Bart Peeters heeft iets gemist
Een papa en kleuters die samen een cd maken? In leefschool Dagpauwoog te Koningshooikt bewezen ze dat het kan. Het werd een ervaring voor iedereen om nooit meer te vergeten.
Het idee kwam bij één van de kleuters op toen hij ging spelen bij een vriendje wiens papa muzikant is. De simpele vraag 'Hoe maak je een cd?' werd de start van een intense ervaring die de 34 kleuters van leefgroep 1 vier weken lang in de ban hield.
Thuiskomen in een vlinderschool
‘Onze school is geen gewone school, maar een leefschool’, vertelt juf Tess, één van de twee kleuterleidsters van leefgroep 1. ‘Het is een methodeschool gebaseerd op de ideeën van de pedagoog Carl Medaer, wiens visie nogal wat raakvlakken heeft met die van de meer bekende Freinet.’
‘Als leerkracht moet je veel kunnen, maar dat heeft zijn grenzen. Dan is het mooi dat je een beroep kan doen op deskundigen van buitenaf. Daardoor leer je zelf continu bij.’
Leren is ervaren
Leren is in de Dagpauwoog vooral een kwestie van ervaren, via projecten waarvan de kinderen zelf de onderwerpen aandragen. ‘Als we een nieuw project beginnen, maken de kleuters allemaal een tekening van iets wat ze graag zouden doen of willen te weten komen.
Hun voorstel moet beantwoorden aan vier criteria om een volwaardig project te kunnen worden:
- het houdt een soort probleem in
- we kunnen het zelf doen
- iedereen kan eraan meedoen
- het moet leiden tot een eindproduct, bijvoorbeeld in de vorm van een tentoonstelling of een gedicht
De vraag ‘Hoe maak je een cd?’ werd als idee bijna unaniem gekozen en werd de start van een intense ervaring. ‘Op een reuzenaffiche schreven alle kleuters hun vragen waar ze tegen het einde van het project een antwoord hoopten op te vinden: Hoe komt het geluid op een cd? Waar kan je opnemen? Wat heb je nodig? Hoe werkt een cd-speler?...’
In de kolom ‘doen’ stelden de kleuters activiteiten voor om het project vorm te geven: liedjes zingen, foto’s en tekeningen maken voor het hoesje, muziek beluisteren, Bart Peeters uitnodigen... ‘Eén van de kindjes had thuis een cd van Bart Peeters en hij wilde Bart graag uitnodigen. Daarin zijn we jammer genoeg niet in geslaagd’, lacht Tess.
Muzikale papa en kleuters maken samen een cd
‘Cruciaal was de participatie van een ouder. Als leerkracht moet je veel kunnen, maar dat heeft zijn grenzen. Dan is het mooi dat je een beroep kan doen op deskundigen van buitenaf. Daardoor leer je zelf continu bij.’
Eén van de ouders van onze school heeft thuis een opnamestudio. Daar kregen de kleuters uitleg over de meer technische kant van de zaak en konden ze experimenteren met enkele instrumenten en met microfoons.
‘In de klas hebben we ook naar muziek geluisterd, erop bewogen, geluiden leren herkennen en Orff-instrumenten bespeeld. Vervolgens maakten we een eigen projectlied door een nieuwe tekst te verzinnen op de melodie van ‘k Zag twee beren. Het gaat zo: Elke morgen, als de gong gaat, gaan we naar ons klasje. Kaarsjes branden, iets vertellen of iets laten zien misschien. Dagpauwoog, leefgroep 1, hier bij ons ben je nooit alleen...’
‘De kers op de taart was het maken hun onze eigen cd. Onze muzikale papa is met zijn opnameapparatuur naar de school gekomen om onze liedjes en die van de andere kinderen in te blikken, want de andere leefgroepen hebben op onze vraag ook volop gemusiceerd. Zo zijn er in totaal 36 nummers op de cd terecht gekomen.’
Tips van Tess
- Maak één grote affiche en schrijf daar al de vragen van de kinderen met betrekking tot het project op. Kijk op het einde van het project terug naar de affiche en kijk eens of je een antwoord hebt gevonden op alle vragen.
- Doe steeds een navraag bij de ouders of ze kunnen participeren in het project. Het geeft je de kans ook eens buiten de muren van de school te gaan, bijvoorbeeld naar een opnamestudio.
- Creëer een projectlied. Verzin samen met de leerlingen een nieuwe tekst op een bestaand liedje dat ze kennen.
- Betrek andere klassen bij het maken van je cd. Vraag aan de andere klassen of ze ook een lied kunnen componeren en/of verzinnen en neem deze liedjes op. Zo wordt het een cd van de hele school.
- Laat de kleuters zelf een hoes ontwerpen voor hun cd. Laat hen experimenteren met een fototoestel, tekengerief...