Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Maaike Verstraete is Boekenjuf 2023 - transcriptie

Maaike Verstraete is Boekenjuf 2023 - transcriptie

00:00:02:05 - 00:00:03:17 

De lagere school? 

00:00:03:17 - 00:00:05:01 

Die is daar. 

00:00:20:07 - 00:00:25:16 

Boekenjuf/meester 2023 

00:00:25:16 - 00:00:26:21 

 is geworden 

00:00:26:24 - 00:00:29:22 

niemand minder dan mevrouw 

00:00:30:15 - 00:00:33:14 

Maaike Verstraete. 

00:00:36:00 - 00:00:38:08 

Ik ben een juf die zot is van boeken. 

00:00:38:20 - 00:00:42:11 

Ik probeer die vibe naar 

mijn kinderen over te brengen.  

00:00:42:11 - 00:00:45:01 

Naast de duizendpoot die ze is 

00:00:45:01 - 00:00:46:20 

en de hele creatieve meid 

00:00:47:13 - 00:00:50:12 

vinden we haar vooral ook 

heel erg inspirerend. 

00:00:51:06 - 00:00:54:03 

Inspirerend naar mezelf, maar ook vooral inspirerend 

00:00:54:03 - 00:00:56:22 

naar mijn team en naar haar leerlingen in de klas. 

00:00:57:00 - 00:00:58:02 

Geef een applausje. 

00:01:00:18 - 00:01:03:20 

We voelen dat kinderen 

niet echt meer genieten van een boek. 

00:01:03:21 - 00:01:06:24 

En dat was één iets om aan te pakken,  

00:01:06:24 - 00:01:10:19 

maar dan samen met het Denktraject 

dat we uitwerken was dat eigenlijk 

00:01:10:19 - 00:01:13:19 

heel mooi meegenomen 

dat we dat heel breed konden uitwerken. 

00:01:15:03 - 00:01:18:21 

Toen heb ik de kans gehad 

om enkele uren beleid op te nemen 

00:01:19:02 - 00:01:22:23 

waar we eigenlijk samen met 

een kernteam van drie personen  

00:01:22:23 - 00:01:25:18 

met m'n directeur en onze zorgcoördinator 

00:01:26:07 - 00:01:29:03 

eigenlijk echt onze focus gezet hebben: 

00:01:29:04 - 00:01:31:10 

we willen dat lezen aanpakken,  

00:01:31:10 - 00:01:35:01 

we willen ons technisch leesbeleid, ons begrijpend leesbeleid 

00:01:35:13 - 00:01:39:10 

onder de loep nemen en 

dat voor onze school verder uittekenen. 

00:01:39:20 - 00:01:42:00 

We hebben ons toen ingeschreven 

00:01:42:13 - 00:01:45:17 

voor een nascholingtraject van OVSG, 

00:01:45:21 - 00:01:49:14 

Leeskracht-leerkracht 

die samen met ons 

00:01:50:11 - 00:01:53:11 

een splinternieuw leesbeleid 

heeft uitgestippeld. 

00:01:53:17 - 00:01:58:14 

We leren nog elke dag bij of er komen 

nog dingen waarvan we denken  

00:01:58:17 - 00:02:03:15 

dat willen we daar nog extra bijnemen 

of daar willen we nog meer op inzetten  

00:02:03:15 - 00:02:05:21 

of dit gaan we nu verankeren want dat loopt heel goed. 

00:02:06:03 - 00:02:10:13 

Dus dat is een beetje hoe we het hier aanpakken, samen. 

00:02:13:01 - 00:02:16:00 

We proberen dat tij een beetje te keren 

00:02:16:00 - 00:02:20:12 

door ook onze ouders en onze leerlingen 

heel nauw te betrekken, ook onze buurt. 

00:02:20:20 - 00:02:24:03 

We hebben een leescaravan opgestart 

op onze speelweide, 

00:02:24:18 - 00:02:26:24 

onlangs was er nu een boekenruilbeurs, 

00:02:27:06 - 00:02:30:23 

iedere leerling heeft een bladwijzer 

waar een beetje onze visie 

00:02:30:23 - 00:02:34:18 

en ons beleid voor dat leerjaar op staat. 

00:02:34:18 - 00:02:37:24 

Dat zit in de schoolagenda's. 

00:02:42:09 - 00:02:45:13 

Met ons kernteam hebben we  

00:02:45:20 - 00:02:49:00 

een lijst met actiepunten opgesteld: 

00:02:49:17 - 00:02:53:13 

dit willen we op korte termijn en 

dit willen we op lange termijn realiseren. 

00:02:54:00 - 00:02:58:19 

Eén van die punten die in een brainstorm 

naar voren kwam 

00:02:58:19 - 00:03:03:14 

was om op een vast moment in ieders lesrooster 

00:03:03:14 - 00:03:05:15 

 tijd te maken voor lezen. 

00:03:06:04 - 00:03:09:12 

Bij ons op school is 

dat het laatste half uur, de maandag. 

00:03:09:17 - 00:03:13:06 

Onze peuterjuf die een prentenboek 

voorleest aan de peuters. 

00:03:13:06 - 00:03:15:12 

Maar dat is evengoed in een derde graad. 

00:03:16:00 - 00:03:19:04 

een onderzoeksvraag 

die wordt beantwoord binnen het denkthema. 

00:03:19:04 - 00:03:22:17 

Dat is een heel verbindend moment 

dat je weet van nu 

00:03:22:18 - 00:03:26:19 

op school is 

elke leerling bezig met iets van lezen. 

00:03:26:20 - 00:03:29:17 

Daar krijgen we ook 

wel heel fijne reacties op. 

00:03:30:06 - 00:03:33:04 

In 1001 kleine dingen proberen we dat 

00:03:33:11 - 00:03:36:15 

te tonen van kijk hier op school wordt gelezen. 

00:03:36:15 - 00:03:38:16 

Als je in onze klas binnenkomt, 

00:03:38:16 - 00:03:40:19 

dat ze die vibe voelen,  

00:03:41:02 - 00:03:43:03 

hier in deze school zijn boeken belangrijk.

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs