Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Inspiratie voor meer cultuur in de klas
  3. gelijke kansenbeleid/armoede
  4. Artikel
  5. In de kijker
  6. Praktijkvoorbeeld

Thema's

  • literatuur en leesmotivatie (301)
  • taal(bevordering) en taalstimulatie (226)
  • beeld (211)
  • drama en theater (145)
  • geluid en muziek (144)
  • poëzie (119)
  • dans en beweging (116)
  • erfgoed (116)
  • film en fotografie (112)
  • mediawijsheid (101)
  • Cultuur in de Spiegel (67)
  • herinneringseducatie (66)
  • welbevinden en pesten (60)
  • mode en design (51)
  • interculturaliteit (43)
  • STE(A)M (40)
  • Kunstkuur (39)
  • wereldburgerschap (36)
  • speelplaats (29)
  • schoolfeest (27)
  • intergenerationeel (26)
  • architectuur (25)
  • inclusie (23)
  • filosoferen (20)
  • (-) gelijke kansenbeleid/armoede (18)
  • innovatie (17)
  • ouderparticipatie (15)
  • circus (10)
  • gaming (7)
  • dko (4)
  • radicalisering (2)

Sleutelcompetenties

  • Cultureel bewustzijn (11)
  • Zelfbewustzijn (11)
  • Sociaal-relationele competenties (10)
  • Burgerschap (9)
  • Nederlands (8)
  • Digitale competenties (5)
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid (3)
  • Historisch bewustzijn (2)
  • Duurzaamheid (1)

Type

  • (-) Praktijkvoorbeeld (11)
    • Praktijkvoorbeeld dynamoPROJECT (10)
    • Praktijkvoorbeeld Kunstkuur (1)
  • (-) In de kijker (7)

Niveau

  • Basisonderwijs (lager en kleuter) (5)
  • Secundair onderwijs (4)
  • Volwassenenonderwijs (2)

Inspiratie voor meer cultuur in de klas

Dien je eigen subsidieproject in

Wil je meer cultuur binnen onderwijs? Haal inspiratie uit goede praktijkvoorbeelden, tips en tools.

Leerlingen met sculptuur

Op (w)onderzoek met Plastiek Bertrand: VBS Sint-Salvator toont zichzelf in plastic collages

 gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, literatuur en leesmotivatie, mode en design, taal(bevordering) en taalstimulatie / Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Kostuumontwerpers Leentje Kerremans en Valerie Le Roy stellen zich voor. Niet met woorden, maar met plastic en tape. Ze verknippen, plakken en passen aan. En de leerlingen doen hetzelfde.

Anderstalige nieuwkomers leren Nederlands door theater

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten / Volwassenenonderwijs

16 NT2-cursisten kregen via een theaterproject de kans om als acteur op een creatieve manier Nederlands te leren. Het werd een artistiek én educatief project waarbij de kennis van de Nederlandse taal, het integratieproces en het welbevinden centraal stonden.
Leerlingen, Boris Zeebroek en rapper Froze kijken naar computer

Drawing | The Bottom Line

 beeld, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, mediawijsheid, poëzie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Drawing | The Bottom Line is het resultaat van een reeks ontmoetingen gedurende een half schooljaar, tussen een groep jongeren van het CLW (centrum leren en werken Gent) en S.M.A.K. De jongeren maakten een animatiefilm en schreven een rapsong onder begeleiding van kunstenaar en muzikant Boris...
Yeison Benoit Breda (20) is één van de leerlingen die deelnam aan het project. ‘Ik heb voor een grijze achtergrond gekozen met een abstracte kleurrijke figuur. Ik heb alleen mijn contouren vastgelegd omdat ik het geen gemakkelijke opdracht vind mijzelf af te bakenen en vast te leggen op doek.’

Paintshop - Scholieren exposeren zelfportretten in S.M.A.K.

 beeld, filosoferen, gelijke kansenbeleid/armoede, welbevinden en pesten / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Hoe zie jij jezelf? Waar kom je vandaan? Wie zijn je idolen? Wat wil je van je leven maken? Dit waren de vragen waarmee S.M.A.K. de leerlingen van het CLW, een school voor deeltijds beroepsonderwijs, deed nadenken over hun identiteit, afkomst, uiterlijk, hun positie op school en in de wereld. Met...
Handen maken een textielkunstwerk

Nederlands leren door kunst met een verhaal te maken. Wat jij kan leren van deze NT2-klas!

 erfgoed, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, inclusie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Volwassenenonderwijs

Een kleine groep laaggeschoolde vrouwen - NT2-cursisten uit Molenbeek - werkte een jaar lang rond hun eigen levensverhalen. Die gaven ze vorm aan de hand van verhalen, voorwerpen en textielkunst. Hun werk mondde uit in een expo in GC De Vaartkapoen.
Poster voor Brussel aan Zee. Links staat 'Brussel' op zijn kop. Rechts staat 'Oostende'.

Brussel aan zee

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, wereldburgerschap / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

VZW de Batterie legde de artistieke verbinding tussen twee klassen uit twee steden, Brussel en Oostende. Brussel aan zee staat voor een intensief en experimenteel, artistiek parcours met als basis een unieke samenwerking van Vlaamse en Brusselse leerlingen.
2 leerlingen nemen vanop brug foto van het water en de skyline

70 mijl in vogelvlucht

 film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Wat hebben leerlingen uit Brussel en Zeebrugge met elkaar gemeen? Meer dan je zou denken! Leerlingen van Brussel en Zeebrugge brachten hun (haven)buurt in beeld aan de hand van filmische portretten van buurtbewoners. Gedurende 4 maanden werkten de leerlingen van het zesde leerjaar van de...
Bewerkte foto van een vrouw met hoofddoek op een achtergrond van een woestijn

What’s my name?

 beeld, Cultuur in de Spiegel, film en fotografie, gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, taal(bevordering) en taalstimulatie, welbevinden en pesten, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Een prachtige tentoonstelling in het STAM in Gent. Dat is het tastbare resultaat van een cultureel project rond geboorte, naamgeving, identiteit en rituelen. Niet in te kaderen, maar minstens even mooi was de band die het project tussen de leerlingen smeedde.
Logo van Rel. In de bovenkant van de letters van 'Rel' staan foto's van kinderen op een podium

Theaterproject REL blaast schotten tussen ASO en BSO op

 Cultuur in de Spiegel, drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, taal(bevordering) en taalstimulatie, wereldburgerschap / Secundair onderwijs, Voltijds gewoon secundair onderwijs

Leerlingen van de Deurnese Spectrumschool en het Xaveriuscollege in Borgerhout bliezen de schotten op tussen ASO en BSO. Ze maakten een theaterstuk waarin verbroedering centraal staat. Ze brengen één boodschap van verbroedering. Want ondanks de grote verschillen tussen beide scholen, klikte het...
Jongen schreeuwt

Creatief spelen met taal

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter), Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)

Met wekelijkse workshops kwamen de kinderen via theatertechnieken in aanraking met taal. Uiteindelijk werd gewerkt naar een toonmoment, maar belangrijker was het proces daar naar toe: een drie jaar durend project rond de taalverwerving van de vaak anderstalige kleuters.
Drie leerlingen staan aan een tafel. ze proberen een woord te vormen met letters die voor hen liggen.

Een Kunstkuur met focus op taal

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, Kunstkuur, taal(bevordering) en taalstimulatie / Basisonderwijs (lager en kleuter)

Eén leerling op drie in het tweede en derde leerjaar van de Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist spreekt thuis een andere taal dan het Nederlands. Taal en woordenschatverrijking zijn er dus belangrijke aandachtspunten. Het is dan ook de focus van het Kunstkuurtraject met MAAK, Open Huis voor...
Poster voor '20 jaar boekenbende aan huis'. Op de poster staan 3 kleurrijke boeken die elkaars hand vasthouden.

Boekenbende aan Huis - ‘Vroeger hield ik niet van lezen, maar nu wel.’ Umit, 6de lj

 gelijke kansenbeleid/armoede, literatuur en leesmotivatie, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie

Boekenbende aan Huis is een ‘voorlees-op-maat-project’ waarbij een voorlezer 5 of 10 weken na elkaar boeken en verhalen gaat brengen, thuis bij de kinderen uit de 3de kleuterklas en het 1ste leerjaar.

Logo wablieft: 'wablieft. krant. tekstadvies. boeken.'

Wablieft

 gelijke kansenbeleid/armoede, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie

Eén op vijf Vlamingen heeft moeilijkheden om teksten te lezen. Eén op vier Vlamingen haakt af als lezen iets meer moeite kost. Eén op zeven Vlamingen is laaggeletterd. Zij hebben problemen met teksten lezen op papier en op websites. Wablieft pakt dit aan! Lezers die graag vlot leesbare teksten lezen...

Week van de geletterdheid

Geletterdheid: sterke ouders, sterke leerlingen

 gelijke kansenbeleid/armoede, mediawijsheid, ouderparticipatie, taal(bevordering) en taalstimulatie

Betrek en ondersteun laagggeletterde ouders op jouw school. Want sterke ouders betekent sterkere leerlingen: wat je voor laaggeletterde ouders doet, loont ook voor hun kinderen. De week van de Geletterdheid biedt tips.

Kinderen maken muziek met boomwhackers

Zo komen ze* wel naar de academie Deurne

 drama en theater, gelijke kansenbeleid/armoede, interculturaliteit, Kunstkuur

*kinderen zonder Vlaamse familienaam

Affiche 'sing me in: collective singing in the integration process of young migrants. www.SingMeIn.eu'

Sing Me In: samen zingen voor integratie

 gelijke kansenbeleid/armoede, geluid en muziek, interculturaliteit, wereldburgerschap

Samen zingen en op die manier de participatie en integratie van kwetsbare jongeren in de samenleving verhogen. Het ‘Sing Me In’ project biedt muziekleerkrachten, kinder- en jeugdkoordirigenten en anderen geïnteresseerde didactische tips en methodes aan.

'Fair play' poster met diverse jongeren. De boodschap luidt 'word jij onze aanvoerder?'.

Werken rond discriminatie en gelijke kansen in de klas

 gelijke kansenbeleid/armoede, herinneringseducatie, mediawijsheid, welbevinden en pesten, wereldburgerschap

Vooroordelen, racisme, discriminatie en gelijke kansen. Het blijven brandend actuele onderwerpen waarbij sensibilisering van kinderen en jongeren hard nodig is.

Poster "Meld je aan als vrijwilliger bij de Boekencaravaan". De boodschap luidt: "wil je kinderen meenemen in een verhaal, hen betoveren met taal en samen boekenplezier beleven? Meld je aan als vrijwilliger bij de boekenkaravaan." Op de poster staan verschillende soorten mensen een boek te lezen: een chef, een een oma, een kabouter, een leerkracht, een vampier, een kind, een persoon verkleed als dinosaurus ...

De Boekenkaravaan

 gelijke kansenbeleid/armoede, literatuur en leesmotivatie, taal(bevordering) en taalstimulatie

De Boekenkaravaan is een leesbevorderingsproject van Leesweb vzw voor kans- en taalarme kinderen in de stad Antwerpen. Het (voor-)leesplezier staat hierbij voorop.

Dien je eigen subsidieproject in

In de kijker

Toon alle tips →
Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur. De geüpdatete versie is er! Met linken naar erfgoed én een bestelbare box.

taal(bevordering) en taalstimulatie
c) Michiel Devijver en Iedereen Leest

Een Leesoffensief voor Vlaanderen

Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Trui De Waele is Beste Boekenjuf 2022

Cultuur in de Spiegel
Hoofdtelefoon

Podcast cultureel bewustzijn

bus van DE Lijn met leerlingen rijdt voorbij kunstwerken

dynamoOPWEG voor Zomerscholen

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs