Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. 3 woorden: woord - wandel - wolk

3 woorden: woord - wandel - wolk

Met het verhalenproject Woord - wandel - wolk nam V-Tex, een buurtafdeling van de Kortrijkse Freinetschool De Levensboom, deel aan het stadsfestival Memento. Leerlingen schreven, illustreerden en improviseerden verhalen en droegen ze uit in hun wijk. Leerkracht Vincent Vandevyvere: ‘We zijn vertrokken van een heel eenvoudig idee, maar we hebben er een mooi en sterk ding van gemaakt.’

‘Het was een mooi toeval’, vertelt leerkracht Vincent Vandevyvere. ‘De bibliotheek van Kortrijk, waarmee onze school al eerder had samengewerkt, organiseerde in onze wijk de derde editie van het woordfestival Memento.’

‘Ik liet het idee een zomer lang rijpen en ik las een interview met Erik De Jong van Spinvis, die vertelde dat hij niet meer dan drie woorden nodig heeft om een songtekst met een goed verhaal te verzinnen. Dat is waar, dacht ik. En zo is de driewoordenregel de heel eenvoudige, maar bruikbare basis voor het geheel geworden.’ Je kiest drie willekeurige woorden en er ontstaat van zelf een verhaal in je hoofd. Met deze regel hebben kinderen verhalen geschreven en verhalen verzonnen en die met de buurt gedeeld. 

‘Als Freinetschool zijn we altijd enthousiast over projecten, maar dankzij de inbreng van dynamoPROJECT konden we ons bezinnen over hoe we Woord – wandel – wolk een niveau hoger konden tillen.’

Verhalenschrijvers en illustratoren

‘We besloten om het woordproject te integreren in onze keuzeatelierwerking op vrijdagnamiddag. De Letterzetters, het schrijverscollectief van de Stad Kortrijk, bleken een logische partnerkeuze. We laten onze leerlingen wel vaker vrij schrijven, maar nu lieten we hen begeleiden door de Letterzetters. Door feedback te krijgen en aan de teksten te blijven schaven, maakten ze een collectie mooie gedichten, waarvan we er acht hebben geselecteerd die een maand lang met speciale belettering op enkele ramen in de buurt hebben geprijkt.’

Een andere groep leerlingen maakte tekeningen bij de teksten. ‘Zij gingen aan de slag met illustratrice Astrid Verplancke.’

Verhalenvertellers en radiotechnici

Uit een ander atelier kwamen verhalenvertellers voort. ‘Het ene kind schrijft liever, het andere vertelt liever mondeling. Met dezelfde driewoordenregel hebben we en groep leerlingen laten improviseren. Weer anderen kregen ateliers radiotechniek van het Kortrijkse Medialab Quindo, zodat ze de verhalen van de anderen kwaliteitsvol konden opnemen.’ De vertellers en de radiotechniekers trokken samen de wijk in en belden aan bij buurtbewoners. ‘Hallo, wij zijn verhalenverzinners. Hebt u zin in een verhaal? Als u ons drie woorden geeft, bedenken we er één voor u.’ Op het eind van het verhaal stelden de vertellers voor om de week erop nog een keer terug te komen. ‘Zo versterkten de leerlingen hun band met de buren’, legt Vincent uit. ‘Er zijn prachtige dingen uit ontstaan.’

‘Zo hebben we een leerling die nog maar net naar ons land kwam als vluchteling. Haar Nederlands stond nog niet op punt, maar omdat ze een talig kind is en er een echte verteller in haar schuilt, hebben we haar uiteraard laten meedoen.’ Het meisje vertelt over haar bezoek aan een oude buurvrouw: ‘Ze gaf me de woorden ‘vriendschap’ en ‘eenzaam’, en ze woont ‘alleen’. Ik denk dat ze zelf wat eenzaam is, dus ik ga wat vaker bij haar op bezoek’ Enkele dagen later brachten zij en haar mama de vrouw een maaltijd en sloegen een praatje met haar.

Reportage

Van de opgenomen verhalen van de leerlingen maakte Hadewijch Vanhaverbeke, die de radio-ateliers vanuit het RITCS had begeleid, een geluidsreportage. ‘De montage is heel warm en mooi geworden’, vindt Vincent. ‘Net zoals de raamgedichten hebben we de reportage op het Mementofestival gepresenteerd. En later hadden we ze nog als fijn aandenken aan het project.’

Kruisbestuiving

‘We zijn een brede school, dus we hebben vanzelf al de neiging om uit te kijken naar allerlei externe expertise die we kunnen binnenhalen. Maar dankzij de middelen van dynamoPROJECT kun je daar een stap verder in gaan: je kunt er bijvoorbeeld meer externe professionele krachten bij betrekken’, zegt Vincent. ‘De kers op de taart was voor mij de duurzaamheid. Met zo’n project ben je toch bewuster bezig. Je moet er vooraf grondig over nadenken, alles plannen … het geeft alles een extra sérieux en extra kwaliteit.’

‘Ook de kruisbestuiving tussen leerkrachten en externen is een pluspunt. ‘Neem nu de ateliers van Astrid Verplancke: ze legde haar illustratietechnieken uit in een lokaal waar nog andere leerkrachten rondliepen. Kenden die een bepaalde druktechniek nog niet, dan kwamen ze uitleg vragen. Op die manier gaf Astrid haar expertise door aan de collega’s, ook aan degenen die niet rechtstreeks bij het project betrokken waren. Daar kunnen wij de komende jaren zelf wat mee.’

Het grootste cadeau

Maar het grootste cadeau? Dat was toch hoe hij de leerlingen in de loop van het project zag floreren. ‘We hebben de leerlingen gaandeweg enorm zien groeien in creatief schrijven, tekenen, improviseren … Dankzij de verschillende begeleiders en de feedback die zij gaven, werd hun werk echt naar een volgend niveau opgetild. De leerlingen waren dan ook ontzettend trots op wat ze hebben gedaan. En helemaal terecht.’

Tips van meester Vincent

  • Blijf dicht bij jezelf als je een creatief project op poten zet. Kun je niet zingen, organiseer dan geen koor. Dit project paste bij ons, dat maakte het makkelijk om er een diepgaand traject van te maken.
  • Blijf dicht bij je school. Wat zijn de eigen mogelijkheden en welke eventuele partners vind je in je eigen buurt? Zo zijn het schrijverscollectief De Letterzetters en Medialab Quindo lokale partners. Bij hen kunnen we nu in de toekomst wellicht terecht voor andere vragen.
  • Laat de dingen organisch ontstaan. Wij dachten aan een project met bejaarden, en net op dat moment hoorden we van het bejaardentehuis dat het wou werken rond eenzaamheid verdrijven. Zo vonden we elkaar vanzelf.
  • Voel de noodzaak en ga daarop door. Vaak hoor je leerkrachten zuchten: ‘Wanneer moet ik dat er nog bijnemen? Daar ben ik niet goed in.’ Ook over zulke twijfels moet je durven te praten: wat is voor alle betrokkenen realistisch? Op onze school hebben we een atelierwerking op vrijdagnamiddag. Daar paste het project prima in. We hebben onze hele werking dus niet overhoop hoeven te halen om iets nieuws te leren.
  • Durf je eigen netwerk aan te spreken. Ga na wie je zelf kent. Iemand had een tante met een bedrijf dat belettering verzorgt. Ikzelf heb een vriend die doceert in de radio-afdeling van het RITCS. Met illustratrice Astrid Verplancke hadden we al eerder samengewerkt. We konden aansluiten bij het stadsfestival van de bibliotheek. Je maakt het jezelf iets comfortabeler als je partners kiest die al in je netwerk zitten. Dan is het een kwestie van een mailtje te sturen, iets te gaan drinken en alles door te praten.
  • Werk samen met je externe partners iets leuks uit, met een meerwaarde voor iedereen. Een échte samenwerking is altijd een win-winsituatie.

Foto's: © Quindo en Broos Claerhout

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School VBS De Levensboom Wevelgem-Kortrijk
Organisaties Centrale Bibliotheek Kortrijk
Quindo
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • geluid en muziek
  • intergenerationeel
  • mediawijsheid
  • poëzie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Duurzaamheid
  • Digitale competenties
  • Nederlands
Schooljaar 2017-2018
Projectverantwoordelijke meester Vincent Vandevyvere

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs