Interactief voorlezen
Interactief voorlezen is een belangrijke didactische aanpak binnen een krachtig lees- en taalonderwijs. Iedereen Leest coördineert vanaf 2022-2023 20 schooltrajecten binnen de acties van het Leesoffensief.
Interactief voorlezen is een belangrijke didactische aanpak binnen een krachtig lees- en taalonderwijs. De klemtoon ligt op rijke talige interacties met de leerlingen tijdens het voorlezen, onder meer door vragen te stellen. Zo worden leerlingen nauw betrokken bij het voorlezen en doen ze actief mee. Door als leerkracht en als schoolteam vanaf de kleuterschool en doorheen de lagere school hierop in te zetten, bied je je leerlingen tal van rijke kansen om hun lees- en taalvaardigheid en hun leesmotivatie te versterken.
De stappen van interactief voorlezen zijn:
- Introduceer het verhaal. Bekijk met je leerlingen de kaft en eventueel de illustraties van het boek. Laat vervolgens de leerlingen voorspellen waar het verhaal over gaat. Vraag bijvoorbeeld over wie het verhaal gaat, waar het verhaal zich afspeelt of wat er gebeurt in het verhaal.
- Lees het verhaal voor. Stel tussendoor vragen over het verhaal en leg begrippen uit. Wat zijn de kernwoorden? Welke onderwerpen wil ik aan bod laten komen.
- Bespreek het verhaal na afloop. Vraag leerlingen of hun voorspelling klopte en laat ze vertellen over hoe het verhaal begon, wat het probleem was, welke oplossing er was voor het probleem en hoe het verhaal afliep.
Voor Vrije Basisschool De Mozaïek in Gent is interactief voorlezen een belangrijke component in hun lees- en taalbeleid. Het maakt hun klaspraktijk (taal)rijker.
Tweejarig traject Interactief voorlezen
20 basisscholen stappen vanaf september 2023 in een tweejarig traject rond interactief voorlezen als bouwsteen voor een krachtig lees- en taalbeleid op school, met focus op de derde kleuterklas en de eerste graad van het lager onderwijs. Dit traject kadert binnen het Leesoffensief. Iedereen Leest coördineert de schooltrajecten en brengt de expertise samen in een lerend netwerk van school- en bibliotheekmedewerkers. Dit in nauwe samenwerking met de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van UGent. In het schooljaar 2023-2024 start een nieuwe groep scholen.
Voor Vrije Basisschool De Mozaïek in Gent is interactief voorlezen een belangrijke component in hun lees- en taalbeleid. Het maakt hun klaspraktijk (taal)rijker.
foto juf en kleuters: © Michiel Devijver en Iedereen Leest
- literatuur en leesmotivatie
- taal(bevordering) en taalstimulatie