Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Secundair onderwijs
  4. Volwassenenonderwijs
  5. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (67)
  • film en fotografie (55)
  • drama en theater (53)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (44)
  • geluid en muziek (43)
  • mediawijsheid (36)
  • erfgoed (35)
  • dans en beweging (31)
  • literatuur en leesmotivatie (28)
  • mode en design (23)
  • welbevinden en pesten (21)
  • Cultuur in de Spiegel (20)
  • poëzie (20)
  • interculturaliteit (17)
  • inclusie (14)
  • STE(A)M (14)
  • intergenerationeel (11)
  • herinneringseducatie (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • architectuur (9)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (6)
  • innovatie (6)
  • circus (4)
  • filosoferen (4)
  • Kunstkuur (4)
  • speelplaats (3)
  • schoolfeest (2)
  • dko (1)
  • gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (172)
  • Sociaal-relationele competenties (99)
  • Zelfbewustzijn (75)
  • Digitale competenties (72)
  • Burgerschap (67)
  • Nederlands (64)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (60)
  • Duurzaamheid (41)
  • Historisch bewustzijn (39)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (14)
  • Ruimtelijk bewustzijn (10)
  • Ondernemingszin (6)
  • Andere talen (3)

Type

  • In de kijker (66)
  • Artikel (31)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (172)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (168)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (4)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (225)
  • (-) Secundair onderwijs (166)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (141)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (27)
    • Deeltijds leren en werken (2)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (32)
  • Hoger onderwijs (11)
  • (-) Volwassenenonderwijs (6)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen zitten rond tafel voor brainstorm

Dit krijg je als je alledaags erfgoed en filmtechnieken een plek geeft in je les

 erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De jongeren van de opleiding Audiovisuele Vorming van het GO! atheneum van Anderlecht werkten samen met LECA rond ‘alledaags erfgoed’. Privé-beeldarchief werd de basis van eigenzinnige zelfportretten, die gepresenteerd werden in een originele expo.
Poster voor Radio Sijs met grote gele ster in het midden.

FM 200.8/TAKE 1. Radio Sijs

 drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Onder de naam FM 200.8/Take 1. Radio Sijs gingen de leerlingen van opleidingsvorm 2 van Buso De Beemden een jaar lang muzisch-creatief aan de slag met diverse mediavormen. FM 200.8 verwijst naar de radio en het jaartal van hun project, Take 1 verwijst naar de film die ze maakten en Radio Sijs is de...
Digitaal werk van leerling Ruth

Kartonnen doos én Photoshop? Het Klein Seminarie van Hoogstraten experimenteert met beeld in ateliers van de Academie IKO

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, dko / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Omgaan met imago en zelfbeeld is een dagelijkse bekommernis van pubers. Met dit idee trok coördinator van de Academie voor Beeldende Kunst IKO Alexandra Vinck naar het Klein Seminarie van Hoogstraten voor de Culturele Expressie Projectdagen. Samen met IKO en hun vakleerkrachten sloegen drie klassen...
Leerling Wissal maakt haar schilderwerk

My Story: CLW Kortrijk schildert hun eigen verhaal in het S.M.A.K.

 beeld / Deeltijds leren en werken, Secundair onderwijs

Iedereen heeft een (levens)verhaal te vertellen. En elk verhaal kun je op heel verschillende manieren de wereld in sturen. Het Centrum voor Leren en Werken Kortrijk nam zijn leerlingen van het zevende jaar mee naar het S.M.A.K. Daar zetten ze hun eigen verhaal om in een schilderij op doek. ‘Creatief...
Leerlingen zoeken inspiratie voor poëzie in magazines 02

Sticky Drama: de vijfde- en zesdejaars van Scholen Da Vinci dichten en discussiëren met Dominique De Groen

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Tijdens het project Sticky Drama in de kelders van Primark leerden de vijfde- en zesdejaars van de Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas de poëzie van Dominique De Groen van nabij kennen. Ze lazen, analyseerden, discussieerden. Ze ontmoetten de dichteres en hoorden haar uit over de knepen en uitdagingen...
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...
Leerlingen werken aan de muurschildering

Jongeren uit 4 publiciteit-etalage verbeelden hun gemeente op groot formaat met een striptekenaar

 beeld / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het project Under the bridge verenigde 2 klassen van het vierde jaar publiciteit en etalage in een schilderproject dat niet alleen het uitzicht van de gemeente Pelt verfraaide, maar ook het zelfvertrouwen van de leerlingen versterkte. Striptekenaar Steven De Rie begeleidde het project.
Jongen poseert met 2 stokken voor camera

Theater als professionele springplank

 drama en theater, inclusie / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Drie maanden lang werkten de jongeren van BuSO Zonneweelde aan hun eerste theaterstuk De Zwarte Engel onder leiding van acteur en regisseur Stefan Perceval van HETGEVOLG. In de voorstelling stonden drie vragen centraal: Wie zijn wij? Hoe voelen wij ons? Hoe ziet de wereld ons? Hun zoektocht rond...
'Road map' van het project

Het poëtische in E=mc2: de leerlingen van VISO Roeselare schrijven poëzie over wetenschap

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je over de relativiteitstheorie of het onzekerheidsprincipe een gedicht schrijven? Zeker! Vraag maar aan dichter Marc Tritsmans, of aan de zesdejaars Techniek-Wetenschappen van VISO Roeselare en hun leerkracht Thomas Ryon. Samen zetten ze hun schouders onder een poëzieproject dat de grenzen...

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...

Zo passen erfgoed en druktechnieken prima in de les wiskunde

 beeld, erfgoed, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het GO! CAMPUS COMENIUS heeft oog voor culturele diversiteit en dialoog. Ze hebben immers leerlingen met een achtergrond van over de hele wereld. Met al dat erfgoed gaan ze graag aan de slag!

Fotograferen achter Brugse gevels

 film en fotografie / Volwassenenonderwijs

Wat gaat er allemaal schuil achter de wereldberoemde Brugse gevels? Deze inspirerende vraag krijgen de cursisten van de opleiding fotografie van CVOSG voorgeschoteld. Na een workshop storytelling van Tink Tank en een brainstormworkshop met fotografieleerkrachten Aäron, Daphne en Kristof gingen ze op...

Wat betekent de liefde voor jou? Jongeren gaan aan de slag met opnames en brengen hun eigen voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts

 drama en theater, geluid en muziek, interculturaliteit, intergenerationeel, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe spreken tieners over liefde? Drie jaren lang kwamen leerlingen van twee verschillende middelbare scholen in Brussel elke maand samen: zo ontstond The Class. Elk jaar bouwde voort op het vorige jaar en daarmee vergrootte de intensiteit van het traject. Het resultaat is een reeks authentieke...

Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een wervend filmpje van de droge onderzoeksresultaten

 film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe presenteer je hard wetenschappelijk onderzoek aan buren, ouders en medeleerlingen? Met een paper? De 11 derdegraadsleerlingen van het Antwerpse Xaveriuscollege kiezen voor een ander medium. Ze onderzochten de luchtkwaliteit en maakten met de hulp van Filmeducatie.be een onderhoudend en...

Zoveel werk schuilt er dus in een goed filmbeeld

 Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Pluk een scène uit een bestaande film. Geef het script ervan aan leerlingen en laat het hen zelf verbeelden. Dat is het opzet van het project ‘Filmhommage’ van Filmeducatie.be. ‘Wat deze zesdejaars zo over filmen en monteren leren, zullen ze de rest van het schooljaar gebruiken om hun...
Ouders en leerlingen kijken op de tentoonstelling naar de maquette die de leerlingen maakten

Stadszieners | Leerlingen uit 2 steden bedenken samen hoe hun stad van de toekomst er uit zal zien

 architectuur, beeld, film en fotografie, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Voltijds gewoon secundair onderwijs

2 klassen uit Brussel en Knokke dachten na over de toekomst van hun eigen buurt. Een intensief onderzoek over bevolkingsgroei, migratie, maar ook klimaatsveranderingen of veranderende behoeften vormde het startpunt voor dit project. De leerlingen onderzochten zo de eigen en de andere omgeving: Waar...
Een wand met kartonnen dozen. In elke doos zie je een gekleurde letter staan.

Poëzie raakt niet alleen geschiedenis, maar ook jongeren in het college

 beeld, Kunstkuur, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs

Hoe kan je de vakken Nederlands, geschiedenis, godsdienst, Latijn en PO laten samenwerken om onderwijs nog betekenisvoller te maken? In het Onze-Lieve-Vrouwecollege (OLVA) in Assebroek (bij Brugge) bewijzen ze dat dit kan. In september startten gedreven vakleerkrachten samen met een docente beeld...
Leerlingen rond een tafel maken een linosnede.

Kunst en mysterie: hoe de samenwerking tussen drie verschillende vakgroepen en een dko-leerkracht mekaar sterker maakt

 beeld, herinneringseducatie, Kunstkuur / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe kunnen oude contexten inspiratie bieden om met actuele vragen om te gaan? In Gent weten ze er wel raad mee. De leraren geschiedenis, godsdienst en esthetica van de Sint-Bavohumaniora sloegen de handen in elkaar en zetten samen met de docente beeld van de Sint-Lucasacademie het project Kunst en...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...

Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Samen met kunstenares en artistiek coördinator Patries Wichers van MUS-E Belgium werkten de leerkrachten van de Technische School Mechelen (Middenschool) speciaal voor Erfgoeddag een traject uit rond Mechelse ambachten en vakmanschap. Zo gingen 30 enthousiaste leerlingen aan de slag om zelf te...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs