Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Zelfbewustzijn
  4. film en fotografie
  5. intergenerationeel
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • dans en beweging (99)
  • beeld (84)
  • drama en theater (81)
  • geluid en muziek (60)
  • (-) film en fotografie (41)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (41)
  • literatuur en leesmotivatie (32)
  • Cultuur in de Spiegel (31)
  • mediawijsheid (30)
  • welbevinden en pesten (28)
  • interculturaliteit (24)
  • erfgoed (19)
  • mode en design (19)
  • inclusie (17)
  • schoolfeest (17)
  • speelplaats (13)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • STE(A)M (11)
  • poëzie (10)
  • wereldburgerschap (9)
  • herinneringseducatie (8)
  • ouderparticipatie (7)
  • architectuur (6)
  • filosoferen (6)
  • (-) intergenerationeel (6)
  • Kunstkuur (3)
  • circus (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (115)
  • Digitale competenties (99)
  • Sociaal-relationele competenties (73)
  • Burgerschap (47)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (41)
  • Nederlands (38)
  • Duurzaamheid (36)
  • Historisch bewustzijn (35)
  • Ruimtelijk bewustzijn (6)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (5)
  • Ondernemingszin (2)
  • Andere talen (1)
  • (-) Zelfbewustzijn (46)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (46)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (46)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (20)
  • Secundair onderwijs (25)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (1)
  • Hoger onderwijs (2)
  • Volwassenenonderwijs (2)
Sinds 22 juni 2022 is er een vernieuwd UiTID-aanmeldscherm op deze website. Je kan voortaan enkel aanmelden met een e-mailadres als gebruikersnaam. Op deze pagina vind je extra informatie en hulp als je hier problemen mee ondervindt.

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Experimenteel portret van een jongen

Film.phase.poetry

 beeld, Cultuur in de Spiegel, dans en beweging, film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid

Film.phase.poetry of kortweg fasen, het cultuurproject van GO! Forum Da Vinci in Sint-Niklaas, is een wervelende mix van geluiden, beelden en woorden met Cultuur in de Spiegel als referentiekader. Twee leerkrachten en een groepje leerlingen uit de derde graad aso sloegen tijdens de uren vrije ruimte...
Kinderen dansen op banken in klaslokaal

(Un)usual

 dans en beweging, film en fotografie, filosoferen / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Zegt de manier waarop je danst iets over wie je bent? En denk je na als je danst? In (Un)usal gingen choreograaf Benjamin Vandewalle, praktisch filosoof Jan Knops en regisseur Dieter Deswarte samen op onderzoek met 13 leerlingen uit het 5de leerjaar van Brusselse basisschool Sint-Albert. Dankzij het...
Poster voor Brussel aan Zee. Links staat 'Brussel' op zijn kop. Rechts staat 'Oostende'.

Brussel aan zee

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.
Leerlingen houden een flashmob in een kapel

Don’t stop me now!

 dans en beweging, erfgoed, film en fotografie, schoolfeest / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het secundair onderwijs van het Heilig Hartinstituut te Heverlee vonden een wel erg originele manier om hun school, een beschermde erfgoedsite, aan de man te brengen. Door middel van een ‘flashmob’ wisten ze het verleden perfect aan het heden te koppelen.
Leerlingen, Boris Zeebroek en rapper Froze kijken naar computer

Drawing | The Bottom Line

 beeld, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Drawing | The Bottom Line is het resultaat van een reeks ontmoetingen gedurende een half schooljaar, tussen een groep jongeren van het CLW (centrum leren en werken Gent) en S.M.A.K. De jongeren maakten een animatiefilm en schreven een rapsong onder begeleiding van kunstenaar en muzikant Boris...
Meisjes met Afrikaanse roots die mooi opgemaakt zijn.

IDENTITEIT 2.0: OKAN-leerlingen vinden zichzelf voor de camera

 film en fotografie, interculturaliteit, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

IDENTITEIT 2.0 is het tweede dynamoPROJECT dat het Sint-Martinuscollege in Overijse organiseerde voor een OKAN-klas. Leerlingen tussen 11 en 18 jaar zorgden onder begeleiding van Filmeducatie.be voor de invulling van hun eigen film rond identiteit. Ze leerden actief Nederlands spreken, kregen...
Op de coverfoto van het boekje van 'wij, mens' dansen een geblinddoekte man en geblinddoekte vrouw met elkaar. Achter hen staat een tekening van een geblinddoekte man.

Theaterstuk ‘Wij, Mens’ verenigt cursisten van alle leeftijden en culturen

 drama en theater, interculturaliteit, intergenerationeel, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Met ‘Wij Mens’ zette het Centrum voor Basiseducatie Leerpunt (Gent-Meetjesland-Leieland) samen met Victoria Deluxe een volwaardig theaterstuk neer. Meer dan dertig cursisten uit verschillende opleidingen vertelden met woord, beeld en geluid hun verhaal. Initieel lag de focus op taal, maar het...
Leerlingen bouwen een snaarinstrument met hout en metaaldraad

Geluidsperformance verbindt wetenschap en cultuur

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het Ludgardiscollege zocht naar een volwaardige invulling aan het nieuwe STEAM curriculum in het derde jaar. Samen met partner MUS-E werkten de leerlingen een jaar lang rond het thema geluid en onderzochten ze de raaklijnen tussen wetenschap en cultuur. Als eindresultaat creëerden ze een...

Een boom van een project

 beeld, film en fotografie, mediawijsheid, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van de derde graad van GBS Poelbos in Jette wilden het schoolsymbool - een boom - een vaste en zichtbare plaats geven. Niet gewoon als tekening, maar mét QR-codes erin verwerkt! Twee externe partners - een kunstenaar en een filmexpert - hielpen hun idee om te zetten naar een concreet...
Leerlingen zwaaien met sjaals op podium

Lodewijk de Koningspinguïn

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Woordkunst-drama

Met tweehonderd waren ze, de acteurs, zangers, dansers en muzikanten van de Academie en de basisscholen van Schoten. Samen maakten ze de theaterproductie Lodewijk De Koningspinguïn met Dimitri Leue. Het werd een wonderlijke mix van dans, muziek, zang en theater.
Poster voor 'Touche: een fragiele ontmoeting'. Een oudere vrouw houdt de handen vast van een kind.

Touche

 dans en beweging, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kunstproject Touche ontmoetten de leerlingen van het 4de leerjaar van het Sint-Lodewijkscollege twee maanden lang enkele bewoners en bezoekers van het woonzorgcentrum Sint-Jozef. Hun fragiele maar vooral bijzondere ontmoeting leidde tot een ware dansfilm.
2 leerlingen nemen vanop brug foto van het water en de skyline

70 mijl in vogelvlucht

 film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat hebben leerlingen uit Brussel en Zeebrugge met elkaar gemeen? Meer dan je zou denken! Leerlingen van Brussel en Zeebrugge brachten hun (haven)buurt in beeld aan de hand van filmische portretten van buurtbewoners. Gedurende 4 maanden werkten de leerlingen van het zesde leerjaar van de...
Logo van 'Jong redt oud' met een oranje J in de vorm van een toren

Jong redt Oud - jongeren aan de slag met onroerend erfgoed

 Cultuur in de Spiegel, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon secundair onderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Onder de naam Jong redt Oud gaat het Provinciaal Centrum voor Cultureel Erfgoed (PCCE) samen met de Limburgse gemeentebesturen op zoek naar erfgoedsites waar kinderen en jongeren aan de slag kunnen met ‘hun’ erfgoed. Jong redt Oud is een educatief en participatief project, waarbij kinderen en...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Meisje toont kleurrijke schilderij

Out of the box

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, inclusie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen uit OV1 zijn jongvolwassen met een mentale leeftijd van ongeveer 5 jaar. Bij hen merkten de leerkrachten van GO! SBSO De Varens dat hun creativiteit vaak in conflict kwam met de schoolse aanpak. ‘We wilden weggaan van teveel sturing door leerkrachten’, vertelt Kitty Ryckier, lerares...
Afstanden op kaart aangeduid met draad. In het midden van de kaart ligt Vorst

Ken je gemeente

 beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Eric Rongé, leraar in het vijfde leerjaar in basisschool De Wereldbrug, geeft al 33 jaar les en kent Vorst als zijn broekzak. Hij groeide op in Vorst en is daarmee een uitzondering binnen zijn team: veel van zijn collega’s komen uit het Antwerpse, Limburg … Eric: ‘Ze hebben weinig voeling met de...
Leerlingen stoppen ingrediënten in een kom

Wij & Zij: wat zegt dat over jou?

 dans en beweging, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Begrip en dialoog tussen leerlingen stimuleren. Hun wij-zij-denken counteren. Een maatschappelijk relevant topic uitdiepen en er in groep een creatieve vertaling aan geven. De doelstellingen van het project van het Technisch Atheneum Ohrem in Lokeren waren niet min.
OKAN-leerling draagt blauwe bandana en heeft 2 blauwe strepen op zijn wangen

OKAN in de Stadsschouwburg

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Werken aan taalvaardigheden doen ze in Brugge op een creatieve manier! Alle OKAN-leerlingen van de stad werkten samen een voorstelling uit. Zo’n tien dinsdagmiddagen lang bereidden ze zich voor in het Entrepot in Brugge. Als apotheose traden ze op in de Stadsschouwburg.
Leerlingen lezen oude brieven

De 9 levens van Tommy

 beeld, Cultuur in de Spiegel, erfgoed, intergenerationeel, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar Verzorging ontdekten patiëntenbrieven van honderd jaar geleden in het Stadsarchief. Ze trokken naar het Psychiatrisch Ziekenhuis en maakten identiteitsmodules: van zichzelf en samen met een patiënt.

Zoveel werk schuilt er dus in een goed filmbeeld

 Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Pluk een scène uit een bestaande film. Geef het script ervan aan leerlingen en laat het hen zelf verbeelden. Dat is het opzet van het project ‘Filmhommage’ van Filmeducatie.be. ‘Wat deze zesdejaars zo over filmen en monteren leren, zullen ze de rest van het schooljaar gebruiken om hun...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs