Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. 10 tips: Zo haal je meer uit je bibbezoek

10 tips: Zo haal je meer uit je bibbezoek

Dankzij bibbussen, klasbezoeken en boekenpakketten op maat pieken de uitleencijfers van de Antwerpse bibliotheken. Maar schuilen achter die cijfers ook de juiste boeken? Sophie D’Hollander, verantwoordlijke voor de scholenwerking, vroeg het zich af. Ze startte het pilootproject Leeskracht op en polste bij 380 leerkrachten en leerlingen naar de nood aan leesmateriaal in de klas. Uit die ervaringen destilleert ze 10 tips voor leerkrachten.

1 Denk niet te snel dat je klas- of schoolbib volstaat om alle leerlingen een heel jaar te prikkelen

‘Zelfs als je al veel hebt, geven leerlingen aan dat ze tegen december uitgelezen zijn. Want elk van hen heeft een eigen leesniveau, eigen interesses en achtergronden. Vul je klasbib dus meerdere keren per jaar aan met leesmateriaal uit de bib. En vraag aan je leerlingen wat ze missen.’

2 Ga voor minder bibbezoeken, maar kwaliteitsvoller

‘Nu ervaren veel leerlingen én leerkrachten zo’n bezoek als stresserend. Leerlingen zijn daardoor minder enthousiast over hun boekkeuze. Gun ze wat meer tijd. Wij mikken op 40 minuten. Dan kunnen ze snuisteren en al een stukje lezen. Als het boek dan toch niks voor hen blijkt te zijn, kunnen ze het nog wisselen. Krijg je die tijd niet van je bib? Ga er dan met hen over in gesprek.’

3 Bereid het bibbezoek voor

‘Laat leerlingen op voorhand een inspiratielijstje opstellen met titels, genres, schrijvers of reeksen die ze graag lezen, tips van klasgenootjes, interesses, leesniveau. Je kan ook titellijstjes maken op boekenzoeker.be of in de catalogus.’

4 Oordeel niet te snel over de boeken die je leerlingen kiezen. Dat fnuikt hun leesmotivatie

‘Vind je de keuze van een leerling te gemakkelijk of te moeilijk? Bespreek het dan met hem of haar, want er is meer dan het leesniveau. Misschien is er nostalgie of puur leesplezier in het spel? Ook dat moet kunnen.’

 

Good Practice uit Antwerpen: Boekdelen aan de schoolpoort

Veel leerkrachten geven de boeken niet mee naar huis omdat ze schrik hebben dat ze niet of beschadigd terugkomen. Maar kinderen hebben thuis vaak geen leescultuur en gaan niet naar de bib. Daarom startte Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad met boekdelen aan de schoolpoort. Om de twee weken staat die op de stoep van enkele basisscholen. Leerlingen mogen dan een of twee boeken meenemen. Gratis en zonder de dreiging van een boete. Alleen de naam, het telefoonnummer van mama of papa en het aantal boeken wordt genoteerd. De ouder krijgt een berichtje ‘We staan morgen aan de schoolpoort, neem je boek mee’. Het blijkt een enorm succes en een fijne, laagdrempelige manier om in gesprek te gaan met ouders.

© Noortje Palmers

5 Reik je leerlingen zoveel mogelijk soorten boeken aan

‘Beperk de keuze niet tot ‘1 weetjesboek, 1 leesboek en 1 strip’. Ook tekstloze boeken, graphic novels, prentenboeken, poëziebundels en manga’s zijn de moeite. Introduceer ze. Lees er ook zelf uit voor. Zo is er meer kans dat je leerlingen op iets stuiten wat ze graag lezen. En dát heb je nodig om er een levenslange lezer van te maken. Ideeën vind je in leeslijstjes van de bib, van de KJV of Jeugdboekenmaand, in de Facebookgroep Leeskracht …’

6 Laat bibboeken niet in de bank verdwijnen. Durf ze in de klas te laten circuleren

‘Gebruik de geleende boeken als klasbib. Zo krik je het rendement van een boek op en kunnen leerlingen elkaar inspireren. Leerlingen weten vaak wat ze willen lezen, maar ze moeten het in handen kunnen krijgen. Laat het los dat je dan niet exact weet welk boek bij wie zit.’

7 Laat je leerlingen elkaar én jou inspireren

‘Kinderen laten zich het liefst van al inspireren door vrienden en klasgenoten. Laat leerlingen daarom informeel en speels over de boeken spreken via een boekentoernooi of boekendans.’

Ga gratis met De Lijn naar de bib!

Met dynamoOPWEG kan je gratis en zo vaak als je wil naar de bib, met maximum 30 personen per rit en volgens de bestaande dienstregeling.

8 Gebruik de populaire boeken als opstapjes

‘Vraag in de bib naar doorleeslijstjes. Wat lees je na een moppenboek? Na De Grijze Jager? Zo leer je hen andere boeken kennen. Staat je boek op Boekenzoeker, dan krijg je daar ook tips.’

9 Gebruik de bib als klasruimte

‘Het is een ideale plek om aan leesbevordering te doen. Bespreek de mogelijkheden om er een boekendans te houden, voor te lezen of een spreekbeurt voor te bereiden.’

10 Investeer als school ook zelf in boeken

‘Voor boeken bij projecten en lesthema’s kloppen leraren massaal bij de bib aan. Dat is fijn. Maar we kunnen niet altijd tegemoet komen aan de vraag. Zeker voor thema’s die in scholen gelijk lopen. Het is daarom slim om als school zelf (meer) te investeren in boeken voor jaarlijks terugkerende thema’s als de seizoenen of het verkeer.’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
Schooljaar 2019-2020

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Nieuwsbericht dynamoPROJECT

De Vlaamse minister van Onderwijs heeft beslist om de subsidie dynamoPROJECT stop te zetten. Het is niet langer mogelijk...

Lees meer

Vragen over je lopende dynamoPROJECT

Scholen met lopende dynamoPROJECTen dienen uiterlijk 30 dagen na de in de aanvraag opgegeven einddatum een inhoudelijk...

Lees meer
Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs