Poëziesterren voor secundair onderwijs
De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.
In navolging van het succesvolle project Gouden Poëziemedaille & Poëziesterren dat sinds 2014 bestaat, werd in 2021 ook een laagdrempelig poëzieproject uitgerold in het secundair onderwijs. Het sluit dan ook aan bij de ambitieuze doelstellingen in de beleidsplannen van de ministers van Onderwijs en Cultuur.
Bij dit tweejaarlijks event kennen leerlingen uit de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs Poëziesterren toe aan hun favoriete gedicht. Hiermee worden jongeren warm gemaakt om kwalitatieve hedendaagse poëzie te lezen en te ervaren.
Door jongeren recente, Nederlandstalige poëzie te laten lezen en bespreken, zetten de Poëziesterren mee in op leesbevordering via rijke teksten, een initiatief binnen het Leesoffensief. De gedichten nodigen uit tot diep lezen, gesprekken en discussies over levensechte, herkenbare thema’s en zelf poëzie schrijven. De lesbrief per graad en didactische verwerking die in september wordt verspreid bieden leerkrachten een leidraad voor in de klas. Zo zetten de Poëziesterren in op een verbreding van de woordenschat, taalvaardigheid, maar ook de culturele en persoonlijke ontwikkeling van jongeren.
Editie 2023
In totaal stemden 35.000 leerlingen uit verschillende Vlaamse en Brusselse scholen secundair onderwijs tijdens de week van 21 maart, Wereldpoëziedag, op hun favoriete gedicht. Zij kozen hun lievelingsgedicht uit de vijf geselecteerde gedichten per graad en bekroonden dat gedicht met een Poëziester. Hiermee worden jongeren warm gemaakt om kwalitatieve hedendaagse poëzie te lezen en te ervaren.
Dimitri Leue riep leerlingen op om mee te doen. Hij sprak ook alle gedichten in zodat leerkrachten dit kunnen laten horen in de klas.
Oproep Poëziesterren 2023 from Paukeslag on Vimeo.
Editie 2023 winnaars
De Poëziesterren gingen naar:
• Eerste graad secundair onderwijs: ‘Twee rozijntjes’ uit Jij + ik (Uitgeverij Rubinstein, 2022) van Mark Haayema
• Tweede graad secundair onderwijs: ‘Alsof iemand plots’ uit Ooit bouwden wij luchtkastelen (Pelckmans, 2022) van Evangeline Agape
Didactische verwerking: posters, lesbrief, lestips en uitgave
Bij de bekroonde gedichten werden lestips ontwikkeld om creatief met poëzie aan de slag te gaan. Deze didactische verwerking van de winnende gedichten is opgesteld door enkele geëngageerde leerkrachten. Per winnend gedicht werd er een lesmap gemaakt voor docenten en leerlingen:
- Lesmap Twee rozijntjes voor de eerste graad voor docenten
- Lesmap Twee rozijntjes voor de eerste graad voor leerlingen
- Lesmap Alsof iemand plots voor de tweede graad voor docenten
- Lesmap Alsof iemand plots voor de tweede graad voor leerlingen
De twee winnende gedichten werden door Leonard Cools geïllustreerd en tot prachtige, kleurrijke posters bewerkt! Download de posters:
- Twee rozijntjes voor de eerste graad
- Alsof iemand plots voor de tweede graad
In september bezorgden we alle secundaire scholen een pakket met de posters en een gedrukte, geïllustreerde uitgave van de gedichten. De bloemlezing 'Dingen die licht geven' is een verzameling van 35 gedichten uit de poëzieproductie van de afgelopen twee jaar die geschikt zijn voor het secundair onderwijs. Naast de verzen van de twee winnaars Mark Haayema en Evangeline Agape bevat de bundel ook gedichten van Shabnam Baqhiri, Babeth Fonchie Fotchind, Dominique De Groen, Joke van Leeuwen, Erik van Os, Marieke Lucas Rijneveld, Kasper Peters...
Animatie
Cynthia Borst en Rosalien Helsen maakten animatiefilmpjes bij de winnende gedichten.
'Twee rozijntjes' uit Jij + ik (Uitgeverij Rubinstein, 2022) van Mark Haayema door Cynthia Borst
'Alsof iemand plots' uit Ooit bouwden wij luchtkastelen (Pelckmans, 2022) van Evangeline Agape door Rosalien Helsen
Jury en prijsuitreiking
Uit een longlist van 48 gedichten maakte een professionele jury per graad een voorselectie van vijf gedichten die in de voorbije twee jaar zijn verschenen. De professionele jury bestond dit jaar uit volgende leden: Silvie Vanoosthuyze (Odisee Brussel), Kim Willems (UCLL), Marianne Geens (Handelsschool Aalst) en Dave Van Trimpont.
In de pers
Bekijk het persbericht.
Eerdere edities?
Wil je meer weten over de editie van 2021? Neem dan zeker een kijkje op deze pagina.
Hoe verlopen de Poëziesterren?
Een vakjury maakt een kwalitatieve selectie van recente Nederlandstalige poëzie, die bij reguliere uitgevers is gepubliceerd en die geschikt is voor de jongeren. De jury maakt een brede selectie en laat zich niet beperken door leeftijdsaanduidingen op de bundels.
De jongeren stemmen tijdens een educatief traject voor hun favorieten. Het gedicht dat per graad het meeste stemmen haalt, wordt bekroond met een Poëziester.
De winnende gedichten worden vervolgens gevisualiseerd op diverse, aantrekkelijke dragers en fysiek en digitaal verspreid in de scholen in het volgend schooljaar a.h.v. aantrekkelijke posters, didactische verwerking, animatiefilmpjes en een gedrukte uitgave. Door woord en beeld te combineren, hopen we in te spelen op de interesses van jongeren maar ook leerkrachten te ondersteunen die vaak op zoek zijn naar degelijk en concreet materiaal.
Alle secundaire scholen krijgen in september 2023 een gedrukte uitgave toegestuurd.
Gouden Poëziemedaille en Poëziesterren voor het basisonderwijs
Heb je interesse in de tweejaarlijkse De Gouden Poëziemedaille en de Poëziesterren voor het basisonderwijs - ook een initiatief van CANON Cultuurcel en Poëziecentrum -, neem dan zeker 'ns een kijkje op de de afzonderlijke pagina.
- poëzie
- literatuur en leesmotivatie
- poëzie
- taal(bevordering) en taalstimulatie
- / Secundair onderwijs
- Voltijds gewoon secundair onderwijs