Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Babel: de hele school maakt opera

Babel: de hele school maakt opera

Hoe verschillend zijn mensen? Of gelijken ze net veel op elkaar? Daarover gaat de operavoorstelling ‘Babel’. 542 kleuters en lagereschoolkinderen veroveren met hun versie het podium van de opera in Gent. Dans, zang, orkest, pr, kostuums, decor en de technische kant van de voorstelling hebben ze zelf in handen.

‘Het is een werk van lange adem’, zegt Luc Audenaert, de directeur van de Vrije Basisschool in de Savaanstraat in Gent tijdens de generale repetitie. Hoe het begon? ‘Muziekleraar Krista D’Haeyer, speelde al wel langer met de idee om ‘iets’ te doen. De bal ging echt aan het rollen toen ze kennismaakte met Fien. Zij is de mama van een leerling op school én coördinator van de educatieve dienst van de Gentse opera. Die ligt een paar straten verderop en onderneemt al een vijftal jaren zulke projecten met scholen. Toen die twee dames elkaar vonden, groeide het idee. En elke keer ze elkaar ontmoetten, zagen ze meer mogelijkheden.’

Uniek schoolgebeuren

De school koos ervoor om alle leraren en leerlingen te betrekken. Ook de kleuters. ‘Babel’ is dus een echt schoolgebeuren. Het proces werd al een schooljaar eerder op gang getrokken. Leerlingen brachten toen voorwerpen van zichzelf mee die als inspiratie dienden voor de operamedewerkers. Zij stelden het scenario en het repertoire samen. Het aanknopingspunt was de bestaande productie ‘Babel’ die dit seizoen in de opera geprogrammeerd stond. Leerlingen van de lagere school bezochten deze als voorbereiding.

Workshops om te proeven

In het eerste trimester volgden dan workshops die begeleid werden door de opera en door de eigen leraren. ‘Door de samenwerking stonden we er niet alleen voor, en tegelijkertijd moesten we ook niet voor alles een beroep doen op buitenstaanders. Dat zou het prijskaartje anders onhaalbaar maken’, verduidelijkt directeur Luc. Kinderen proefden een hele dag van alle onderdelen voor ze hun keuze maakten. Public Relations, licht en geluid, decor, zang, muziek …: ze hadden de keuze uit acht subgroepen. Wie niet in de schijnwerpers wou staan, koos voor een taak achter de schermen. En switchen in de loop van het proces? Dat mocht.

Durf springen. Zo’n externe partner brengt heel wat vernieuwing binnen in je school. Zonder zou je altijd voor veiligere, meer bekende wegen kiezen.

Klasdoorbrekende subgroepen

Vanaf januari bekwaamden de leerlingen zich verder in hun keuze gedurende een halve dag per week. Toen de voorstelling naderde, werden dat twee dagen per week. ‘Leraren vroegen me bezorgd hoe ze dat in hun agenda konden inschrijven’, vertelt Luc. ‘Ik heb dan een document opgesteld met de eindtermen die in het project aan bod kwamen. Dat konden ze aan die lesblokken en dagen linken. Reken maar dat we hier heel veel doelen mee bereiken.’ Alle subgroepen bestonden uit leerlingen van verschillende klassen. Ze konden oefenen in locaties van de Vooruit of van de Minardschouwburg. Pas in de week van de voorstelling konden ze ook in de opera zelf terecht. De kleuters hebben aparte workshops gehad en versterken het visuele op het podium.

Organisatorisch kluwen

Krista beschrijft de laatste hectische week voor de apotheose: ‘Die staat vooral in het teken van wachten. Door de diverse samenstelling van elke groep, moeten alle leerlingen hier de hele dag zijn. Het hele project is een echt organisatorisch kluwen, want niet elk kind treedt drie keer op. En er zijn ook een 40-tal kinderen die niet meedoen. Ook voor hen moeten we een volwaardig alternatief voorzien. Het groeiproces dat je bij leerlingen ziet en de verborgen talenten die boven komen drijven, maken het wel echt de moeite. En je krijgt de unieke kans om hen en hun ouders te laten proeven van een cultuurvorm waarmee ze anders misschien nooit in aanraking komen.’ 

Drie keer volle zaal

Met een budget van 30 000 euro is dit een flink uit de kluiten gewassen project. ‘En dan moeten we de educatieve medewerkers en Hendrik, de regisseur, niet eens betalen. Of al de stagiairs van de opera die een handje meehielpen. Ook van de locatie hier, mogen we gratis gebruik maken. Door de zaal drie keer uit te verkopen, draait het project break-even zoals we hadden verwacht. Maar wat belangrijker is: voor zowel het team als voor de kinderen is dit een onvergetelijke ervaring. Over pakweg vijf jaar plannen we een vervolg.’ 

Tips van juf Krista

  • De culturele wereld is anders dan de gestructureerde onderwijswereld. Je moet je kunnen aanpassen aan lastminutebeslissingen en vertrouwen hebben in hun supercreatieve expertise. Spreek wel duidelijk een draaiboek en taakverdeling af.
  • Begin echt op tijd en maak duidelijke keuzes: wel een opera, geen schoolfeest of andere themaweek bijvoorbeeld. Plan in het begin van het schooljaar niet te veel muzische activiteiten als je weet dat die in het derde trimester ruim aan bod zullen komen.
  • Zo’n klasoverschrijdend schoolgebeuren met meer dan 500 leerlingen vergt heel veel organisatie. In de toekomst gaan we dit misschien minder groots aanpakken en ook duidelijker durven eisen dat elk kind zich voor elke voorstelling engageert.
  • Betrek de buurt, de leraren en ouders erbij. Ook daar zit veel kennis en ervaring om bijvoorbeeld het koor of een workshop te begeleiden.
  • Durf springen. Zo’n externe partner brengt heel wat vernieuwing binnen in je school. Zonder zou je altijd voor veiligere, meer bekende wegen kiezen.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School VBS Sint-Barbaracollege
Organisaties Opera Ballet Vlaanderen
VIERNULVIER
Minardschouwburg
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • beeld
  • dans en beweging
  • drama en theater
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Zelfbewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Luc Audenaert

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Mensen zitten in vergadering

Kom op SPREEK(k)uur!

Heb je een vraag over een (toekomstig) dynamoPROJECT of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs