10 tips: Zo haal je meer uit je bibbezoek
Dankzij bibbussen, klasbezoeken en boekenpakketten op maat pieken de uitleencijfers van de Antwerpse bibliotheken. Maar schuilen achter die cijfers ook de juiste boeken? Sophie D’Hollander, verantwoordlijke voor de scholenwerking, vroeg het zich af. Ze startte het pilootproject Leeskracht op en polste bij 380 leerkrachten en leerlingen naar de nood aan leesmateriaal in de klas. Uit die ervaringen destilleert ze 10 tips voor leerkrachten.
1 Denk niet te snel dat je klas- of schoolbib volstaat om alle leerlingen een heel jaar te prikkelen
‘Zelfs als je al veel hebt, geven leerlingen aan dat ze tegen december uitgelezen zijn. Want elk van hen heeft een eigen leesniveau, eigen interesses en achtergronden. Vul je klasbib dus meerdere keren per jaar aan met leesmateriaal uit de bib. En vraag aan je leerlingen wat ze missen.’
2 Ga voor minder bibbezoeken, maar kwaliteitsvoller
‘Nu ervaren veel leerlingen én leerkrachten zo’n bezoek als stresserend. Leerlingen zijn daardoor minder enthousiast over hun boekkeuze. Gun ze wat meer tijd. Wij mikken op 40 minuten. Dan kunnen ze snuisteren en al een stukje lezen. Als het boek dan toch niks voor hen blijkt te zijn, kunnen ze het nog wisselen. Krijg je die tijd niet van je bib? Ga er dan met hen over in gesprek.’
3 Bereid het bibbezoek voor
‘Laat leerlingen op voorhand een inspiratielijstje opstellen met titels, genres, schrijvers of reeksen die ze graag lezen, tips van klasgenootjes, interesses, leesniveau. Je kan ook titellijstjes maken op boekenzoeker.be of in de catalogus.’
4 Oordeel niet te snel over de boeken die je leerlingen kiezen. Dat fnuikt hun leesmotivatie
‘Vind je de keuze van een leerling te gemakkelijk of te moeilijk? Bespreek het dan met hem of haar, want er is meer dan het leesniveau. Misschien is er nostalgie of puur leesplezier in het spel? Ook dat moet kunnen.’
Good Practice uit Antwerpen: Boekdelen aan de schoolpoort
Veel leerkrachten geven de boeken niet mee naar huis omdat ze schrik hebben dat ze niet of beschadigd terugkomen. Maar kinderen hebben thuis vaak geen leescultuur en gaan niet naar de bib. Daarom startte Samenlevingsopbouw Antwerpen Stad met boekdelen aan de schoolpoort. Om de twee weken staat die op de stoep van enkele basisscholen. Leerlingen mogen dan een of twee boeken meenemen. Gratis en zonder de dreiging van een boete. Alleen de naam, het telefoonnummer van mama of papa en het aantal boeken wordt genoteerd. De ouder krijgt een berichtje ‘We staan morgen aan de schoolpoort, neem je boek mee’. Het blijkt een enorm succes en een fijne, laagdrempelige manier om in gesprek te gaan met ouders.
© Noortje Palmers
5 Reik je leerlingen zoveel mogelijk soorten boeken aan
‘Beperk de keuze niet tot ‘1 weetjesboek, 1 leesboek en 1 strip’. Ook tekstloze boeken, graphic novels, prentenboeken, poëziebundels en manga’s zijn de moeite. Introduceer ze. Lees er ook zelf uit voor. Zo is er meer kans dat je leerlingen op iets stuiten wat ze graag lezen. En dát heb je nodig om er een levenslange lezer van te maken. Ideeën vind je in leeslijstjes van de bib, van de KJV of Jeugdboekenmaand, in de Facebookgroep Leeskracht …’
6 Laat bibboeken niet in de bank verdwijnen. Durf ze in de klas te laten circuleren
‘Gebruik de geleende boeken als klasbib. Zo krik je het rendement van een boek op en kunnen leerlingen elkaar inspireren. Leerlingen weten vaak wat ze willen lezen, maar ze moeten het in handen kunnen krijgen. Laat het los dat je dan niet exact weet welk boek bij wie zit.’
7 Laat je leerlingen elkaar én jou inspireren
‘Kinderen laten zich het liefst van al inspireren door vrienden en klasgenoten. Laat leerlingen daarom informeel en speels over de boeken spreken via een boekentoernooi of boekendans.’
Ga gratis met De Lijn naar de bib!
Met dynamoOPWEG kan je gratis en zo vaak als je wil naar de bib, met maximum 30 personen per rit en volgens de bestaande dienstregeling.
8 Gebruik de populaire boeken als opstapjes
‘Vraag in de bib naar doorleeslijstjes. Wat lees je na een moppenboek? Na De Grijze Jager? Zo leer je hen andere boeken kennen. Staat je boek op Boekenzoeker, dan krijg je daar ook tips.’
9 Gebruik de bib als klasruimte
‘Het is een ideale plek om aan leesbevordering te doen. Bespreek de mogelijkheden om er een boekendans te houden, voor te lezen of een spreekbeurt voor te bereiden.’
10 Investeer als school ook zelf in boeken
‘Voor boeken bij projecten en lesthema’s kloppen leraren massaal bij de bib aan. Dat is fijn. Maar we kunnen niet altijd tegemoet komen aan de vraag. Zeker voor thema’s die in scholen gelijk lopen. Het is daarom slim om als school zelf (meer) te investeren in boeken voor jaarlijks terugkerende thema’s als de seizoenen of het verkeer.’