Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. Voltijds gewoon secundair onderwijs

Thema's

  • beeld (64)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (58)
  • literatuur en leesmotivatie (57)
  • film en fotografie (53)
  • drama en theater (48)
  • erfgoed (47)
  • geluid en muziek (40)
  • mediawijsheid (34)
  • dans en beweging (26)
  • Cultuur in de Spiegel (24)
  • poëzie (24)
  • herinneringseducatie (20)
  • interculturaliteit (19)
  • STE(A)M (17)
  • welbevinden en pesten (17)
  • mode en design (16)
  • wereldburgerschap (13)
  • architectuur (12)
  • intergenerationeel (11)
  • Kunstkuur (10)
  • inclusie (9)
  • filosoferen (5)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (5)
  • gaming (3)
  • speelplaats (3)
  • circus (2)
  • schoolfeest (2)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (160)
  • Sociaal-relationele competenties (79)
  • Nederlands (65)
  • Digitale competenties (64)
  • Zelfbewustzijn (63)
  • Burgerschap (56)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (49)
  • Historisch bewustzijn (39)
  • Duurzaamheid (38)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (16)
  • Ruimtelijk bewustzijn (10)
  • Ondernemingszin (5)
  • Andere talen (4)

Type

  • Praktijkvoorbeeld (154)
  • In de kijker (48)
  • Artikel (11)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (417)
  • Secundair onderwijs (284)
    • (-) Voltijds gewoon secundair onderwijs (213)
      • eerste graad (58)
      • tweede graad (54)
      • derde graad (64)
      • Secundair-na-secundair (Se-n-Se) (22)
      • Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) (32)
    • Buitengewoon secundair onderwijs (55)
    • Deeltijds leren en werken (18)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (80)
  • Hoger onderwijs (48)
  • Volwassenenonderwijs (37)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Vraag zelf ondersteuning

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Poëziesterren voor secundair onderwijs

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

Kom op SPREEK(k)uur!

 Basisonderwijs (lager en kleuter), Beeldende en audiovisuele kunst, Buitengewoon basisonderwijs, Buitengewoon secundair onderwijs, Dans, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Deeltijds leren en werken, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs, Muziek, Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs, Volwassenenonderwijs, Woordkunst-drama

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op school? Schrijf je dan in voor een SPREEK(k)uur.

Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

 erfgoed, geluid en muziek / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

De Voorleesweek

 literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Voorlezen, dat is lezen met je oren. Of luisteren met je ogen. Het is avonturen beleven met je ogen dicht, en het is met je ogen wijd open meekijken in het boek. Het is niks van het verhaal missen, hoe groot of klein je ook bent, en hoe goed of minder goed je zelf leest. Het is één en al oor zijn...

Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What's my name: zo maak je een tentoonstelling rond zelfkennis en identiteit

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Digitaal werk van leerling Ruth

Kartonnen doos én Photoshop? Leerlingen experimenteren met beeld in ateliers van de academie

 beeld, film en fotografie, Kunstkuur / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Omgaan met imago en zelfbeeld is een dagelijkse bekommernis van pubers. Met dit idee trok coördinator van de Academie voor Beeldende Kunst IKO Alexandra Vinck naar het Klein Seminarie van Hoogstraten voor de Culturele Expressie Projectdagen. Samen met IKO en hun vakleerkrachten sloegen drie klassen...
Ouders en leerlingen kijken op de tentoonstelling naar de maquette die de leerlingen maakten

Stadszieners | Leerlingen uit 2 steden bedenken samen hoe hun stad van de toekomst er uit zal zien

 architectuur, beeld, film en fotografie, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Voltijds gewoon secundair onderwijs

2 klassen uit Brussel en Knokke dachten na over de toekomst van hun eigen buurt. Een intensief onderzoek over bevolkingsgroei, migratie, maar ook klimaatsveranderingen of veranderende behoeften vormde het startpunt voor dit project. De leerlingen onderzochten zo de eigen en de andere omgeving: Waar...

Dit krijg je als je jongeren uit het beroepsonderwijs hun eigen ding laat doen

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Mogen de wijze jongens winnen, gij weet, dat is de titel van een bijzonder boek. Er staan verhalen en gedichten in die geschreven zijn door jongeren uit de GO! Spectrumschool in Deurne, een beroepssecundaire school met veel nationaliteiten. De jongeren werden een schooljaar lang begeleid door...

Poëziejongens | Zo schrijven jouw leerlingen uit het technisch onderwijs wél poëzie

 literatuur en leesmotivatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je poëzie laten rijmen met industrie? Zeker. Dat bewijst dichter en auteur Mustafa Kör. Zeven vrijdagen trekt hij naar het Technisch Heilig-Hartinstituut in Tessenderlo. Bij de 13 jongens van 5 Electro-Mechanica (EM) en Industriële Wetenschappen (IW) wil hij een zaadje planten. ‘Zodat ze...

Homemade cinema | The boy with the blue eye

 beeld, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een jongen mist zijn bus, stuit op onbegrip op school, wordt door klasgenoten uitgelachen. Het zijn scènes uit de kortfilm The boy with the blue eye. Die is een realisatie van 5 en 6 Publiciteit van Campus Redingenhof in Leuven. Artforum ontwikkelde het project en illustratrice en fotografe Vicky...
Een student in een opnamestudio

Face Off: Zo kan zelfs een multimediaproject met begeleiding op afstand

 film en fotografie, mediawijsheid, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Binnen het dynamoPROJECT ‘Face Off’ werkten de leerlingen van de opleiding Multimedia van GO! Athena campus Heule een zelfgekozen creatief idee uit. Ze werden bijgestaan door graficus Tom De Geeter, producer Dimitri Andreas en kunstenaar Bruno Tytgat. Heel even dreigde de COVID-pandemie roet in het...

10 tips voor een vlotte Kunstkuur samenwerking

 Kunstkuur / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs

Je aanvraag is goedgekeurd. Wat nu? Gedurende 3 schooljaren deel je samen met je Kunstkuurpartner de klasvloer. Het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van je lessen doe je samen. Dat vraagt een goede planning en duidelijke afspraken. De volgende 10 tips helpen je op weg. 

Leerling werkt aan zijn ontwerp

Technische skills en creativiteit vinden elkaar in beeldend kunstwerk ‘De Façade’

 beeld, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Waar staat onze school voor? Op die vraag zochten de leerlingen van het Technisch Instituut Don Bosco in Sint-Denijs-Westrem een antwoord in hun kunstproject De Façade, samen met beeldend kunstenaars Lies Caeyers en Sarah Yu Zeebroek. De leerlingen spraken al hun creativiteit aan voor een project...

Klassieke talen komen tot leven in multidisciplinair project 'Vergeten in Vergilius'

 film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sinds het begin der tijden draait onze wereld rond verhalen. Dat beseffen ook de leerlingen van het Sint-Martinuscollege in Overijse. Samen met leerkracht Latijn Nicholas Van Laerhoven en muzikant Niels Boutsen (aka Stoomboot) brachten ze vier vergeten personages uit de werken van de Romeinse...
'Road map' van het project

Het poëtische in E=mc2: zo schrijf je poëzie over wetenschap

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je over de relativiteitstheorie of het onzekerheidsprincipe een gedicht schrijven? Zeker! Vraag maar aan dichter Marc Tritsmans, of aan de zesdejaars Techniek-Wetenschappen van VISO Roeselare en hun leerkracht Thomas Ryon. Samen zetten ze hun schouders onder een poëzieproject dat de grenzen...
2 meisjes van het Imelda Instituut staan op het podium en brengen hun slam

Poëzieproject Slam (in) The City geeft stem aan Brusselse jongeren

 drama en theater, geluid en muziek, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar Toerisme van het Imelda-Instituut (Brussel) leerden zichzelf uitdrukken met slam poetry, een moderne vorm van poëzie. Kunsteducatieve organisatie Artforum (intussen Trill vzw) en internationaal literatuurhuis Passa Porta zorgden voor de begeleiding van schrijfster...
Leerlingen werken aan hun kunstinstallatie

Zware jongens uit de vakschool worden creatieve rebellen met een kunstenaar

 beeld, Cultuur in de Spiegel, mode en design, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs leren een vak. Ze worden opgeleid om heel goed te worden in een bepaald ambacht: metaalbewerking, textiel, houtbewerking … Zo kunnen ze later in de industrie of als zelfstandige aan de slag. Maar wat als een kunstenaar langskomt in de les?
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

 interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...
Leerlingen zoeken inspiratie voor poëzie in magazines 02

Sticky Drama: leerlingen dichten en discussiëren met Dominique De Groen

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Tijdens het project Sticky Drama in de kelders van Primark leerden de vijfde- en zesdejaars van de Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas de poëzie van Dominique De Groen van nabij kennen. Ze lazen, analyseerden, discussieerden. Ze ontmoetten de dichteres en hoorden haar uit over de knepen en uitdagingen...
Leerling draagt zelfgemaakt masker

Poppentheater: de missing link tussen cultuurbeleving en beroepspraktijk!

 beeld, drama en theater / Basisonderwijs (lager en kleuter), Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Creatief proeven van de beroepspraktijk met poppentheater voor kleuters rond het thema ‘anders zijn’. Dat is in een notendop wat de leerlingen uit het derde en vierde jaar van de richting Zorg en Welzijn op GO! Talentenschool Turnhout doen tijdens hun projectweek onder begeleiding van Figurentheater...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Page 8
  • Page 9
  • …
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Vraag zelf ondersteuning

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs