Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. erfgoed
  4. poëzie
  5. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (186)
  • drama en theater (127)
  • geluid en muziek (121)
  • dans en beweging (105)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (98)
  • film en fotografie (97)
  • literatuur en leesmotivatie (83)
  • mediawijsheid (77)
  • (-) erfgoed (69)
  • mode en design (41)
  • welbevinden en pesten (36)
  • Cultuur in de Spiegel (34)
  • (-) poëzie (33)
  • STE(A)M (29)
  • interculturaliteit (25)
  • schoolfeest (25)
  • intergenerationeel (23)
  • herinneringseducatie (22)
  • inclusie (18)
  • Kunstkuur (18)
  • wereldburgerschap (18)
  • architectuur (17)
  • speelplaats (15)
  • innovatie (14)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • dko (4)
  • gaming (1)
  • radicalisering (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (99)
  • Historisch bewustzijn (70)
  • Duurzaamheid (61)
  • Sociaal-relationele competenties (46)
  • Nederlands (45)
  • Digitale competenties (36)
  • Burgerschap (32)
  • Zelfbewustzijn (28)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (22)
  • Ruimtelijk bewustzijn (10)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (5)

Type

  • In de kijker (118)
  • Artikel (12)
  • Selectie van activiteiten (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (99)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (97)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (2)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (44)
  • Secundair onderwijs (52)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (9)
  • Volwassenenonderwijs (1)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen zitten rond tafel voor brainstorm

Dit krijg je als je alledaags erfgoed en filmtechnieken een plek geeft in je les

 erfgoed, film en fotografie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De jongeren van de opleiding Audiovisuele Vorming van het GO! atheneum van Anderlecht werkten samen met LECA rond ‘alledaags erfgoed’. Privé-beeldarchief werd de basis van eigenzinnige zelfportretten, die gepresenteerd werden in een originele expo.
Leerlingen zoeken inspiratie voor poëzie in magazines 02

Sticky Drama: de vijfde- en zesdejaars van Scholen Da Vinci dichten en discussiëren met Dominique De Groen

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Tijdens het project Sticky Drama in de kelders van Primark leerden de vijfde- en zesdejaars van de Scholen Da Vinci in Sint-Niklaas de poëzie van Dominique De Groen van nabij kennen. Ze lazen, analyseerden, discussieerden. Ze ontmoetten de dichteres en hoorden haar uit over de knepen en uitdagingen...
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...
Leerlingen kleuren tekening van dieren op een groot doek

Leerlingen zetten de dierenverhalen van Toon Tellegen om in drama én een beeldend kunstwerk

 beeld, drama en theater, literatuur en leesmotivatie, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Het cultuurcentrum Hasselt stelde aan Kindercampus Tuinwijk en aan freinetschool De Toverfluit voor om een netoverstijgende samenwerking aan te gaan. Een jaar lang werkten de leerlingen van de derde graad rond het thema dierenfabels.
Leerling wordt gefilmd op trap

Kunstacademie Zaventem brengt poëzie op het podium met Woordstorm

 drama en theater, geluid en muziek, poëzie / Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Woordkunst-drama

De klasdeuren wagenwijd openzetten voor een echte podiumervaring op Gedichtendag. Dat is Woordstorm in een notendop. Actrice Aminata Demba en podcastmaker Siona Houthuys stoomden de leerlingen van de vierde graad woordkunst op de Kunstacademie in Zaventem klaar. CC de Factorij en Bib De Factorij...
'Road map' van het project

Het poëtische in E=mc2: de leerlingen van VISO Roeselare schrijven poëzie over wetenschap

 literatuur en leesmotivatie, poëzie, STE(A)M, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Kan je over de relativiteitstheorie of het onzekerheidsprincipe een gedicht schrijven? Zeker! Vraag maar aan dichter Marc Tritsmans, of aan de zesdejaars Techniek-Wetenschappen van VISO Roeselare en hun leerkracht Thomas Ryon. Samen zetten ze hun schouders onder een poëzieproject dat de grenzen...
Leerlingen tonen trots tekeningen

Jenaplanschool Hippo's Hof verbeeldt verhalen van vroeger in klei

 beeld, erfgoed, intergenerationeel / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Verhalen over vroeger kunnen de buurt rond een school verbinden. De IJsvogels, een middenbouwklas van Jenaplanschool Hippo’s Hof uit Gent, verzamelt voor dit dynamoPROJECT zulke verhalen. Die verwerken ze in een boek en in kunstwerkjes van klei. Casa Blanca vzw helpt hen hierbij.

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...

Zo passen erfgoed en druktechnieken prima in de les wiskunde

 beeld, erfgoed, interculturaliteit / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Het GO! CAMPUS COMENIUS heeft oog voor culturele diversiteit en dialoog. Ze hebben immers leerlingen met een achtergrond van over de hele wereld. Met al dat erfgoed gaan ze graag aan de slag!

Barok in de klas: tekenen als Rubens en dansen op Vivaldi

 architectuur, beeld, dans en beweging, drama en theater, erfgoed, geluid en muziek / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De Stedelijke Bassischool Klavertjevier in Berchem werkte met de leerlingen van het vierde en zesde leerjaar twee maanden creatief rond het thema ‘barok’. MUS-E zorgde voor negen workshops. Kunstenaar Patries Wichers werkte vooral vanuit beeld. Tania Cnaepkens nam woord/drama voor haar rekening. Als...

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...
Twee meisjes interviewen een man met audioapparatuur

Hoe leerdoelen, taalontwikkeling, audioapparatuur, creativiteit én erfgoed hand in hand gaan!

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

In het kader van het Kinderarmoedebeleid van de Stad Aalst, maakten de leerlingen van SMI Moorselbaan op een laagdrempelige manier kennis met cultuur. Kunstenaar Rebecca Lenaerts van MUS-E Belgium begeleidde het 6de leerjaar in nauwe samenwerking met de leerkracht.

Van inhoud en inkt tot handgeschept harmonicaboek

 beeld, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

De Kunstenacademie van Tienen heeft sinds kort een eigen grondstoffentuin. Over enkele jaren levert die de ingrediënten om zelf papier en inkt te maken. Vandaag al experimenteren de leerlingen met de ecologische aanpak. Het harmonicaboekje ‘Onderhuids’ is daar het eerste resultaat van. Het papier...

Leerlingen secundair ontdekken archeologische site en maken audiowandeling vol verhalen

 erfgoed, geluid en muziek, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

In september werd de archeologische site Peer-Hoogstraat in Grote-Brogel opgegraven. ‘Een uitgelezen kans om erfgoed in mijn lessen te betrekken’, besefte leerkracht Hilde van het Agnetencollege in Peer. ‘In mijn les Latijn leren we over Caesar, die ook in dit opgegraven gebied zou geweest zijn’...

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

 erfgoed, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Buitengewoon basisonderwijs

Erfgoedredders brengt leerkrachten van de tweede graad van alle basisscholen van een gemeente in contact met erfgoed- en natuurdeskundigen om samen een erfgoedproject uit te werken. Als leerkracht kan je er inspiratie opdoen voor een eigen project. Geef je les in Oost-Vlaanderen, dan kan je zelfs...

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Een tweede leven voor verhalen van weleer | leerlingen ontdekken oude verhalen over hun school en schrijven er een eigen versie van

 beeld, erfgoed, geluid en muziek, intergenerationeel, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Een kapper met een gouden trap. De kolossale schoolbel die verhuisde. Of de bevroren limonades en pintjes in de overstroomde kelder van de buren. Stedelijke Basisschool Het Atelier uit Antwerpen zocht naar aanleiding van zijn 160-jarig bestaan straffe verhalen uit de oude doos. Die kregen met de...
kasteel in groene omgeving

Ons kasteel in een erfgoedkleedje

 architectuur, beeld, erfgoed, herinneringseducatie, speelplaats / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Op de speelplaats van freinetschool Villa Zonnebloem staat het Hof Van Nassau - een klein kasteel - te verkommeren. Daar wilde de school verandering in brengen. Tijdens open ateliers werkten de leerlingen rond verschillende geschiedkundige periode. De muzische resultaten daarvan gebruikten ze om het...

Zo maak je met een kunstenaar lokaal erfgoed en oude ambachten weer helemaal hip!

 beeld, erfgoed, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Samen met kunstenares en artistiek coördinator Patries Wichers van MUS-E Belgium werkten de leerkrachten van de Technische School Mechelen (Middenschool) speciaal voor Erfgoeddag een traject uit rond Mechelse ambachten en vakmanschap. Zo gingen 30 enthousiaste leerlingen aan de slag om zelf te...
Kleuters kijken naar kleurrijke rollen stof

Plezante vesten

 erfgoed, mode en design / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

De plezante veste of beter bekend als Blaisantvest, is de schoolbuurt van de Vrije basisschool Blaisantnest. Uit deze naam putte ze inspiratie voor een schoolproject waarbij kleuters niet alleen de geschiedenis van hun buurt leren kennen, maar ook hoe textiel bewerkt, verwerkt en gebruikt kan worden...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs