Natalie Van Den Bergh is laureaat Beste Boekenjuf 2023 - transcriptie
00:00:02:06 - 00:00:03:08
De lagere school?
00:00:03:16 - 00:00:05:00
Die is daar.
00:00:19:05 - 00:00:23:19
Alle kinderen van de lagere school, wees van
harte welkom hier aan het podium
00:00:23:22 - 00:00:25:19
want ik heb groot nieuws.
00:00:25:19 - 00:00:31:09
Één van de laureaten
van Beste Boekenjuf/meester
00:00:31:09 - 00:00:33:11
2023 is geworden:
00:00:33:20 - 00:00:35:24
Natalie Van Den Bergh
00:00:37:16 - 00:00:39:05
Het is een heel fijn gevoel om
00:00:39:05 - 00:00:42:24
uiteindelijk die mooie erkenning te krijgen
00:00:42:24 - 00:00:46:23
en ik hoop eigenlijk vooral dat ik er
ook kinderen mee inspireer
00:00:46:23 - 00:00:47:22
om te gaan lezen.
00:00:47:22 - 00:00:51:21
Ik weet dat wij op dat gebied
hier op school toch wat
00:00:51:21 - 00:00:56:10
dat rolmodel hebben, waar de kinderen
enorm hard opkijken naar wat wij hier doen
00:00:56:10 - 00:01:00:03
en ik denk nu met dit er nog eens bij,
dat het weer een extra motivatie
00:01:00:03 - 00:01:03:06
is voor hen om graag te komen
naar de leesklas en graag naar
00:01:03:06 - 00:01:06:09
hier te komen om weer meer
in die boeken nog te duiken.
00:01:06:09 - 00:01:09:04
Ik denk dat dat voor hun meer
plezier gaat scheppen.
00:01:09:04 - 00:01:14:10
Natalie is een heel creatieve juf
en zodoende toen ik op zoek was
00:01:14:10 - 00:01:19:05
naar iemand die de taalcoach in de school
wou zijn kwam ik heel vlug bij haar terecht.
00:01:19:05 - 00:01:23:05
En samen zijn wij op weg gegaan
met hele kleine ingrepen te doen.
00:01:23:07 - 00:01:25:14
Ik hou vooral eigenlijk van die
grote projecten in het jaar.
00:01:25:14 - 00:01:29:10
Ik zeg altijd die jeugdboekenmaand,
poëzieweek, voorleesweek
00:01:29:10 - 00:01:31:03
die moeten eigenlijk zoals de Sint
00:01:31:03 - 00:01:33:08
en zoals Kerst op
de tijdslijn komen zeg ik altijd.
00:01:33:16 - 00:01:36:10
Voor al die projecten proberen
wij wel de ouders te betrekken.
00:01:36:10 - 00:01:39:15
Voor de voorleesweek bijvoorbeeld
zijn er heel veel ouders
00:01:39:24 - 00:01:43:16
niet gewoon komen voorlezen in een klasje,
maar zijn we naar de kerk getrokken,
00:01:43:23 - 00:01:47:03
hadden wij een mama die ons geschminkt
heeft, die ons echt helemaal
00:01:47:11 - 00:01:51:08
volledig in het personage
geschminkt en ondergedompeld heeft.
00:01:51:23 - 00:01:54:23
Er zijn ook ouders die de taal
iets minder machtig zijn,
00:01:54:23 - 00:01:57:09
die niet zo graag komen voorlezen,
maar die hebben
00:01:57:09 - 00:02:01:19
poëzieposters versierd en ingekleurd die we nadien
verloot hebben onder de kinderen.
00:02:05:02 - 00:02:08:10
De gemeentelijke bibliotheek van
Liedekerke heeft een aanvraag
00:02:08:10 - 00:02:12:15
ingediend voor een project dat we dan
uiteindelijk gekregen hebben.
00:02:12:15 - 00:02:14:14
lees-hotspots is dat dan genaamd.
00:02:14:14 - 00:02:16:03
Vanuit dat project hebben zij eerst
00:02:16:03 - 00:02:18:04
een leesscan bij ons op school afgenomen.
00:02:18:04 - 00:02:19:19
We hebben met alle collega's samengezeten,
00:02:19:19 - 00:02:23:13
hebben wij onze goeie punten en
onze minder goeie punten in kaart gebracht.
00:02:23:13 - 00:02:27:15
Waar we vooral moesten aan werken waren
nog wat motiverende leuke leesplekken.
00:02:27:17 - 00:02:29:10
Daar zijn we eigenlijk direct op gesprongen.
00:02:29:10 - 00:02:30:06
Iedereen is in zijn
00:02:30:06 - 00:02:34:00
eigen klas kleine leeshoekjes gaan maken
en dan in een latere fase
00:02:34:01 - 00:02:36:24
hebben ze hier dan hier
die leesklas opgebouwd
00:02:36:24 - 00:02:38:23
en al die boeken die hier staan,
00:02:38:23 - 00:02:40:20
die zijn ook
echt gekozen door de kinderen zelf.
00:02:41:19 - 00:02:46:03
Wij zijn een school waar heel wat
anderstalige leerlingen toegekomen zijn
00:02:46:17 - 00:02:51:00
en wij zijn leesvergaderingen beginnen
te organiseren voor onze ouders
00:02:51:00 - 00:02:54:03
zodat zij mee konden gaan
in het project van de school.
00:02:54:09 - 00:02:57:15
Die leesvergaderingen
zijn geëvolueerd van het feit
00:02:57:15 - 00:03:00:22
dat wij info gaven aan hun
hoe dat ze het konden doen.
00:03:00:22 - 00:03:03:19
zijn het nu vergaderingen
waar ze ook mekaar tips geven
00:03:04:05 - 00:03:06:18
en dan lukt het beter met de kinderen.
00:03:06:24 - 00:03:08:19
Ik ben blij eigenlijk over alle acties,
00:03:08:19 - 00:03:12:03
zelfs de kleinste acties geven een trots gevoel.
00:03:12:03 - 00:03:15:16
En waar er in het begin
25 leerlingen aan meededen
00:03:16:02 - 00:03:20:06
doen nu bijna heel de school en
zelfs leerkrachten mee aan alle acties.
00:03:20:09 - 00:03:23:01
Die samenwerking met de collega's is
enorm belangrijk daarin.
00:03:23:11 - 00:03:26:10
Anders kunnen wij nooit met de
hele school samen aan één ding werken.