Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Bach: Recomposed - het Cultuurcentrum van de toekomst

Bach: Recomposed - het Cultuurcentrum van de toekomst

Leerlingen uit het 6de jaar Humane Wetenschappen van het Regina Caelilyceum in Dilbeek kregen de kans om zelf een voorprogramma te maken voor een concert van saxofoonkwartet BL!NDMAN. Gaandeweg ontwikkelden ze een nauwere band met het lokale cultuurcentrum, CC Westrand.

Cultuurcentra en jongeren - het is geen voor de hand liggende combinatie. In de jaren ‘70 werden cultuurcentra opgericht met als opdracht om gemeenschapsvormend te zijn. Maar veel jongeren vinden niet spontaan hun weg naar het lokale CC. Ze weten dat het bestaat en ze gaan er met hun leerkracht Nederlands wel eens naar een theatervoorstelling kijken. Maar de kloof blijft. Eens afgestudeerd trekken veel jongeren naar grote steden in de buurt en kijken ze vaak niet meer om. Participatiecijfers omhoog krijgen is een constante bezorgdheid. In het kader van dit project ging CC Westrand bewust de dialoog aan met leerlingen uit het 6de jaar Humane Wetenschappen van het Regina Caelilyceum in Dilbeek. Samen met hun leerkracht cultuurwetenschappen onderzochten ze hoe het CC van de toekomst er voor hen mag uitzien.

Als je de organisatie en de programmatie van CC Westrand beter wil begrijpen en waarderen, dan is participatie de eerste stap. Pas wanneer leerlingen ondergedompeld worden in de werking van het cultuurcentrum, komen de belangrijkste vragen en de beste ideeën naar boven. Hoe beslist een CC wat er geprogrammeerd wordt? Sluit die programmatie voldoende aan bij de cultuurbeleving van jongeren? Op welke manieren kunnen het CC en de school samenwerken? Welke kant kan FRIS!, het jongerenproject van Westrand, de komende jaren uit?

‘Ze leren naar elkaar te luisteren, elkaar aan te vullen en aan te vuren zonder elkaar te overstemmen.’

BL!NDMAN en Bach

Leerkracht Luk Boelaert en CC Westrand kwamen samen uit op het ideale concrete project. Twaalf leerlingen kregen de kans om zelf een voorprogramma te maken voor een concert van saxofoonkwartet BL!NDMAN. Het voorprogramme 32 FOOT / the Organ of Bach is opgebouwd rond de orgelwerken van Johann Sebastian Bach, meerstemmige werken die via een modern instrumentarium een update krijgen. In drie sessies, begeleid door docent experimentele muziek Jasper Vanpaemel en Musica vzw, ontwikkelden de leerlingen een aangepast voorprogramma in de vorm van een groepsperformance. De eerste sessie draaide rond de introductie en analyse van de concertmuziek. Met de juiste software kan je vandaag tot in het oneindige spelen met klanken en klanktechnieken: klanken inkorten of net uitrekken, een transpositie …

Het programma Audacity hielp de leerlingen om - in groepjes van twee - een reeks eigenzinnige samples te creëren. In een tweede sessie werden die verschillende samples bouwblokjes van een nieuw muzikaal geheel, met de hulp van Jasper. De laatste sessie was gericht op het concrete eindresultaat: hoe zou de creatie het best tot z’n recht komen? De inkomhal van de academie Dil’arte van Dilbeek werd ingericht met versterkers, met veel aandacht voor de akoestiek en de ervaring van het publiek. ‘Ook tussen de leerlingen onderling gebeurt iets’, vertelt Luk. ‘Ze leren naar elkaar te luisteren, elkaar aan te vullen en aan te vuren zonder elkaar te overstemmen.’

Tweerichtingsverkeer

Dit specifieke project, dat plaatsvond binnen de tijdspanne van een trimester, is slechts één van verschillende samenwerkingen tussen het lyceum en CC Westrand. Leraar Luk Boelaert: ‘Je voelt telkens dat het gesprek met elke stap interessanter wordt. De dialoog wordt beter: we gebruiken elkaar als klankbord.’ De leerlingen bezoeken het CC en omgekeerd komt de programmator ook naar de klas. Verder nemen de leerlingen - samen met andere groepen uit de gemeente - deel aan de inspiratiedagen en brainstorms o.l.v. architect Carlos Arroyo die de vraag kreeg om het interieur van CC Westrand op te frissen. De leerlingen spelen ideeën door aan het CC - misschien kunnen ze intensieve ateliers aanbieden? Met het voorprogramma van BL!NDMAN toont de school zich ook buiten de schoolmuren. Kortom: je zou de remix als een metafoor kunnen zien. Ook het CC en de school komen op elkaars terrein, brengen verschillende inzichten samen en komen samen tot iets nieuws.

Luk kijkt tevreden op het traject terug: ‘Ik weet zeker dat de samenwerking de komende jaren alleen maar sterker zal worden. Wanneer je externe partners sterke organisaties zijn, dan is er veel mogelijk’. 

Tips van meester Luc

  • Zoek naar een project dat voor alle partners interessant is. Geen eenrichtingsverkeer, maar een win-winsituatie.
  • Leg de lat hoog. Enkel ‘toeters en bellen’ is niet genoeg, uit een geslaagd project moet je iets echt halen.
  • Betrek een extern luisterpubliek - buiten de deelnemers van het project.
  • Sta open voor onverwachte wendingen. Eens het project loopt, doen er zich soms nieuwe opportuniteiten voor.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School Regina-Caelilyceum
Organisaties Westrand - Cultuurcentrum Dilbeek
Musica vzw
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • architectuur
  • geluid en muziek
Sleutelcompetenties
  • Ruimtelijk bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2015-2016
Projectverantwoordelijke Luk Boelaert

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs