Link cultureel bewustzijn aan dans en beweging
Dans en beweging helpen ons de werkelijkheid te beleven, met dans kunnen we ons leren uitdrukken. Via een kwaliteitsvolle danseducatie kan je verschillende competenties aanbrengen zoals cultureel bewustzijn en culturele expressie, zelfbewustzijn, sociaal-relationele vaardigheden, lichamelijke en geestelijke gezondheid en creativiteit.
Zo kan je via beweging bijvoorbeeld een emotie, een idee, een rol, een mening… leren uiten. Door stil te staan bij je eigen dansproces of dat van je groep, kan dans je leren te reflecteren, interpreteren of analyseren. Dans kan je ook iets bijbrengen over je eigen cultuur of die van anderen door in contact te komen met verschillende soorten dans – uit verschillende periodes of regio’s bijvoorbeeld.
Dans en beweging helpen ons de werkelijkheid te beleven, met dans kunnen we ons leren uitdrukken. Via een kwaliteitsvolle danseducatie kan je verschillende competenties aanbrengen zoals cultureel bewustzijn en culturele expressie, zelfbewustzijn, sociaal-relationele vaardigheden, lichamelijke en geestelijke gezondheid en creativiteit.
Zo kan je via beweging bijvoorbeeld een emotie, een idee, een rol, een mening… leren uiten. Door stil te staan bij je eigen dansproces of dat van je groep, kan dans je leren te reflecteren, interpreteren of analyseren. Dans kan je ook iets bijbrengen over je eigen cultuur of die van anderen door in contact te komen met verschillende soorten dans – uit verschillende periodes of regio’s bijvoorbeeld.
Enkele voorbeelden uitgelicht:
1.Dans in de Spiegel
Hoe breng je kwaliteitsvolle danseducatie? Maud Tielemans (docent dans, onderzoeker en choreograaf) wil met Dans in de Spiegel een methode aanreiken om via dans je leerlingen bewuster in de wereld te laten staan.
De website is de praktische uitrol vanuit de masterscriptie van Maud Tielemans voor de opleiding Kunsteducatie aan Codarts. Ze onderzocht hoe de theorie Cultuur in de Spiegel op dat moment toegepast werd voor dans en in welke mate het (h)erkend wordt door experts, leerkrachten en leerlingen. Haar onderzoek concludeerde dat er raakvlakken te vinden zijn, maar dat het nog niet bewust vanuit de theorie toegepast wordt.
Onderstaande video is een filmische weergave van de aanbevelingen op basis van dit onderzoek. Bijvoorbeeld: Durf anders denken, als dansdocent én klasleerkracht.
Naast de theoretische achtergrond kan je op de website ook een tool vinden om zelf aan de slag te gaan. Stapsgewijs ontwikkel je je eigen dansproject vanuit de theorie van Cultuur in de Spiegel.
2. Dans verbinden met leesbevordering
Een jeugdboekenfragment in beweging brengen? Passerelle vzw deed het met enkele scholen. Danscoach Zoë Demoustier maakte samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van de Leuvense school Paridaens een korte film vol dans en beweging. Hiervoor lieten zij zich inspireren door het boek Geroezemoes van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes: een boek over de kracht en het plezier van verzinsels en geruchten.
Lees meer over het project. Zie hier het eindresultaat:
In aflevering 8 van de podcastreeks ‘Cultureel bewustzijn’, kom je meer te weten over boeken in beweging.