Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. BAKVOSSEN: een culturele expeditie

BAKVOSSEN: een culturele expeditie

Pubers warm krijgen voor een middeleeuws dierenepos met een slecht einde. ‘Dat moet lukken’ dachten enkele leerkrachten van PORTUS berkenboom. Ze lieten de leerlingen van het vierde jaar Beeldende en Architecturale Kunsten (BAK) op een creatieve en artistieke manier kennis maken met de VOSSEN-streken van Reynaert. Het startschot was een fietstocht doorheen het ‘zoete land van Waas’. Patrick Maillard van Theater FroeFroe gaf ook workshops om de Reynaertfiguren uit te werken in poppen.

Leerling houdt een 3D pop van een vos vast
Bakvossen 1
Bakvossen 2
Bakvossen 3
Bakvossen 5
Bakvossen 6
Bakvossen 7
Bakvossen 8
Bakvossen 9
Bakvossen 10
Bakvossen 11
Bakvossen 12
Bakvossen 13
Bakvossen 14
Bakvossen 17

De geschiedenis passeerde letterlijk onder de banden van hun fiets

PORTUS berkenboom is een school die cultuur en kunst hoog in het vaandel draagt. Elk jaar organiseren ze een groot project en deze keer vonden ze inspiratie bij VOSSEN, een culturele expeditie in het land van Reynaert. VOSSEN gaat niet enkel over Reynaert zelf, maar tijdens een fietstocht werden de leerlingen ondergedompeld in de rijke geschiedenis van de polders van het Waasland en de grensstreek met Nederland. Deelnemen aan VOSSEN was voor de leerlingen een ontmoeting met het verleden. De geschiedenis passeerde letterlijk onder de banden van hun fiets.

Reynaert is van alle tijden

Het dierenepos uit de 13de eeuw mag dan wel eeuwen oud zijn, toch is Reynaert van alle tijden. Anno 2018 is hij misschien wel actueler dan ooit. Dit dachten ook de leerkrachten van PORTUS berkenboom waar jongeren met uiteenlopende achtergronden samen komen. De zeven hoofdzonden, die de leidraad zijn van het epos, sluiten aan bij de leefwereld van de leerlingen die ook hun grenzen aftasten. Het thema ‘dieren’ leent zich goed om jongeren te laten reflecteren en persoonlijke eigenschappen te herkennen en benoemen.

De dieren vormen een spiegel

Na de fietstocht en de kennismaking met het verhaal van Reynaart de vos in het vak Nederlands, kozen de leerlingen een personage uit het epos. Ze kregen de opdracht om dit dierenpersonage te koppelen aan hun eigen persoonlijkheid en hielden zichzelf als het ware een spiegel voor als mens met elk zijn eigen mogelijkheden en beperkingen. Via waarneming, verbeelding, conceptualisering en analyse werkten de leerlingen hun dierenpersonage uit in verschillende creatieve technieken. Ze maakten ook een prachtige graphic novel met eigen teksten en tekeningen. Er werd vakoverschrijdend gewerkt in kunstgeschiedenis, waarnemingstekenen en beeldende vorming.

De professional gaf de leerlingen zelfvertrouwen en trots

Een volgende stap was het uitwerken van de dieren in 3D poppen. Hiervoor sprak de school Patrick Maillard van Theater FroeFroe aan. ‘Binnen onze school kunnen we steunen op een fantastisch lerarenkorps met zeer verscheidene artistieke achtergronden, maar toch is er niemand van ons team bedreven in het maken en bespelen van poppen. Hiervoor doen we graag beroep op een echte professional die hier dag in dag uit mee bezig is’, aldus leerkracht Katrien Vernimmen.

Patrick stak de leerlingen en leerkrachten aan met zijn passie en kennis. ‘Hoe maak ik uit een balk van mouse een speelpop?’ zag je veel leerlingen eerst denken. Maar Patrick gaf gerichte aanwijzingen en het resultaat was verbluffend. Nog belangrijker volgens Katrien: ‘Patrick heeft hen iets geleerd dat belangrijk is bij een creatief proces. Over zichzelf springen. Het was een intensief proces van wegnemen, toevoegen, kijken en herbekijken. De stukjes vlogen letterlijk de lucht in en het zelfvertrouwen en de trots groeiden.’

En dan kwamen de poppen tot leven

Patrick leerde de leerlingen ook spelen met de poppen. Dit verliep in het begin wat onwennig, maar door de aanwijzingen en spontaniteit waarmee Patrick de poppen hanteerde, kwamen de leerlingen langzamerhand los. Het was volgens leerkracht Katrien een unieke ervaring om hun eigen creatie tot leven te brengen en er ook een stukje van zichzelf in te leggen. Bovendien steek je er als leerkracht ook ontzettend veel van op. Niet alleen de technische kennis blijft je bij, maar ook de manier waarop hij bij de leerlingen emoties kan losmaken om de poppen tot leven te brengen is erg inspirerend.’

BAKVOSSEN – EXPO

Het resultaat van dit multidisciplinair project werd gepresenteerd in een BAKVOSSEN-EXPO. Ouders konden de expo bezoeken tijdens het oudercontact en ook de andere klassen brachten later een bezoekje. De leerlingen van het 4de jaar BAK stonden zelf de bezoekers te woord en deelden enthousiast hun ervaringen. Hierdoor kreeg de bezoeker een authentieke en artistieke kijk in dit inspirerend cultuurproject. De bibliotheek van Sint-Niklaas toont alvast interesse om de expo ook bij hen tentoon te stellen.

Tips van leerkrachten Liesbeth en Jan-Pieter

  • Start tijdig met de logistieke organisatie en coördinatie.
  • Maak tijd vrij en laat alles niet te snel op elkaar volgen. Het gewone lessenrooster moet wijken tijdens de  projectweken.
  • Hou het aantal leerlingen beheersbaar. Als de groep niet te groot is, kan er veel intensiever gewerkt worden.Het betrekken van een externe partner is een serieuze meerwaarde. ‘Zonder Patrick zou dit nooit hetzelfde project geweest zijn’, aldus leerkracht Liesbeth Stas.
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sabine Caluwaert
School PORTUS berkenboom
Organisaties Theater Froefroe
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • erfgoed
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Historisch bewustzijn
  • Duurzaamheid
  • Nederlands
Schooljaar 2018-2019
Projectverantwoordelijke Katrien Vernimmen, Liesbeth Stas en Jan-Pieter Cornelis

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer
Leerlingen en leerkrachten beluisteren podcasts

Podcastproject 'Sounds Like C' leert luisteren naar erfgoed

De eeuwenoude ruïnes van de Gentse Sint-Baafsabdij inspireerden de leerlingen van het naburige Sint-Lievenscollege tot een serie podcasts die je bewuster leren omgaan met geluid én stilte. Wij gingen op bezoek en verwerkten onze impressies tot - je raadt het al - een podcast!

Lees meer

Nieuws in de kijker

logo Poëziesterren secundair

Poëziesterren voor secundair onderwijs

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftpoëzie
Lees meer
Meisje houdt verfborstels voor gezicht vast

Kunstkuur: nieuwe aanvraagronde schooljaar 2023-24

Van 1 december 2022 tot 15 februari 2023 kan je je aanvraag indienen.

arrow leftKunstkuur
Lees meer
Leerling steekt boeken in de lucht

Netwerk Lezen op School. Doe je mee?

Op zoek naar lesmateriaal en boekentips rond leesmotivatie en leesbevordering in de basisschool? Dan is het Netwerk...

Lees meer
Inspiratiedag 2022

9/2 - Online infosessie Cultuurkuur voor organisaties

Hoe kan je als cultuurorganisatie Cultuurkuur inzetten om je scholenaanbod bekend te maken? In deze infosessie kom je te...

Lees meer
cover Seneca Kunst van het geven

WIN het boek 'De kunst van het geven'

Vincent Hunink verzamelde belangrijke delen uit Seneca's De Beneficiis over gunsten en het geven.. Maak kans op 1 van 3...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, subsidies en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement onderwijs & vorming

Koning Albert II-laan 15

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs