Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Secundair onderwijs
  4. filosoferen
  5. mode en design
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (68)
  • film en fotografie (54)
  • drama en theater (53)
  • geluid en muziek (44)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (41)
  • mediawijsheid (35)
  • erfgoed (34)
  • dans en beweging (31)
  • literatuur en leesmotivatie (30)
  • (-) mode en design (23)
  • Cultuur in de Spiegel (20)
  • poëzie (20)
  • welbevinden en pesten (20)
  • STE(A)M (15)
  • interculturaliteit (14)
  • inclusie (13)
  • herinneringseducatie (10)
  • intergenerationeel (10)
  • wereldburgerschap (10)
  • architectuur (9)
  • Kunstkuur (6)
  • circus (4)
  • (-) filosoferen (4)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (4)
  • speelplaats (3)
  • schoolfeest (2)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (26)
  • Sociaal-relationele competenties (16)
  • Zelfbewustzijn (12)
  • Digitale competenties (11)
  • Burgerschap (9)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (9)
  • Nederlands (6)
  • Ondernemingszin (6)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (4)
  • Andere talen (1)
  • Duurzaamheid (1)
  • Historisch bewustzijn (1)
  • Ruimtelijk bewustzijn (1)

Type

  • In de kijker (5)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (26)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (26)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (23)
  • (-) Secundair onderwijs (26)
    • Voltijds gewoon secundair onderwijs (18)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (9)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (2)
  • Hoger onderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerling bouwt mini Eiffeltoren

Ontdek de A in STEAM

 drama en theater, film en fotografie, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Wat kan kunst en cultuur (ARTS) aan STEM toevoegen? Dat ondervinden 130 STEM-leerlingen van de middenschool Heilig Graf in Turnhout tijdens hun wetenschapsweek. Van STEM naar STEAM dus, met een beetje hulp van Gluon en Kleinkunstig.
Man wordt geschminkt als clown

Circus uit the roaring twenties

 circus, film en fotografie, mediawijsheid, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het zevende specialisatiejaar Theater, Film, Fotomake-up en Grime van het Secundair Onderwijs voor Schoonheidszorgen Denise Grésiac bracht de leerstof in de praktijk door samen een zelfgeschreven en geregisseerde stille film rond circus in de jaren 1900 te maken, onder begeleiding van ID Award en...
Leerlingen werken aan hun kunstinstallatie

Zware jongens uit de vakschool worden creatieve rebellen met een kunstenaar

 beeld, Cultuur in de Spiegel, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs leren een vak. Ze worden opgeleid om heel goed te worden in een bepaald ambacht: metaalbewerking, textiel, houtbewerking … Zo kunnen ze later in de industrie of als zelfstandige aan de slag. Maar wat als een kunstenaar langskomt in de les?
Leerlingen verkleed in rode kostuums (als murga's)

Maak eens een Mega Murga op school!

 dans en beweging, drama en theater, geluid en muziek, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Muziek, dans, woord en kostumering. Dat zijn de vier basiselementen van een murga. Binnen zo’n hedendaagse straatfanfare kan en mag verder alles. En iedereen kan meedoen. Vraag dat maar aan de leerlingen van de Antwerpse Parcivalschool.
OKAN-leerling draagt blauwe bandana en heeft 2 blauwe strepen op zijn wangen

OKAN in de Stadsschouwburg

 dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Werken aan taalvaardigheden doen ze in Brugge op een creatieve manier! Alle OKAN-leerlingen van de stad werkten samen een voorstelling uit. Zo’n tien dinsdagmiddagen lang bereidden ze zich voor in het Entrepot in Brugge. Als apotheose traden ze op in de Stadsschouwburg.
Zwart-wit tekening van verschillende mensen en dieren

Elke illustrator zijn stijl, elke leerling zijn boek

 beeld, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Illustrator Kaatje Vermeire staat op een stoel. Met een rendiergewei op haar hoofd. Rond haar zitten de 13 leerlingen van 3 en 4 Publiciteit. Ze voegen aan de oranje vlek op hun papier een gewei toe. ‘Teken het erbij met je linkse hand’, gebaart Kaatje, ‘en geef dan je blad door aan je buur.’ Die...
Verklede leerlingen op podium

A Christmas Carol | Toneel? Dat doen wij vakoverschrijdend en in het Engels!

 drama en theater, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Traditiegetrouw werkt het 2de middelbaar van de Steinerschool in Antwerpen een toneelvoorstelling uit. Waarom niet eens een toneel in het Engels in plaats van in het Nederlands? Zo kwamen ze bij het verhaal A Christmas Carol van Charles Dickens.
Voorstelling tijdens de expo met een beeld geprojecteerd op de witte jassen die in de zaal hangen.

PLAN C

 film en fotografie, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Groei samen met Scheppers’. Met die slagzin zette het Scheppersinstituut in Deurne een schooljaar lang ecologie, duurzaamheid en klimaatopwarming op de voorgrond. Er werd ‘groen’ gedacht, gedicht, geknutseld en gecreëerd. Door alle leerlingen, in alle jaren, studierichtingen én vakken. Iedereen...
Jongeren staan op het podium. Ze hebben allemaal een wit t-shirt aan.

Inburgeren via theater

 dans en beweging, drama en theater, inclusie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De anderstalige leerlingen van de Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) van de provinciale school PISO Tienen komen allemaal uit een ander land. Negen maanden geleden, of korter, was het Nederlands een totaal onbekende taal. Allemaal werden ze gedurende een schooljaar ondergedompeld in de...
Kunstwerkjes van de kinderen hangen op aan de muur

Showing off

 beeld, film en fotografie, geluid en muziek, inclusie, mediawijsheid, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Tentoonstellen in het M HKA, het is niet iedereen gegeven. De leerlingen van de ziekenhuisschool in Antwerpen kregen de kans om aan de slag te gaan met ervaren kunstenaars die hen inwijdden in de geheimen van hun vak. Als kers op de taart stelde het M HKA een deel van het museum open voor de...
Op het podium draagt een leerlinge een stapel nep-boeken in haar armen. Een ander meisje helpt

Van boek naar musical: Meneer Jules of het einde van alles

 dans en beweging, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

‘Wat als er geen morgen meer zou zijn?’ Dat is de insteek van Meneer Jules of het einde van alles van Herman van de Wijdeven. De leerlingen van de Basisschool Heilig Graf in Vosselaar werkten in een groots muzisch project rond het boek. Het resultaat was een prachtige voorstelling.

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....
Frederik Rombach toont een voorbeeld van glaskunst

Buitengewone glaskunst

 beeld, mode en design / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Om de leerlingen uit hun gewone omgeving te halen en om nieuwe dingen te ontlokken, werden ze in contact gebracht met glaskunstenaar Frederik Rombach. Hij vertelde over zijn fascinerende technieken en samen maakten ze glazen panelen die nu de school sieren.
3 leerlingen met de houten kasten van hun game

SPECTRAM | Alles zelf ontworpen, van arcadekast tot game play

 gaming, mediawijsheid, mode en design, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen pc-technieken en houtbewerking van de GO!-Spectrumschool in Deurne bedenken, bouwen en programmeren een zelfgemaakte videogame. Het speelt zich af in een tram en wordt met vijf gespeeld. ‘We wilden eerst een spel om op leerkrachten te schieten, maar we zijn toch bijgedraaid’.
Leerlingen naaien met naaimachine

ONKRUID

 beeld, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Reuzenbrandnetels ‘overwoekerden’ enige tijd de De Roma in Borgerhout en het Gents kunstencentrum CAMPO. De anderstalige nieuwkomers van de technische schakelklas van het Stedelijk Lyceum Offerande maakten op een verrassende manier kennis met kunst en metaaltechniek. Samen maakten ze een reuze...
Leerlingen knutselen met gips en afval

Transformatie in beeld

 beeld, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Bang van vuilnis? De 3de graadsleerlingen BSO van het Onze-Lieve-Vrouwe-instituut niet! Een jaar lang werkten ze samen op een creatieve manier met afval als uitgangspunt. Oude stoffige gebruiksvoorwerpen vormden ze om tot leuke hippe jongerenitems. Rommel transformeerden ze in plastische, grafische...
Een student in een opnamestudio

Face Off: Zo kan zelfs een multimediaproject met begeleiding op afstand

 film en fotografie, mediawijsheid, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Binnen het dynamoPROJECT ‘Face Off’ werkten de leerlingen van de opleiding Multimedia van GO! Athena campus Heule een zelfgekozen creatief idee uit. Ze werden bijgestaan door graficus Tom De Geeter, producer Dimitri Andreas en kunstenaar Bruno Tytgat. Heel even dreigde de COVID-pandemie roet in het...

Identiteit, in woord en beeld

 beeld, filosoferen, welbevinden en pesten / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

De leerlingen van de laatste graad van GO! instituut voor buitengewoon secundair onderwijs Woudlucht denken na over hun wie ze zijn aan de hand van een artistiek ontdekkingsproces. Illustrator en schrijver Sandrine Lambert van Artforum werkt tijdens vijf sessies samen met de leerlingen rond hun...
Yeison Benoit Breda (20) is één van de leerlingen die deelnam aan het project. ‘Ik heb voor een grijze achtergrond gekozen met een abstracte kleurrijke figuur. Ik heb alleen mijn contouren vastgelegd omdat ik het geen gemakkelijke opdracht vind mijzelf af te bakenen en vast te leggen op doek.’

Paintshop - Scholieren exposeren zelfportretten in S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, gelijke kansenbeleid/armoede, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe zie jij jezelf? Waar kom je vandaan? Wie zijn je idolen? Wat wil je van je leven maken? Dit waren de vragen waarmee S.M.A.K. de leerlingen van het CLW, een school voor deeltijds beroepsonderwijs, deed nadenken over hun identiteit, afkomst, uiterlijk, hun positie op school en in de wereld. Met...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Geef het boek ‘100 redenen om leraar te worden’ cadeau!

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs