Maaike Verstraete is Boekenjuf 2023 - transcriptie
00:00:02:05 - 00:00:03:17
De lagere school?
00:00:03:17 - 00:00:05:01
Die is daar.
00:00:20:07 - 00:00:25:16
Boekenjuf/meester 2023
00:00:25:16 - 00:00:26:21
is geworden
00:00:26:24 - 00:00:29:22
niemand minder dan mevrouw
00:00:30:15 - 00:00:33:14
Maaike Verstraete.
00:00:36:00 - 00:00:38:08
Ik ben een juf die zot is van boeken.
00:00:38:20 - 00:00:42:11
Ik probeer die vibe naar
mijn kinderen over te brengen.
00:00:42:11 - 00:00:45:01
Naast de duizendpoot die ze is
00:00:45:01 - 00:00:46:20
en de hele creatieve meid
00:00:47:13 - 00:00:50:12
vinden we haar vooral ook
heel erg inspirerend.
00:00:51:06 - 00:00:54:03
Inspirerend naar mezelf, maar ook vooral inspirerend
00:00:54:03 - 00:00:56:22
naar mijn team en naar haar leerlingen in de klas.
00:00:57:00 - 00:00:58:02
Geef een applausje.
00:01:00:18 - 00:01:03:20
We voelen dat kinderen
niet echt meer genieten van een boek.
00:01:03:21 - 00:01:06:24
En dat was één iets om aan te pakken,
00:01:06:24 - 00:01:10:19
maar dan samen met het Denktraject
dat we uitwerken was dat eigenlijk
00:01:10:19 - 00:01:13:19
heel mooi meegenomen
dat we dat heel breed konden uitwerken.
00:01:15:03 - 00:01:18:21
Toen heb ik de kans gehad
om enkele uren beleid op te nemen
00:01:19:02 - 00:01:22:23
waar we eigenlijk samen met
een kernteam van drie personen
00:01:22:23 - 00:01:25:18
met m'n directeur en onze zorgcoördinator
00:01:26:07 - 00:01:29:03
eigenlijk echt onze focus gezet hebben:
00:01:29:04 - 00:01:31:10
we willen dat lezen aanpakken,
00:01:31:10 - 00:01:35:01
we willen ons technisch leesbeleid, ons begrijpend leesbeleid
00:01:35:13 - 00:01:39:10
onder de loep nemen en
dat voor onze school verder uittekenen.
00:01:39:20 - 00:01:42:00
We hebben ons toen ingeschreven
00:01:42:13 - 00:01:45:17
voor een nascholingtraject van OVSG,
00:01:45:21 - 00:01:49:14
Leeskracht-leerkracht
die samen met ons
00:01:50:11 - 00:01:53:11
een splinternieuw leesbeleid
heeft uitgestippeld.
00:01:53:17 - 00:01:58:14
We leren nog elke dag bij of er komen
nog dingen waarvan we denken
00:01:58:17 - 00:02:03:15
dat willen we daar nog extra bijnemen
of daar willen we nog meer op inzetten
00:02:03:15 - 00:02:05:21
of dit gaan we nu verankeren want dat loopt heel goed.
00:02:06:03 - 00:02:10:13
Dus dat is een beetje hoe we het hier aanpakken, samen.
00:02:13:01 - 00:02:16:00
We proberen dat tij een beetje te keren
00:02:16:00 - 00:02:20:12
door ook onze ouders en onze leerlingen
heel nauw te betrekken, ook onze buurt.
00:02:20:20 - 00:02:24:03
We hebben een leescaravan opgestart
op onze speelweide,
00:02:24:18 - 00:02:26:24
onlangs was er nu een boekenruilbeurs,
00:02:27:06 - 00:02:30:23
iedere leerling heeft een bladwijzer
waar een beetje onze visie
00:02:30:23 - 00:02:34:18
en ons beleid voor dat leerjaar op staat.
00:02:34:18 - 00:02:37:24
Dat zit in de schoolagenda's.
00:02:42:09 - 00:02:45:13
Met ons kernteam hebben we
00:02:45:20 - 00:02:49:00
een lijst met actiepunten opgesteld:
00:02:49:17 - 00:02:53:13
dit willen we op korte termijn en
dit willen we op lange termijn realiseren.
00:02:54:00 - 00:02:58:19
Eén van die punten die in een brainstorm
naar voren kwam
00:02:58:19 - 00:03:03:14
was om op een vast moment in ieders lesrooster
00:03:03:14 - 00:03:05:15
tijd te maken voor lezen.
00:03:06:04 - 00:03:09:12
Bij ons op school is
dat het laatste half uur, de maandag.
00:03:09:17 - 00:03:13:06
Onze peuterjuf die een prentenboek
voorleest aan de peuters.
00:03:13:06 - 00:03:15:12
Maar dat is evengoed in een derde graad.
00:03:16:00 - 00:03:19:04
een onderzoeksvraag
die wordt beantwoord binnen het denkthema.
00:03:19:04 - 00:03:22:17
Dat is een heel verbindend moment
dat je weet van nu
00:03:22:18 - 00:03:26:19
op school is
elke leerling bezig met iets van lezen.
00:03:26:20 - 00:03:29:17
Daar krijgen we ook
wel heel fijne reacties op.
00:03:30:06 - 00:03:33:04
In 1001 kleine dingen proberen we dat
00:03:33:11 - 00:03:36:15
te tonen van kijk hier op school wordt gelezen.
00:03:36:15 - 00:03:38:16
Als je in onze klas binnenkomt,
00:03:38:16 - 00:03:40:19
dat ze die vibe voelen,
00:03:41:02 - 00:03:43:03
hier in deze school zijn boeken belangrijk.