Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Afrika in beeld

Afrika in beeld

Gedurende drie schooljaren kregen leerlingen en leerkrachten van de GO! basisschool Vijverbeek in Asse de kans zich te verdiepen in een andere cultuur, stil te staan bij duurzaamheid en ecologie en zichzelf te ontdekken als creatieveling en ondernemer. Het werd een project vol kunsteducatie, duurzame ontwikkeling en een dialoog met het zuiden. Benieuwd hoe al deze hippe termen in de praktijk werden omgezet? Lees dan zeker verder.

Een tweejarenplan

‘Alles begon twee jaar geleden. We gingen samen met Djapo en De Veerman een samenwerking aan van twee jaar’, vertelt juf Nathalie. ‘De focus lag tijdens het eerste jaar op de uitwisseling met een school in Zuid-Afrika. Dankzij de coaching gingen we op een artistieke manier aan de slag met kunst uit Zuid-Afrika en linkten we onze lessen aan kunst, cultuur en duurzame ontwikkeling.’

Het eindproduct van het eerste jaar werd een film waarbij elke leerkracht met zijn klas op een originele manier iets meegaf over onze levenswijze en samenleving in België.

In het tweede jaar werkten de leerlingen een eigen creatief project uit. ‘We wilden echte wereldburgerleerlingen vormen die creatief naar oplossingen zochten voor duurzaamheidsvraagstukken en voor de uitdaging die communicatie met het Zuiden inhield.

De beeldtaal overbrugde verschillende talen en stelde de kinderen in staat om met de Afrikaanse leerkrachten te communiceren, zonder woorden.

We hadden hoog gemikt en van bij het begin leek het een heel moeilijke opdracht te worden. We bleven wat op onze honger zitten bij het creatieve aspect en de communicatie liep niet van een leien dakje. Misschien niet bijzonder geslaagd, toch was het een experiment waarbij we veel geleerd hebben.’

Twee jaren werden er drie

‘Omdat we de link tussen kunst en interculturaliteit zo waardevol vonden, voegden we er een derde jaar aan toe’, vertelt juf Nathalie. ‘We gooiden het roer helemaal om, we focusten op communicatie en nodigden de Zuid-Afrikaanse school uit. Omdat taal een hindernis was, gingen alle leerkrachten en leerlingen samen met fotografe Evy Raes aan de slag met foto's om de communicatie te bevorderen.’

Bewustwording van de eigen identiteit tegenover die van de andere

‘In een eerste fase maakte elke klas een vlaggenlijn versiert met beelden van onze leerlingen. De leerlingen stelden zichzelf voor door afbeeldingen te knippen uit magazines, zelf tekeningen te maken of eigen foto’s toe te voegen aan de collage. De leerlingen werden zich op deze manier bewust van hun eigen identiteit. Alles mocht, zolang er maar geen woorden bij betrokken werden. De beeldtaal overbrugde verschillende talen en stelde de kinderen in staat om met de Afrikaanse leerkrachten te communiceren, zonder woorden.’

‘In de tweede fase werden de leerlingen via beelden bewust gemaakt over Afrika. De school werd ingedeeld in verschillende groepen. Elke groep werkte rond een andere activiteit die samen verschillende aspecten van Afrika in beeld brachten, dit onder begeleiding van fotografe Evy Raes.’

Een groep werkte rond Afrikaanse kleuren en patronen die werden geïntroduceerd met Afrikaanse kunstwerken, landschappen en dieren. Via afbeeldingen met een kijkgat vulden de leerlingen zelf het beeld aan met associaties. Het resultaat is een foto van hun eigen omgeving omringd door Afrikaanse patronen. Een andere groep ontwierp Afrikaanse kledij. Zo ‘kleurden’ ze hun ontwerpen in door zelfgemaakte foto's van structuren van voorwerpen in de schoolomgeving te verknippen. Nog een andere groep bracht Afrikaanse dieren in beeld. Via lightpainting (tekenen met licht in een donkere ruimte) kwamen de dieren en hun omgevingselementen tot leven.

De derdekleuterklassers en het eerste graad kregen een workshop Afrikaanse dans en de andere kinderen kregen een workshop djembé. Het resultaat werd getoond tijdens het afscheidsmoment.

Het derde leerjaar ging ook een workshop volgen in het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) over de Afrikaanse cultuur.

De resultaten van de workshops werden gebundeld in een tentoonstelling Afrika in beeld. De leerlingen toonden aan onze Afrikaanse bezoekers wat ze gemaakt hadden. De kunstwerken zetten aan tot interactie. Achteraf kregen ze een koffer met materiaal mee naar huis. Enerzijds zaten daar reproducties in van het werk van de leerlingen en anderzijds materiaal om met hun eigen school aan de slag te gaan met de Belgische cultuur.

Search - Shoot - Expose

‘Vandaag is fotografie meer dan een foto die aan de muur hangt’, vertelt juf Nathalie. ‘Overal kom je beelden tegen. Daarom wilden we fotografie bewust inzetten als communicatiemiddel. Dankzij de knowhow van Evy konden we fotografie in een ruimer kader plaatsen. Samen gingen we op zoek naar de juiste oplossing (Search). Daarna werden foto's genomen (Shoot). En tot slot was het heel belangrijk om samen te bekijken hoe de foto’s gebruikt konden worden binnen onze scholenband en het bezoek van de Afrikaanse leerkrachten (Expose).’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School GO! basisschool Vijverbeek
Organisaties Kijk! vzw
Djapo
De Veerman vzw
AfricaMuseum
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • film en fotografie
  • mediawijsheid
  • wereldburgerschap
Sleutelcompetenties
  • Digitale competenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2014-2015
Projectverantwoordelijke Nathalie Meremans

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs