Lieselot Vannieuwenhuyse is laureaat Beste Boekenjuf 2023 - transcriptie
00:00:01:23 - 00:00:03:24
De lagere school?
00:00:03:24 - 00:00:04:19
Die is daar.
00:00:17:15 - 00:00:23:03
Laureate Boekenjuf/meester 2023,
00:00:23:05 - 00:00:25:06
Krijg ik eens wat trommelgeroffel aub.
00:00:26:15 - 00:00:29:13
Is geworden dit jaar
00:00:29:16 - 00:00:32:12
mevrouw Lieselot.
00:00:36:03 - 00:00:39:04
Het is een hele eer om laureaat te zijn.
00:00:39:04 - 00:00:43:21
Ik had het eigenlijk totaal niet verwacht
en dat geeft mij en ons nog meer
00:00:44:03 - 00:00:48:00
de motivatie om verder te doen waarmee
we eigenlijk gestart waren.
00:00:48:11 - 00:00:52:08
Juffrouw Lieselot is een voorbeeld
voor ons team omdat zij eigenlijk
00:00:52:08 - 00:00:56:05
het leesvuur zowel bij de collega's
als bij de leerlingen aanwakkert.
00:00:56:16 - 00:01:00:13
Ze gaat boekentips en lestips geven aan de collega's,
00:01:00:13 - 00:01:02:16
ze neemt iedereen in het verhaal mee
00:01:02:16 - 00:01:07:06
en in de klas is ze ook echt
een voorbeeld voor de leerlingen.
00:01:07:10 - 00:01:10:05
Ze gaat op zoek naar een boek
voor iedere leerling,
00:01:10:05 - 00:01:13:05
zodat iedereen zeker iets vindt
dat bij hun interesses past.
00:01:13:07 - 00:01:16:02
Wij nemen eigenlijk enkele initiatieven
doorheen de school.
00:01:16:13 - 00:01:20:12
Dat is eigenlijk van peuter, eerste
kleuter tot en met het zesde leerjaar.
00:01:20:12 - 00:01:25:02
En heel bewust nemen wij
die kleine kleuters al mee in onze projecten.
00:01:25:02 - 00:01:27:21
Een voorbeeld daarvan is
de werking van de leesjury.
00:01:28:09 - 00:01:33:02
De juf die brengt de boeken in de klas,
bespreekt ze enzoverder.
00:01:33:08 - 00:01:34:03
En ook van daaruit
00:01:34:03 - 00:01:38:01
tweede en derde kleuter gaat dan eens
naar een oudere klas om voor te lezen.
00:01:38:01 - 00:01:41:05
We hebben ook nog gehad dat het
zesde leerjaar kwam om die boeken
00:01:41:05 - 00:01:45:03
van de leesjury voor te lezen, voor te bereiden
aan de kinderen van het derde kleuter.
00:01:45:05 - 00:01:48:17
Daarnaast hebben we ook in de
kleuterklassen heel wat luisterboeken
00:01:48:17 - 00:01:52:11
of boeken die je kunt scannen met een QR-code.
00:01:52:23 - 00:01:58:15
Dus ook daar bewaken wij
dat aanbod voor die kleinste kinderen.
00:01:58:17 - 00:02:04:05
Uiteindelijk moet je je hele team
meekrijgen en dat lukt niet altijd helemaal perfect.
00:02:04:05 - 00:02:07:06
Maar eigenlijk door samen toch nog
een keer te denken
00:02:07:06 - 00:02:09:06
wat is het nut dat hierachter zit?
00:02:09:19 - 00:02:11:11
Waarom doen we dat precies?
00:02:11:12 - 00:02:14:09
Dan kunnen we er wel voor zorgen dat
iedereen terug enthousiast wordt
00:02:14:15 - 00:02:18:23
en terug echt wel inziet van OK, we steken
er veel werk in, maar het loont ook.
00:02:19:17 - 00:02:22:17
Wij hebben dan ook meegedaan aan
een project van Iedereen Leest,
00:02:23:02 - 00:02:25:19
waarbij wij dan met een klein team
00:02:25:19 - 00:02:27:21
een leesscan van de school hadden gedaan.
00:02:28:09 - 00:02:31:20
En dat gaat eigenlijk over verschillende aspecten:
00:02:31:20 - 00:02:34:05
samenwerken met externen,
00:02:34:13 - 00:02:38:22
maar evengoed hoe evalueer je je lezen,
uw technisch lezen enzoverder.
00:02:40:15 - 00:02:45:01
Daaruit kwamen wel bepaalde tekorten en we dachten
00:02:45:01 - 00:02:47:20
we gaan nu zeker samen
met Iedereen Leest aan de slag.
00:02:49:01 - 00:02:52:00
Eigenlijk merken wij wel op ons technisch
lezen dat wij vooruitgaan.
00:02:52:05 - 00:02:56:20
Dat er sommige kinderen die voordien
helemaal niet gemotiveerd waren
00:02:57:06 - 00:03:01:02
toch vooruitgaan in dat technisch lezen,
maar ook in de motivatie.
00:03:01:15 - 00:03:06:09
Ik vind altijd het mooiste compliment dat je kunt krijgen,
is dat een ouder jou vertelt:
00:03:06:18 - 00:03:07:17
In het begin van het jaar,
00:03:07:17 - 00:03:11:03
amai, dat ging echt helemaal niet goed en
dat was sleuren enzo
00:03:11:12 - 00:03:14:05
om onze zoon of dochter aan
het lezen te krijgen.
00:03:14:17 - 00:03:17:19
En nu is dat is die gemotiveerd
en die zoekt boeken,
00:03:18:03 - 00:03:20:11
dat vind ik een
iets heel mooi dat een ouder kan
00:03:20:21 - 00:03:22:06
vertellen aan mij.