Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Zelfbewustzijn
  4. intergenerationeel
  5. mode en design
  6. taal(bevordering) en taalstimulatie
  7. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • dans en beweging (99)
  • beeld (86)
  • drama en theater (81)
  • geluid en muziek (62)
  • film en fotografie (42)
  • (-) taal(bevordering) en taalstimulatie (42)
  • literatuur en leesmotivatie (33)
  • Cultuur in de Spiegel (31)
  • mediawijsheid (30)
  • welbevinden en pesten (29)
  • interculturaliteit (24)
  • erfgoed (21)
  • (-) mode en design (19)
  • inclusie (17)
  • schoolfeest (17)
  • speelplaats (13)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • STE(A)M (11)
  • poëzie (10)
  • wereldburgerschap (9)
  • herinneringseducatie (8)
  • ouderparticipatie (7)
  • architectuur (6)
  • filosoferen (6)
  • (-) intergenerationeel (6)
  • Kunstkuur (3)
  • circus (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (155)
  • Nederlands (107)
  • Sociaal-relationele competenties (90)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (60)
  • Burgerschap (52)
  • Digitale competenties (52)
  • Duurzaamheid (30)
  • Historisch bewustzijn (27)
  • Ondernemingszin (12)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (12)
  • Ruimtelijk bewustzijn (7)
  • Andere talen (3)
  • (-) Zelfbewustzijn (59)

Type

  • Artikel (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (59)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (58)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (32)
  • Secundair onderwijs (26)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (4)
  • Volwassenenonderwijs (4)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

2 leerlingen interviewen elkaar op een klimrek

Hoe zwaai je op originele wijze het laatste jaar uit? Deze leerlingen doen het met zelfgemaakte luisterverhalen!

 geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De zesdejaars van Vrije Basisschool Pieter Brueghel moeten bijna afscheid nemen van hun school en dus ook van de fijne leesklas. Door samen luisterverhalen uit te werken en op te nemen met de hulp van Musica vzw, geven ze de leesklas en alle jongere leerlingen van hun school nog een prachtig cadeau.

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.
Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...
Kinderen dansen voor de klas

De kikker die niet van kussen hield

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kikker die niet van Kussen hield werd voor de leerlingen van het zesde leerjaar een doorgedreven introductie in de wereld van het theater. Samen met hun leerkracht bedachten ze een verhaal, werkten ze rollen uit en verdeelden ze die onder elkaar. Ook aan de affiche werd gedacht. Ondertussen...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...
3 leerlingen vormen letter 'N' met 3 gekleurde stokken

Van A tot Zet

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Gebaseerd op het boek Van A tot Zet van Wally De Doncker gingen de leerlingen op zoek naar letters in alle vormen en kleuren. Via film, dans, zang en beeld werd er creatief gewerkt met de letters van het alfabet. Zo werd er op een speelse manier aandacht besteed aan de letterherkenning bij de...
Kinderen houden een diner aan tafel waar alles versierd is met krantenpapier. Ze hebben papieren hoedjes, papieren borden, papieren bekers...

Brol en bazaar? Dat dacht je maar!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Omdat de leerkrachten en de ouderraad van Basisschool De Kraal merkten dat de nadruk op school vooral op het cognitieve lag, sloegen ze de handen in elkaar. Samen zetten ze een project rond (recycleerbaar) afval op poten om alle leerlingen de kans te geven om hun talenten te tonen.
Kinderen spelen rond in sporthal

Zingen en bewegen anders bekeken

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Muziek

Ouders en de buurt betrekken in je project ? Zeker en vast bij allochtone kinderen! Want kinderen uit kansarme gezinnen moeten vaker dan gemiddeld een schooljaar overdoen. Ze raken hierdoor ontmoedigd en lopen het risico om in een neerwaartse spiraal te belanden. Hoe pak je het aan? Met een creatief...
Jongen schreeuwt

Creatief spelen met taal

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met wekelijkse workshops kwamen de kinderen via theatertechnieken in aanraking met taal. Uiteindelijk werd gewerkt naar een toonmoment, maar belangrijker was het proces daar naar toe: een drie jaar durend project rond de taalverwerving van de vaak anderstalige kleuters.
Poster voor toneel #FREE. Op de poster staan foto's van enkele leerlingen met telkens een motiverende citaat.

#FREE

 dans en beweging, drama en theater, taal(bevordering) en taalstimulatie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Woordkunst-drama

De secundaire school BARNUM creëerde samen met 17-jarige leerlingen een Engelstalig toneelstuk over persoonlijke dromen. Het toneelstuk werd opgepikt door een internationaal theaterfestival in Gent van Roeland vzw en gaf daarmee een ideale kans aan jongeren om te tonen wie ze werkelijk zijn.
Geschminkt meisje houdt kattenknuffel vast

Max wil naar sprookjesland

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een toneelstuk in elkaar steken voor het 5de en 6de leerjaar, hoe begin je daar aan? En hoe organiseer je dit bovenop het jaarlijkse schoolfeest, het grootouderfeest en alle andere activiteiten? De Vrije Basisschool Bolderberg vond dat het hoog tijd was voor meer cultuur op school en sloeg samen met...
Kunstwerkjes van de kinderen hangen op aan de muur

Showing off

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Tentoonstellen in het M HKA, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van de ziekenhuisschool in Antwerpen kregen de kans om aan de slag te gaan met ervaren kunstenaars die hen inwijdden in de geheimen van hun vak. Als kers op de taart stelde het M HKA een deel van het museum open voor de...

Een verhaal zonder taal

 beeld, dans en beweging, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, schoolfeest, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een verhaal maken zonder taal? Het kan. Vrije Basisschool De Luchtballon in Erembodegem werkte samen met Karel Moons van Ruimtevaarder, dansdocente Julie De Brandt en de Stedelijke Academie van Zottegem om een verhaal te verzinnen en met diverse kunstvormen tot leven te wekken.
Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.

Passerelle laat jongeren hun favoriete jeugdboek dansen

 dans en beweging, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Voor de Jeugdboekenmaand lanceerde Passerelle een oproep naar jongeren om een fragment uit hun favoriete jeugdboek door te sturen. Samen met een choreograaf gingen ze aan de slag om deze tekst om te zetten in dans, met een filmpje als resultaat. Eén op één werkten danser en choreograaf toe naar een...

Deze musical zet iedereen in de spotlights

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Sneeuwwitje vindt het maar niks dat ze de hele tijd appels moet eten. En haar collega Assepoester? Die is het zoeken naar haar muiltje grondig beu. Daarom staken ze. Het is een hilarische scène uit de musical van het vierde leerjaar van Vrije Basisschool Andromeda uit Deurne. Humor, ontroering...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Spelen met taal, inzetten op schrijfvaardigheden en zo ontdekken wat ‘thuis’ is

 filosoferen, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat is een thuis? In het creatieve schrijfproject Nesten ging een aantal leerlingen van Vrije Lagere School De Ark in Kessel-Lo op zoek naar antwoorden. Dat deden ze onder begeleiding van schrijfdocent Pieter Delfosse en in correspondentie met een groep volwassen nieuwkomers die zich over hetzelfde...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Frans leren door een podcast te maken

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Geïnspireerd door enkele true crime verhalen creëerden 13 vijfdejaars van BARNUM hun eigen podcast tijdens het keuzeseminarie Radio et Podcast. Na een workshop bij podcastmaker Sara Logghe deden de leerlingen alles zelf: van de montage tot het organiseren van een podcastwandeling. Karolien...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Vrouw die zich in,kunstmuseum bevindt

10 x eropuit in de zomer

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 5 oktober 2022

Kunstkuur
Meisje houdt verfborstels voor gezicht

Kunstkuur in het secundair onderwijs - Verhalen uit de praktijk

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs