Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Als ooit, het combineren van beeld en filosofie

Als ooit, het combineren van beeld en filosofie

Hoe zou onze stad er uit zien over 100 jaar? Wordt de stad autovrij? Rond deze en andere vragen werkten de zesdejaars uit de Sint-Jansschool in Leuven het project Als ooit uit. Artforum verzamelde kinderen en jongeren en ging met hen op zoek naar alternatieven voor een betere samenleving. Beeldend kunstenaar Goedele Pauwelyn begeleidde de leerlingen.

Leerlingen van het 6de leerjaar staan op een scharnierpunt. Volgens de leerkrachten van de Sint-Jansschool in Leuven is dit het uitgelezen moment om stil te staan bij later. De school is een echte stadsschool gelegen in een buurt van Leuven waar veel bevolkingsgroepen dicht bij elkaar leven. Daarom kiezen ze elk jaar een project om de leerlingen uit te dagen verder te denken dan nu en verder dan zichzelf. Het project Als ooit was dan ook een ideaal project op maat van de leerlingen. Bovendien kadert het in het stadsfestival Utopia waarbij Leuven de 500ste verjaardag vierde van de publicatie van het gelijknamige boek van Thomas More.

Het combineren van beeld en filosofie

'We willen in onze school af van het betekenisloos knutselen of toneeltjes maken', zegt Nele Van Bouwel, leerkracht van het 6de leerjaar. 'Muzische vorming moet ingebed worden in een breder kader. Kunst beschouwen, organiseren en creëren moet voortkomen uit denken over, denken aan en ook aanzetten tot denken en doen als circulaire beweging. Kunst moet roeren, beroeren, ontroeren en alles eens goed door elkaar klutsen! De combinatie van beeld en filosofie sprak ons dan ook enorm aan in het project.'

De meerwaarde van een artiest in de klas

Artforum, een kunsteducatieve organisatie uit Leuven, bracht de school in contact met beeldend kunstenaar Goedele Pauwelyn. Een artiest in de klas zorgt voor een meerwaarde op vlak van brainstormen (verbreding), opdrachtformulering (verdieping) en technische hulp. Goedele vertrok vanuit de leerlingen: ze stelde verdiepende vragen en ging meermaals met de leerlingen een filosofisch gesprek aan. Goedele liet elk kind individueel werken. Iedereen kon dus zelf nadenken, ontwerpen en maken.

'Goedele koos architectuur als invalshoek en de leerlingen werkten voor het eerst met maquettemateriaal. Erg uitdagend! Ze gingen ook drukken in het drukatelier van Artforum. Zo maakten ze affiches die in beeld vertellen hoe zij de samenleving zagen. Dit was inhoudelijk een interessante oefening en de techniek van het drukken werd ook meegenomen naar de klas.'

Uniek en intens

'We vinden het belangrijk om buiten de muren van de school te kijken om zo de betrokkenheid van ouders en leerlingen te verhogen. Door de koppeling van het project Als ooit aan het stadsproject Utopia kwam dit voor de leerlingen erg dichtbij. Ze voelden zich echt een deel van Utopia. Dit maakte het uniek en intens. De tentoonstelling Als ooit in OPEK was de kers op de taart. De leerlingen zagen er hun eigen werken schitteren naast alle andere. Ze waren enorm trots en dit verhoogde hun eigenwaarde.'

Als ooit – zoals toen

Ondertussen formuleerde de klas ook een nieuwe onderzoeksvraag: Hoe woonden de mensen vroeger samen? Dit project kreeg de naam Als Ooit – zoals toen. De leerlingen maakten drukwerken rond een aantal geschiedkundige tijdsperiodes en presenteerden ze op de schooltentoonstelling. Zo werkten ze verder met de druktechnieken die ze hadden geleerd bij Goedele. Filosoferen en beeld, het blijft een boeiende uitdaging!

© Beeldmateriaal: Artforum en Jan Sents.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sabine Caluwaert
School VBS Sint-Jansschool
Organisaties Trill vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • architectuur
  • beeld
  • filosoferen
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Nele Van Bouwel, leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs