Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Anderstalige kleuters doen aan theatrale taalverwerving

Anderstalige kleuters doen aan theatrale taalverwerving

Met wekelijkse workshops kwamen de kinderen via theatertechnieken in aanraking met taal. Uiteindelijk werd gewerkt naar een toonmoment, maar belangrijker was het proces daar naar toe: een drie jaar durend project rond de taalverwerving van de vaak anderstalige kleuters.

‘Cultuurparticipatie hebben we nog nooit op zo'n grote schaal gedaan, waarbij we én externe partners, én ouders betrokken’, zegt Marleen Dierickx die het project coördineerde. ‘We hadden wel al eens een voorstelling bezocht met een klein voor- of natraject, maar nog nooit zoiets intensief dat ons drie jaar lang met wekelijks workshops in de ban zou houden.

Voor het project zijn we vertrokken vanuit de insteek dat heel wat van onze kleuters een anderstalige achtergrond hebben. Ze starten dus vaak zonder kennis van het Nederlands. We wilden op een zo spontaan mogelijke manier iets doen met taal en door hen creatief te laten zijn met hun lichaam. Daardoor kwamen we bij theater uit.’

‘We zijn gestart met basis lichaamsoefeningen en fantasieontwikkeling, gevolgd door workshops waarbij ze moesten spelen met woorden en met posities. Na een tijdje gingen we dan op zoek naar een rolverdeling, naar wat de kinderen konden vertellen. Zo werden er zinnen gemaakt en bespeeld: hoe klinkt dat als ze het zingen, ritmisch opzeggen ...? Op die manier kwamen we tot een inhoudelijk verhaal.

We hebben in dat proces toegelaten dat sommige kinderen drie maand lang geen woord zeiden, maar gewoon observeerden. Als ze dan plots toch hun eerste woordje Nederlands lieten horen, gaf dat kippenvel. Door te spelen met taal konden we hen tot actief taalgebruik bewegen.’

Hoe ging dat precies?

‘We zijn begonnen met de kleuterleiders in contact te brengen met de externe partners, zodat ze elkaar en hun doelstellingen leerden kennen. Daarna volgden wekelijkse workshops, van oktober tot april. De eerste maanden speels verkennend, vanaf februari toewerkend naar een coherent toonmoment. Vanaf dan werden ook de ouders dichter betrokken. Alles eindigde dus met een toonmoment, maar om eerlijk te zijn was dat niet het belangrijkste: wel wat er tijdens die workshops gebeurde, of de kinderen al dan niet open bloeiden.’

‘En dat drie jaar lang dus!’, zegt Marleen. ‘We zijn begonnen met de eerste kleuterklas en vanaf dan bouwden we dan op. Het volgende jaar werkten we met tweede en eerste kleuter, het jaar nadien waren alledrie de kleuterjaren betrokken. Telkens haalden we er nieuwe partners bij: mensen uit de praktijk als Theater Antigone, De Unie der Zorgelozen, of van stedelijke cultuureducatie, een technische school voor het decor of een creatief naaiatelier ...

Ook de ouders werden gaandeweg dichter betrokken

Kwamen ze het eerste jaar alleen maar kijken, dan maakten we vanaf het tweede jaar een pool van actievere ouders, die hielpen naaien of decors bouwen. Eigenlijk wilden we ze het laatste jaar zelf mee laten spelen en muziek maken, maar de schroom daarvoor bleek nog te groot te zijn.

Er komt zeker een vervolg op, zo denken we na over een permanente expressieruimte. We zien wel wat er volgt, waarschijnlijk niet iets dat toewerkt naar een toonmoment, maar ik ben zeker dat elke kleuteronderwijzer op zijn manier de geleerde technieken verder zal gebruiken in de klas.’

Tips van Juf Marleen

  • Leg contact met externe partners en werk samen het project uit.
  • Laat je externe partner aan de slag gaan met de leerlingen en zorg ervoor dat de kleuterleiders al doende geprofessionaliseerd worden.
  • Laat de kinderen wekelijks deelnemen aan een workshop die hun mogelijkheden uitbreidt.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Raf Schevenels
School VBS Sint-Jozef
Organisaties De Veerman vzw
Theater Antigone
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • drama en theater
  • gelijke kansenbeleid/armoede
  • ouderparticipatie
  • taal(bevordering) en taalstimulatie
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Nederlands
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
  • Zelfbewustzijn
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2012-2013
Projectverantwoordelijke Juf Marleen Dierickx

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs