Vraag zelf ondersteuning
Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.
literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs, Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Geef je les in het basisonderwijs? Kies met je leerlingen de mooiste poëzie van de afgelopen 2 jaar, en ontvang een schat aan lesmateriaal om met gedichten in je les te werken. Inschrijven kan tot en met 31 januari 2024.
De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en dagelijkse inzet aan de dag leggen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas binnen een sterk leesbeleid op school. Uit de resultaten van het internationale PIRLS...
Fijn dat jullie meedoen met de zesde editie van de Poëziesterren voor het basisonderwijs! In een eenvoudig klastraject stemmen jullie voor het mooiste gedicht per graad. Zo bepalen de leerlingen welk gedicht een Poëziester wint! Ook de kleuters stemmen mee.
De Gouden Poëziemedaille en de Poëziesterren geven bijzondere kinderpoëzie een prominente plaats op school. Bij dit tweejaarlijks event bekroont een vakjury de beste recente Nederlandstalige kinderpoëziebundel met de Gouden Poëziemedaille, leerlingen uit het basisonderwijs kennen Poëziesterren toe...
De Gouden Poëziemedaille en de Poëziesterren geven bijzondere kinderpoëzie een prominente plaats op school.
geluid en muziek, herinneringseducatie, mediawijsheid, poëzie, welbevinden en pesten
Ben je op zoek naar nieuwe ideeën voor je lessen? Wil je aansluiten bij de beeldcultuur van je leerlingen? Op Het Archief voor Onderwijs vind je heel wat gratis audiovisueel materiaal dat geselecteerd werd voor en door leerkrachten en andere partners.
literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie
Naar jaarlijkse gewoonte ademt de Poëzieweek van 25 tot 31 januari weer poëzie in en uit. Dit jaar staat het thema 'thuis' in de etalage. Een thema waar je alle kanten mee uit kunt, maar misschien zoek je toch nog wat extra inspiratie.
De Gouden Poëziemedaille en de Poëziesterren geven bijzondere kinderpoëzie een prominente plaats op school. Een vakjury bekroont de beste Nederlandstalige kinderpoëziebundel met de Gouden Poëziemedaille, leerlingen uit het basisonderwijs kennen Poëziesterren toe. De Poëziesterren zijn een...
literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs
De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.
beeld, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek, Kunstkuur / Basisonderwijs (lager en kleuter), Deeltijds kunstonderwijs (DKO)
Kunstkuur biedt de kans om je lessen cultuurrijk te benaderen. De leerinhouden krijgen meer betekenis, jongeren gaan creatief aan de slag en zo werk je aan de versterking van het cultureel bewustzijn en de culturele expressie. Ontdek inspirerende klaspraktijken en kom meer te weten over de...
De tafel staat gedekt, met thee, verse appelcake en bloemen uit de tuin. Door de rode lampenkap stroomt warm licht. Om iets over 12 huppelen 10 leerlingen uit het vijfde leerjaar de trap van de bib in Sint-Amandsberg op. Klaar voor een nieuw verhaal.
interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie
Wakker de honger naar verhalen en lezen aan. Een basisschool én een secundaire school haalden auteurs binnen de schoolmuren voor een uniek traject rond leesbevordering.
architectuur, speelplaats
Een methodiek om kinderen en jongeren mee publieke (speel)ruimte te laten ontwerpen. Makkelijk te hanteren en gratis beschikbaar.
poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie
‘Was de aarde vroeger plat?’ kaapt de prijs voor beste Nederlandstalige kinderpoëziebundel weg
speelplaats
De stad Antwerpen motiveert scholen om een ecoschool te worden.
Leerlingen voelen zich gelukkiger op een gevarieerde en groene speelplaats dan op een klassieke grijze speelplaats. Ze vervelen zich minder en er is minder negatief gedrag. Elke leerling komt er tot recht. Ook wie minder mobiel is, wie behoefte heeft aan rust en veiligheid, of juist aan zich actief...