Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. film en fotografie
  4. intergenerationeel
  5. poëzie
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • beeld (189)
  • drama en theater (131)
  • geluid en muziek (122)
  • dans en beweging (105)
  • (-) film en fotografie (99)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (99)
  • literatuur en leesmotivatie (85)
  • mediawijsheid (77)
  • erfgoed (70)
  • mode en design (42)
  • welbevinden en pesten (36)
  • Cultuur in de Spiegel (34)
  • (-) poëzie (33)
  • STE(A)M (31)
  • interculturaliteit (25)
  • schoolfeest (25)
  • (-) intergenerationeel (23)
  • herinneringseducatie (22)
  • Kunstkuur (22)
  • inclusie (18)
  • wereldburgerschap (18)
  • architectuur (17)
  • speelplaats (15)
  • gelijke kansenbeleid/armoede (11)
  • ouderparticipatie (11)
  • filosoferen (10)
  • circus (8)
  • gaming (1)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (138)
  • Digitale competenties (100)
  • Sociaal-relationele competenties (79)
  • Nederlands (61)
  • Zelfbewustzijn (50)
  • Burgerschap (48)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (46)
  • Duurzaamheid (38)
  • Historisch bewustzijn (36)
  • Ruimtelijk bewustzijn (7)
  • Wiskunde – wetenschappen – technologie – STEM (6)
  • Ondernemingszin (2)
  • Andere talen (1)

Type

  • In de kijker (93)
  • Artikel (9)
  • Selectie van activiteiten (1)
  • (-) Praktijkvoorbeeld (139)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (137)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (2)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (58)
  • Secundair onderwijs (74)
  • Deeltijds kunstonderwijs (DKO) (12)
  • Hoger onderwijs (3)
  • Volwassenenonderwijs (3)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Kleuters, circus en filmtechnieken. Een perfecte match zo blijkt!

 circus, film en fotografie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kleuters die zelf aan het filmen slaan? ‘Daar zijn ze toch nog te jong voor’, zou je denken. Juffen Ann en Annelies van Methodeschool De Buurt bewijzen je het tegendeel. Door een circusproject te koppelen aan filmen lukt het prima. Zeker als je hulp krijgt van professionele partners!
reeks polaroid foto's van oude vrouw op strand

Grenzeloos

 drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO), Woordkunst-drama

De Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Mechelen werkte samen met het Stedelijk Conservatorium aan de voorstelling Grenzeloos. Leerlingen digitale beeldvorming en leerlingen woord gingen aan de slag met het boek Hoe oma plots verdween en ontpopten zich zo tot echte regisseurs!
Leerling in gesprek met leerkracht

Metamorfose - Poëtisch kunstenparcours

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het vijfde jaar ASO en TSO van BimSem maakten kennis met poëzie in vele verschijningsvormen. Ze werkten een half jaar lang rond poëzie, gingen ook zelf aan het schrijven en maakten vervolgens verschillende doorsteekjes naar andere kunstvormen. Het resultaat van hun werk werd op...
Leerlingen filmen een scène met professioneel filmmateriaal

Jongeren vertalen jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen naar een kortfilm

 erfgoed, film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Gebaseerd op het jeugdboek Mijn spook van Ten Duinen van Guy Didelez en Patrick Bernauw maakten de leerlingen van Hotelschool Ter Duinen een kortfilm. Een niet te missen kans, omdat het boek zich voor een gedeelte op de school afspeelt. De leerlingen van 6TSO schreven het scenario terwijl de...

Van inhoud en inkt tot handgeschept harmonicaboek

 beeld, poëzie / Beeldende en audiovisuele kunst, Deeltijds kunstonderwijs (DKO)

De Kunstenacademie van Tienen heeft sinds kort een eigen grondstoffentuin. Over enkele jaren levert die de ingrediënten om zelf papier en inkt te maken. Vandaag al experimenteren de leerlingen met de ecologische aanpak. Het harmonicaboekje ‘Onderhuids’ is daar het eerste resultaat van. Het papier...

Vergeten in Vergilius: Sint-Martinuscollege en Stoomboot zingen de lof van vergeten helden

 film en fotografie, geluid en muziek, literatuur en leesmotivatie / Voltijds gewoon secundair onderwijs

Sinds het begin der tijden draait onze wereld rond verhalen. Dat beseffen ook de leerlingen van het Sint-Martinuscollege in Overijse. Samen met leerkracht Latijn Nicholas Van Laerhoven en muzikant Niels Boutsen (aka Stoomboot) brachten ze vier vergeten personages uit de werken van de Romeinse...
Foto gesprek 'Geroezemoes' CANON Cultuurcel Inspiratiedag 2022

Passerelle en VBS Paridaens verbinden dans met leesbevordering in project 'Geroezemoes'

 dans en beweging, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een kortfilm. Zij lieten zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes. Het boek gaat over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten...
Vrouw poseert voor donkere experimentele foto

Gevaarlijk Jong

 beeld, dans en beweging, drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, interculturaliteit, mediawijsheid, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter), Hoger onderwijs

Een bezoek aan de tentoonstelling Gevaarlijk Jong in het Museum Dr. Guislain en een gesprek met de ontwerpers van de tentoonstelling overtuigden Sonja De Lange en Dirk Bogaert van Odisee Hogeschool om met hun studenten lerarenopleiding aan de slag te gaan. De studenten werden verdeeld in groepen en...

Leerlingen 6 aso maken erfgoedwandeling bij Nederlands en Cultuurwetenschappen

 erfgoed, film en fotografie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van het zesde jaar aso van het GO! atheneum Beveren-Waas werkten een echte erfgoedwandeling uit. Jongeren en erfgoed? Is dat geen contradictio in terminis? Helemaal niet, zo bleek uit de ervaringen van leerkracht Nederlands en cultuurwetenschappen Inge Misschaert, die hiervoor...
Kinderen filmen met professionele camera

De mythe van de ring: Hoe je een zelfgeschreven sage omzet naar een animatiefilm

 beeld, drama en theater, film en fotografie, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Nadat de leerlingen in de klas werkten rond Noorse mythen en sagen, verzonnen de leerlingen een eigen verhaal dat ze verwerkten tot een animatiefilm. Ze maakten onder begeleiding van professionelen zelf de popjes, het decors en verzorgden ook de muziek.

Leerlingen doen beroemde kunstwerken na en leren tegelijk heel wat over fotografie

 film en fotografie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Je hebt ze ongetwijfeld al gezien: mensen die thuis de (verkleed)kast induiken om meesterwerken na te doen en vast te leggen op foto. Dat zag het 4de leerjaar van meester Peter ook hélemaal zitten! Alles werd uit de kast getrokken om een kunstwerk te imiteren: van stukken fruit en kunstbloemen tot...

Zo introduceer je digitale fotografie, stopmotion en optische illusie in je klas

 film en fotografie / Buitengewoon basisonderwijs

'Wat begon als een idee voor een WO-thema, is uitgegroeid tot een heel projectvoorstel' lacht meester Davy Clout. 'We namen uiteindelijk onze leerlingen ruim twee maanden lang mee in de wereld van de fotografie.' Fotografe Evy Raes begeleidde het traject. Daarnaast gingen de leerlingen op bezoek bij...

Brussel Beeldend Omarmen | leerlingen werken met kunstenaars rond openheid en tolerantie en tonen hun werk in een kunstenparcours doorheen hun stad

 beeld, dans en beweging, film en fotografie, filosoferen, literatuur en leesmotivatie, mediawijsheid, mode en design, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Openheid en tolerantie kan je leren.’ Vanuit deze filosofie startte de Cardijnschool Anderlecht het 5 jarentraject Brussel Beeldend Omarmen. Voor het slotgebeuren werkten ze schooloverschrijdend en in dialoog met 6 kunstenaars. Anders dan in het Nederlands, gingen de kinderen en jongeren op zoek...

Geen les over censuur bij Nederlands, wel creatief aan het werk: ‘Kies een onderwerp dat je raakt’

 drama en theater, film en fotografie, filosoferen, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen uit de richting 6 wetenschappen-wiskunde van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg verdiepten zich dankzij het dynamoPROJECT Book Burning in de wereld van de censuur. Begeleid door LARF! kozen ze zelf een onderwerp binnen dat brede thema en bedachten er een artistiek project rond....

Gedaan met selfies! Maak plaats voor fotografie, video en collagetechnieken om te tonen wie je écht bent

 beeld, erfgoed, film en fotografie, mediawijsheid / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Naar aanleiding van de expo Kinderen van de Renaissance in het Museum Hof van Busleyden in Mechelen, werken Sophie Vanhomwegen en Raisa Vandamme met verschillende klassen uit twee Mechelse basisscholen samen. De leerlingen experimenteren met fotografie, video en collagetechnieken om zichzelf en...

Lommelse en Duitse jongeren aan de slag op Duitse militaire begraafplaats

 drama en theater, erfgoed, film en fotografie, herinneringseducatie, poëzie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

De leerlingen van WICO Campus Lommel gingen samen met Duitse leeftijdsgenoten aan de slag op de Duitse militaire begraafplaats in Lommel. Naast het onderhouden van de begraafplaats, maakten de leerlingen digital stories over de verhalen van geallieerde en Duitse soldaten en Lommelse burgers tijdens...
Poster voor Radio Sijs met grote gele ster in het midden.

FM 200.8/TAKE 1. Radio Sijs

 drama en theater, film en fotografie, geluid en muziek, mediawijsheid / Buitengewoon secundair onderwijs, Secundair onderwijs

Onder de naam FM 200.8/Take 1. Radio Sijs gingen de leerlingen van opleidingsvorm 2 van Buso De Beemden een jaar lang muzisch-creatief aan de slag met diverse mediavormen. FM 200.8 verwijst naar de radio en het jaartal van hun project, Take 1 verwijst naar de film die ze maakten en Radio Sijs is de...

Leerlingen onderzoeken de luchtkwaliteit en maken een wervend filmpje van de droge onderzoeksresultaten

 film en fotografie, mediawijsheid, STE(A)M / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe presenteer je hard wetenschappelijk onderzoek aan buren, ouders en medeleerlingen? Met een paper? De 11 derdegraadsleerlingen van het Antwerpse Xaveriuscollege kiezen voor een ander medium. Ze onderzochten de luchtkwaliteit en maakten met de hulp van Filmeducatie.be een onderhoudend en...

Zoveel werk schuilt er dus in een goed filmbeeld

 Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, mediawijsheid / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Pluk een scène uit een bestaande film. Geef het script ervan aan leerlingen en laat het hen zelf verbeelden. Dat is het opzet van het project ‘Filmhommage’ van Filmeducatie.be. ‘Wat deze zesdejaars zo over filmen en monteren leren, zullen ze de rest van het schooljaar gebruiken om hun...
Een student in een opnamestudio

Face Off: Zo kan zelfs een multimediaproject met begeleiding op afstand

 film en fotografie, mediawijsheid, mode en design / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Binnen het dynamoPROJECT ‘Face Off’ werkten de leerlingen van de opleiding Multimedia van GO! Athena campus Heule een zelfgekozen creatief idee uit. Ze werden bijgestaan door graficus Tom De Geeter, producer Dimitri Andreas en kunstenaar Bruno Tytgat. Heel even dreigde de COVID-pandemie roet in het...

Paginering

  • Huidige pagina 1
  • Page 2
  • Page 3
  • Page 4
  • Page 5
  • Page 6
  • Page 7
  • Volgende pagina volgende ›
  • Laatste pagina laatste »

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Winnaar Gouden Poëziemedaille 2022 en winnaars Poëziesterren 2022 zijn bekend!

Geef je mening over Cultuurkuur en win een boekenbon

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs