Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Als ooit, het combineren van beeld en filosofie

Als ooit, het combineren van beeld en filosofie

Hoe zou onze stad er uit zien over 100 jaar? Wordt de stad autovrij? Rond deze en andere vragen werkten de zesdejaars uit de Sint-Jansschool in Leuven het project Als ooit uit. Artforum verzamelde kinderen en jongeren en ging met hen op zoek naar alternatieven voor een betere samenleving. Beeldend kunstenaar Goedele Pauwelyn begeleidde de leerlingen.

Leerlingen van het 6de leerjaar staan op een scharnierpunt. Volgens de leerkrachten van de Sint-Jansschool in Leuven is dit het uitgelezen moment om stil te staan bij later. De school is een echte stadsschool gelegen in een buurt van Leuven waar veel bevolkingsgroepen dicht bij elkaar leven. Daarom kiezen ze elk jaar een project om de leerlingen uit te dagen verder te denken dan nu en verder dan zichzelf. Het project Als ooit was dan ook een ideaal project op maat van de leerlingen. Bovendien kadert het in het stadsfestival Utopia waarbij Leuven de 500ste verjaardag vierde van de publicatie van het gelijknamige boek van Thomas More.

Het combineren van beeld en filosofie

'We willen in onze school af van het betekenisloos knutselen of toneeltjes maken', zegt Nele Van Bouwel, leerkracht van het 6de leerjaar. 'Muzische vorming moet ingebed worden in een breder kader. Kunst beschouwen, organiseren en creëren moet voortkomen uit denken over, denken aan en ook aanzetten tot denken en doen als circulaire beweging. Kunst moet roeren, beroeren, ontroeren en alles eens goed door elkaar klutsen! De combinatie van beeld en filosofie sprak ons dan ook enorm aan in het project.'

De meerwaarde van een artiest in de klas

Artforum, een kunsteducatieve organisatie uit Leuven, bracht de school in contact met beeldend kunstenaar Goedele Pauwelyn. Een artiest in de klas zorgt voor een meerwaarde op vlak van brainstormen (verbreding), opdrachtformulering (verdieping) en technische hulp. Goedele vertrok vanuit de leerlingen: ze stelde verdiepende vragen en ging meermaals met de leerlingen een filosofisch gesprek aan. Goedele liet elk kind individueel werken. Iedereen kon dus zelf nadenken, ontwerpen en maken.

'Goedele koos architectuur als invalshoek en de leerlingen werkten voor het eerst met maquettemateriaal. Erg uitdagend! Ze gingen ook drukken in het drukatelier van Artforum. Zo maakten ze affiches die in beeld vertellen hoe zij de samenleving zagen. Dit was inhoudelijk een interessante oefening en de techniek van het drukken werd ook meegenomen naar de klas.'

Uniek en intens

'We vinden het belangrijk om buiten de muren van de school te kijken om zo de betrokkenheid van ouders en leerlingen te verhogen. Door de koppeling van het project Als ooit aan het stadsproject Utopia kwam dit voor de leerlingen erg dichtbij. Ze voelden zich echt een deel van Utopia. Dit maakte het uniek en intens. De tentoonstelling Als ooit in OPEK was de kers op de taart. De leerlingen zagen er hun eigen werken schitteren naast alle andere. Ze waren enorm trots en dit verhoogde hun eigenwaarde.'

Als ooit – zoals toen

Ondertussen formuleerde de klas ook een nieuwe onderzoeksvraag: Hoe woonden de mensen vroeger samen? Dit project kreeg de naam Als Ooit – zoals toen. De leerlingen maakten drukwerken rond een aantal geschiedkundige tijdsperiodes en presenteerden ze op de schooltentoonstelling. Zo werkten ze verder met de druktechnieken die ze hadden geleerd bij Goedele. Filosoferen en beeld, het blijft een boeiende uitdaging!

© Beeldmateriaal: Artforum en Jan Sents.

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sabine Caluwaert
School VBS Sint-Jansschool
Organisaties Trill vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • architectuur
  • beeld
  • filosoferen
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Nele Van Bouwel, leerkracht

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
Cover Hervé Tullet Dans je mee?

WIN een boek rond dans

Het interactieve speelboek van Hervé Tullet bezorgt kleuters heerlijk lees- en dansplezier. Dit boek nodigt je...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs