Podcast cultureel bewustzijn
De podcastreeks Cultureel bewustzijn dompelt je onder in de boeiende wereld van cultuureducatie.
Kom te weten welke kennis en expertise er is, waar de grote uitdagingen en kansen liggen en denk samen met ons mee over het vormgeven van cultuureducatie richting toekomst.
De podcast 'Cultureel bewustzijn' verzamelt inzichten van experts, interviews en reportages rond cultuureducatie. Na elke aflevering krijg je een praktijkvoorbeeld van hoe scholen, in de klas en daarbuiten, aan de slag zijn gegaan met cultureel bewustzijn.
Aflevering 18: Netwerkdag Kunstkuur verbindt scholen en academies
Kunstkuur versterkt kunst en cultuur binnen je school door een driejarige samenwerking met een academie. Tijdens de netwerkdagen van Kunstkuur komen leerkrachten en directies samen om ervaringen uit te wisselen, nieuwe contacten te leggen, en inspirerende lezingen en workshops te volgen..
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Leerkrachten én leerlingen van Basisschool De Goudenregen in Ganshoren en de Jetse Academie voor Muziek, Woord en Dans ontdekken hun creativiteit tijdens een ambitieuze Kunstkuur.
Aflevering 17: Hoe als leerkracht inzetten op leesonderwijs? (deel 2)
Jan Rijkers, voorzitter van de Vlaams-Nederlandse Taalraad, sprak studenten lerarenopleiding toe op de Cultuurdagen van CANON Cultuurcel. In deel 2 van de opname gaat Rijkers dieper in op het Leesoffensief en hoe je als leerkracht effectief kan inzetten op leesonderwijs.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Vrije Basisschool De Mozaïek in Gent zette met het project '100 % Lezen' voluit in op leesmotivatie.
Aflevering 16: Hoe als leerkracht inzetten op leesonderwijs? (deel 1)
Jan Rijkers, voorzitter van de Vlaams-Nederlandse Taalraad, sprak studenten lerarenopleiding toe op de Cultuurdagen van CANON Cultuurcel. In het kader van het Leesoffensief en de campagne 'Vrienden voor het Lezen', schetst Rijkers de verschillende uitdagingen waar het leesonderwijs voor staat.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Vrije Basisschool OLVO in Knokke-Heist startte een intensief Kunstkuur-project op rond taal en woordenschatverrijking.
Aflevering 15: De wereld laten spreken
Professor Jan Masschelein bespreekt de rol van nieuwe media en ‘digitale tafelmanieren’ in de wil tot school.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
De vijfdejaars van de Gemeentelijke Basisschool Van Asbroeck in Jette overbruggen de generatiekloof met lokale senioren via digital storytelling.
Aflevering 14: Stilte en geluid
Bewust leren omgaan met stilte én geluid: dat was het doel van het podcastproject 'Sounds Like C' van het Sint-Lievenscollege in Gent. Cultuurkuur ging op bezoek en luisterde mee.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Ook het Instituut Maris Stella - Sint-Agnes in Borgerhout plande de eigen schoolomgeving te verkennen in podcastvorm. Corona gooide echter roet in het eten en het project evolueerde noodgedwongen naar een auditieve uitlaatklep voor coronagevoelens.
Aflevering 13: De kracht van woorden
Jan Masschelein onderzoekt het concept grammatisering en hoe de schrijfkunst ons aanleert om de kracht van onze woorden te gebruiken.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
De leerlingen van het GO! Atheneum in Gentbrugge bewijzen samen met het Poëziecentrum en reizend speeltheater Kip van Troje dat iedereen kan (leren) schrijven.
Aflevering 12: De (her)uitvinding van de school
Jan Masschelein onderzoekt het ‘schandalige’ aan school en democratie en legt hij uit hoe onderwijs kinderen de kans geeft om zelf hun toekomst te bepalen.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
De zesdejaars van de Sint-Jansschool in Leuven en beeldend kunstenaar Goedele Pauwelyn gaan utopist Thomas Moore achterna en creëren samen hun eigen toekomst.
Aflevering 11: De grot der vergeten dromen
De fascinerende Werner Herzog documentaire ‘Cave of Forgotten Dreams’ vormt het vertrekpunt voor een analyse van het menselijke voorstellingsvermogen.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
In navolging van onze verre voorouders maken de leerlingen van het Ensorinstituut en de Branding in Oostende samen met kunstenaar Wietse Hyndrickx een imposante muurschildering.
Aflevering 10: De fabelachtige school
School en fabel. Wat hebben deze twee ogenschijnlijk willekeurige termen met elkaar te maken? In aflevering 10 van de podcast duikt Professor Jan Masschelein, hoofd van het Centrum voor Wijsgerige Pedagogiek van de KU Leuven, diep in de oorsprong van en de onlosmakelijke link tussen deze woorden (met een omwegje via de beroemde grot van Plato).
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Filosofie hoeft niet enkel het domein te zijn van professoren en doctorandi. Scholen Da Vinci (GO! Sint Niklaas) ontwikkelden een toegankelijk lessenpakket om filosofie en Cultuur in de Spiegel in de klas te brengen.
Aflevering 9: Cultuur is het fundament van onze samenleving
Zanger, acteur en schrijver Dries De Vis heeft een missie: hij wil aantonen hoe belangrijk het is om al op jonge leeftijd in contact te komen met cultuur. In het kader van zijn opleiding journalistiek aan de Thomas More hogeschool maakte Dries een zeer persoonlijke podcast waarin hij in gesprek gaat met cultuur- en beleidsmakers die zijn passie delen (waaronder een oude bekende van de podcast…).
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Methodeschool De Buurt, de Academie voor Beeldende Kunst & het S.M.A.K. sloegen de handen in elkaar voor een Kunstkuur-project dat cultureel bewustzijn toegankelijker maakt voor jonge kinderen.
Aflevering 8: Hoe dans je een boek?
Lezen en literatuur bieden een ideaal vertrekpunt voor culturele expressie in al zijn vormen. Dat bewees danscoach Zoë Demoustier samen met de leerlingen van het zesde leerjaar van Vrije Basisschool Paridaen uit Leuven. Het boek 'Geroezemoes' van Yelena Schmitz, Ruth De Jaeger en Nina Claes vormde de inspiratiebron voor een dans- en filmproject dat alle zintuigen prikkelde. Annelies Moons sprak met choreograaf Zoë, danser Esmée en leerkracht David op de CANON Cultuurcel Inspiratiedag.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Yentl de Werdt van dans- en bewegingsplatform Passerelle maakte samen met 22 leerlingen van het zesde leerjaar van basisschool De Piramide in Berchem een dansvoorstelling rond pesten, gebaseerd op het boek ‘Brooddoos’ van Dimitri Leue.
Aflevering 7: Wat is talent?
Leerlingen en leerkrachten zitten boordevol talent maar beseffen het vaak niet. Dat is in een notendop de boodschap van talentenfluisteraar Luk Dewulf. Op onze CANON Cultuurcel Inspiratiedag in Leuven ging Annelies Moons in gesprek met Luk over hoe je je eigen talenten kan ontdekken en ontwikkelen. Voor de muzikale outro van dit verhaal zorgt de getalenteerde woordkunstenares Sarah Bekambo.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
De leerlingen 4 Elektriciteit van Hoofdstedelijk Instituut Anneessens Funck verfilmen samen met Maks vzw hun eigen onvermoede talenten.
Aflevering 6: Kijken achter het muurtje
In aflevering 6 van de podcast belichten we een voorbeeld van cultureel bewustzijn uit de praktijk. Stefan Perceval van theatergezelschap HETGEVOLG maakt al jaren toneel met kwetsbare jongeren. Hij trekt naar scholen, werkt vanuit de ervaring van hun leerlingen en doet hen sterker en cultureel bewuster in deze wereld staan.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Drie maanden lang werkten de jongeren van BuSO Zonneweelde aan hun eerste theaterstuk ‘De Zwarte Engel’, onder begeleiding van acteur en regisseur Stefan Perceval van theatergezelschap HETGEVOLG. In de voorstelling stonden drie vragen centraal: Wie zijn wij? Hoe voelen wij ons? Hoe ziet de wereld ons?
Aflevering 5: Schoonheid definieert kunst niet
‘Het esthetische is niet typisch voor kunst.’ Klinkt tegenstrijdig? In aflevering 5 van onze podcast gaat Barend Van Heusden in op het belangrijke onderscheid tussen kunst en schoonheid.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
De leerlingen van de Sint-Laurensscholen in Zelzate trekken het klassieke schoonheidsideaal in twijfel en werken activiteiten uit rond zelfbeeld voor leerlingen uit de lagere school.
Aflevering 4: Vormgeven aan de ervaring
In de 4de aflevering van de podcast Cultureel Bewustzijn komt Barend Van Heusden tot de kern van zijn betoog: kunst is het nabootsen van een ervaring.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Vrije Basisschool - Sint-Lievenscollege Antwerpen en fotografe Evy Raes leren kunst zien en zijn.
Aflevering 3: Creativiteit is recycling
Aflevering 3 van onze podcast onderzoekt hoe geheugen ons de vrijheid geeft om creatief te zijn.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Basisschool Sint-Albert in Brussel, choreograaf Benjamin Vandewalle, praktisch filosoof Jan Knops en regisseur Dieter Deswarte onderzoeken de link tussen doen en denken in een dansproject rond vrijheid en durven.
Aflevering 2: We zijn ons geheugen
In de tweede aflevering van de podcast gaat Barend Van Heusden dieper in op de onlosmakelijke link tussen waarneming, geheugen en cultuur.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Freinetschool de Boomgaard in Gent en kunstenaarsplatform Mus-E dromen over geheugen in een multimediale voorstelling.
Aflevering 1: Wat is kunst?
In aflevering 1 van onze podcast vraagt Barend Van Heusden, hoogleraar Cultuur en Cognitie aan de Rijksuniversiteit Groningen, zich luidop af wat kunst nu precies is. Het antwoord is, zo blijkt, verre van evident.
Hoe zetten scholen dit verhaal om in de praktijk?
Cultureel bewustzijn is de kern van Art@theStart, een Kunstkuur van Basisschool De Start en de Kunstacademie Vlaamse Ardennen. Drie jaar lang werken ze intensief samen rond muzische vorming. Experimenteren, exploreren en expressie staan centraal.