten ze om het...
Graffitimuur met vogels op. Op de muur staat ook volgende tekst gespoten: 'Kleine Icarus doet zijn ogen open en wat ziet hij? Allemaal kinderen die spelen, lachen, dansen, zingen, springen, laa laa prachtig gewoon.'

De gevleugelde muur

 beeld, herinneringseducatie, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Als opstartende school wilden we het thema van onze nieuwe naam De Kleine Icarus met de leerlingen op een creatieve manier uitdiepen. Twee schooljaren lang diepten we het thema uit. Op de speelplaats gebruikten we een 80 meter lange muur als canvas om 2D en 3D werken op uit te voeren.
Kleuters op podium

Drama en gevoelens met muziek

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Blij, bang, boos en bedroefd zijn de vier gevoelens waarrond Vrije Basisschool De Toverboom een project uitbouwde. Met muziek als basis maakten de kleuters samen met de juffen een voorstelling. Groepsgevoel gegarandeerd!
Kleuters verkleed als fee staan met juf onder blauwe paraplu

Een zoen voor elk seizoen

 beeld, drama en theater, speelplaats, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De Vrije Basisschool Klein Seminarie wilde hun kleuters uit de stad meer in de natuur brengen. Een zoen voor elk seizoen liet hen genieten van de stilte, rust, schoonheid, in- en ontspanning die de natuur in de verschillende seizoenen geeft. Het project ging van kijkdoos tot stinksok!
Kinderen zwaaien met gele en rode vlaggen in stoet

Kunst aan het woord

 beeld, dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In de drie vestigingen van de Antwerpse school Afrit Zuid werkt men sterk rond taal. Om dat boeiend te verpakken voor de leerlingen betrekt de school verschillende kunstdisciplines. Met Kunst aan het woord gingen de leerlingen creatief aan de slag met taal.

Een boom van een project

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de derde graad van GBS Poelbos in Jette wilden het schoolsymbool - een boom - een vaste en zichtbare plaats geven. Niet gewoon als tekening, maar mét QR-codes erin verwerkt! Twee externe partners - een kunstenaar en een filmexpert - hielpen hun idee om te zetten naar een concreet...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs