Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Zelfbewustzijn
  4. mode en design
  5. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • dans en beweging (99)
  • beeld (83)
  • drama en theater (80)
  • geluid en muziek (60)
  • film en fotografie (41)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (41)
  • literatuur en leesmotivatie (32)
  • Cultuur in de Spiegel (31)
  • mediawijsheid (30)
  • welbevinden en pesten (28)
  • interculturaliteit (24)
  • erfgoed (19)
  • (-) mode en design (19)
  • inclusie (17)
  • schoolfeest (17)
  • speelplaats (13)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • STE(A)M (11)
  • poëzie (10)
  • wereldburgerschap (9)
  • herinneringseducatie (8)
  • ouderparticipatie (7)
  • architectuur (6)
  • filosoferen (6)
  • intergenerationeel (6)
  • Kunstkuur (3)
  • circus (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (41)
  • Sociaal-relationele competenties (22)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (16)
  • Digitale competenties (13)
  • Ondernemingszin (12)
  • Burgerschap (10)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (10)
  • Nederlands (9)
  • Duurzaamheid (4)
  • Historisch bewustzijn (3)
  • Ruimtelijk bewustzijn (3)
  • Andere talen (1)
  • (-) Zelfbewustzijn (19)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (19)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (19)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (11)
  • Secundair onderwijs (10)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...
Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.
Op een muur schilderen twee leerlingen een walvis

De puntjes op de walvis

 beeld, inclusie, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een leerling zet stipjes. Oneindig veel stipjes. Visual artist Wietse Hindryckx helpt haar, want de hele rug van de speelse walvis moet vol. De kolos maakt deel uit van een meterslange muurschildering in de gangen van het Ensorinstituut. Thema? De onderwaterwereld. De zeedieren en bijhorende...
Leerlingen en Dries Warlop zitten op een bankje rond boom

Leerlingen maken vredesbank

 herinneringseducatie, mode en design, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De leerlingen van basisschool de Vierboete hebben samen met kunstenaar Dries Warlop een 'vredesbank' gebouwd rond de 100-jaar oude lindeboom op hun speelplaats. De bank werd een symbolische plek waar ruzies worden bijgelegd. De leeftijd van de boom bracht het project in de sfeer van de herdenking...
Leerlingen en Bart Baccarne tonen in klaslokaal trots hun designs voor de speelplaats

Jonge designers vol speelplaatsideeën

 beeld, mode en design, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De derde graad van basisschool De Windwijzer in Laarne en Kalken ontwierp meubels voor hun nieuwe, klimaatvriendelijke speelplaats. Met de hulp van het Gentse Design Museum en ontwerper Bart Baccarne toverden ze straffe ideeën om in haalbare ontwerpen.
Op het podium draagt een leerlinge een stapel nep-boeken in haar armen. Een ander meisje helpt

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

 dans en beweging, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.
Leerlingen werken aan hun kunstinstallatie

Zware jongens uit de vakschool worden creatieve rebellen met een kunstenaar

 beeld, Cultuur in de Spiegel, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs leren een vak. Ze worden opgeleid om heel goed te worden in een bepaald ambacht: metaalbewerking, textiel, houtbewerking … Zo kunnen ze later in de industrie of als zelfstandige aan de slag. Maar wat als een kunstenaar langskomt in de les?
Leerlingen verkleed in rode kostuums (als murga's)

Maak eens een Mega Murga op school!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Muziek, dans, woord en kostumering. Dat zijn de vier basiselementen van een murga. Binnen zo’n hedendaagse straatfanfare kan en mag verder alles. En iedereen kan meedoen. Vraag dat maar aan de leerlingen van de Antwerpse Parcivalschool.
Jongen poseert met zelfgemaakte helikopter hoedje

Lucht

 beeld, dans en beweging, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Gemeenteschool De Kriek is niet bang van een beetje langetermijnplanning. Vier jaar geleden bedacht het schoolteam het plan om elk jaar te werken rond een ander element. Na aarde, water en vuur kwam dit schooljaar ‘lucht’ aan bod. Leerlingen van de kleuterschool en van de lagere school werkten het...
OKAN-leerling draagt blauwe bandana en heeft 2 blauwe strepen op zijn wangen

OKAN in de Stadsschouwburg

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Werken aan taalvaardigheden doen ze in Brugge op een creatieve manier! Alle OKAN-leerlingen van de stad werkten samen een voorstelling uit. Zo’n tien dinsdagmiddagen lang bereidden ze zich voor in het Entrepot in Brugge. Als apotheose traden ze op in de Stadsschouwburg.
Kinderen spelen op muziekinstrumenten

Ritmekids

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het kleuterteam van de Sint-Annaschool in Hamme wilde dit jaar het muzisch domein muziek extra in de kijker zetten. Kinderen laten kennis maken met verschillende muziekinstrumenten werd de rode draad doorheen het project. Muziek beluisteren, ervaren, beleven, werken aan ritmiek en creatief musiceren...
Meisje met bloemenkrans op het hoofd en een roos hartje geschilderd op de wang

De droomgaard

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, ouderparticipatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kinderen zitten vol met dromen. Dat wist de droomprofessor. Daarom klopte hij aan bij de Gentse Freinetschool De Boomgaard, die haar 30ste verjaardag vierde. De leerlingen hielpen hem een schooljaar lang om grote mensen opnieuw te laten dromen.
Jongeren staan op het podium. Ze hebben allemaal een wit t-shirt aan.

Inburgeren via theater

 dans en beweging, drama en theater, inclusie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De anderstalige leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) van de provinciale school PISO Tienen komen allemaal uit een ander land. Negen maanden geleden, of korter, was het Nederlands een totaal onbekende taal. Allemaal werden ze gedurende een schooljaar ondergedompeld in de...
Kunstwerkjes van de kinderen hangen op aan de muur

Showing off

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Tentoonstellen in het M HKA, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van de ziekenhuisschool in Antwerpen kregen de kans om aan de slag te gaan met ervaren kunstenaars die hen inwijdden in de geheimen van hun vak. Als kers op de taart stelde het M HKA een deel van het museum open voor de...
Leerlingen verkleed op podium

Dreaming of ...

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Veel jongeren uit het BuSO dromen ervan om alleen te wonen, fijn werk te vinden of een gezin te stichten. Maar soms slaat de twijfel hard toe. Zal dat allemaal wel lukken? Kan ik dat wel? Dreaming of… wil die vragen en angsten bespreekbaar maken. Zowel de aanloop naar de voorstelling als de...
Coverfoto van het boek '211 het had gekund, maar misschien ook niet'

Van blad tot boek

 beeld, inclusie, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

In iedereen schuilt een kunstenaar, zo toont De Kouter in Kortrijk op sublieme wijze aan. Met ‘2115, het had gekund (maar misschien ook niet)’ presenteren de leerlingen een parel van een boek.
Kinderen houden een diner aan tafel waar alles versierd is met krantenpapier. Ze hebben papieren hoedjes, papieren borden, papieren bekers...

Brol en bazaar? Dat dacht je maar!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Omdat de leerkrachten en de ouderraad van Basisschool De Kraal merkten dat de nadruk op school vooral op het cognitieve lag, sloegen ze de handen in elkaar. Samen zetten ze een project rond (recycleerbaar) afval op poten om alle leerlingen de kans te geven om hun talenten te tonen.
Kinderen dansen voor de klas

De kikker die niet van kussen hield

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design, schoolfeest, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De kikker die niet van Kussen hield werd voor de leerlingen van het zesde leerjaar een doorgedreven introductie in de wereld van het theater. Samen met hun leerkracht bedachten ze een verhaal, werkten ze rollen uit en verdeelden ze die onder elkaar. Ook aan de affiche werd gedacht. Ondertussen...
Een creatief weerstation gemaakt uit een plastic buis, hout en wieltjes

Gepimpte boomhut met supercreatief weerstation

 beeld, mode en design, speelplaats, STE(A)M / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Op de Stedelijke Basisschool Prins Dries staat een boomhut. Daarvoor ontwierpen en bouwden de leerlingen een creatief weerstation met de hulp van een productontwikkelaar en een grafisch vormgever. Het weerstation wordt nu gebruikt in het dagelijkse schoolleven en voor de lessen!

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs