Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Basale leerlingen zoeken contact in dit laagdrempelige circusproject

Basale leerlingen zoeken contact in dit laagdrempelige circusproject

De Stedelijke Basisschool voor Buitengewoon Onderwijs De Zonnepoort in Gent wilde haar leerlingen van de basale stroom graag laten kennismaken met circus. Deze kinderen vallen bij veel activiteiten uit de boot, bijvoorbeeld omdat ze te snel overprikkeld raken. En laat circus nu iets zijn wat je haast oneindig kunt aanpassen aan de noden van een groep. Win-win!

Lichaamsbeleving via circusmateriaal
Leerling aan de slag met circustechniek
Contact maken met circusmateriaal
Klassikale activiteit met circusmateriaal
Circusmateriaal in de klas samen beleven
Kennismaking met zorgclown
Lichaamsbeleving met zorgclown
Lichaamscontact met zorgclown
Meespelen met zorgclown
Samen spelen met zorgclown

De Zonnepoort organiseert geregeld projecten voor uiteenlopende klasgroepen. ‘Nu wilden we specifiek iets doen voor de basale leerlingen’, zegt juf Lien Bossuyt. ‘Zo konden zij ook eens tonen wat ze kunnen. De mensen van Circusplaneet verzekerden ons dat ze workshops op hun maat konden maken.’

Dat bleek ook zo te zijn. Circus vraagt geen taal, je kunt er de meest uiteenlopende materialen en technieken bij betrekken, en je maakt het net zo laagdrempelig als gewenst. Uiteindelijk stapten Els Heyvaert, klasjuf van de basale bovenbouw (9 tot 10 jaar) en Bien De Vriese, klasjuf bij de instappers, vol enthousiasme mee in het project.

Zintuigen

‘Voor de herkenbaarheid begon ik elke workshop met de sjaaltjes’, zegt Rude Vanwalle van Circusplaneet. ‘Die zijn licht en kleurrijk en je kunt er allerlei dingen mee, van gooien en de lucht in blazen tot jongleren. Maar we hebben ook veel met ringen of jongleerballetjes gewerkt. Een ring kun je rond je arm laten draaien of je legt hem gewoon om je hoofd. Met balletjes kun je trucjes doen, maar je kunt er ook mee masseren.’

Circusplaneet introduceert circusmateriaal aan leerlingen

Bien De Vriese: ‘Het was voor ons niet alleen boeiend om nieuwe materialen te ontdekken, maar vooral om te zien hoeveel kanten je er effectief mee uit kunt. De workshops prikkelden de zintuigen van de kinderen op heel verschillende manieren. Soms was er muziek bij of draaide het vooral om kleur. Maar ook op sociaal-emotioneel vlak hebben de leerlingen bijgeleerd: hoe ga je om met iemand die je benadert en je iets toont? Je leert als leerkracht ook heel veel over je leerlingen, gewoon door te observeren hoe ze de dingen ervaren, waarvoor ze openstaan, waar ze op ingaan en waarop net niet.’

Els Heyvaert vond het ook bijzonder positief dat de leerlingen zelf inbreng hadden. ‘Wanneer ze iets aangaven, ging Rude er meteen op in. Zo ervaarden ze goed hoe het voelt als anderen aan de slag gaan met hun idee. Op een dag waren we bijvoorbeeld aan het gooien met een doekje, en een leerling liet het doekje op zijn hoofd vallen. Rude pikte erop in, en even later lieten alle klasgenoten de doekjes op hun hoofd neerkomen.’

Tips van de leerkrachten

Tips van juf Lien

  • Denk niet te snel dat een project te hoog gegrepen is voor je leerlingen. Scholen voor Buitengewoon Onderwijs denken vaak dat een dynamoPROJECT niet voor hun klassen is weggelegd. Maar het kan dus wél, ook in de basale groepen.
  • Kies je partner goed. Dat verhoogt je kans op slagen. Rude was het al gewend om te werken met mensen met een beperking. Zij stond er ook elke keer, zette door, probeerde uit, en ging erg zacht met de leerlingen om.

 

Tips van juf Bien

  • Wees flexibel en kies een flexibele partner. In klassen zoals de onze heb je sowieso een partner nodig die ervoor openstaat om gaandeweg aanpassingen te doen wanneer dat nodig blijkt. Zo bleek een workshop van een uur te veel voor de meeste leerlingen. Wij hebben dan beslist om over te schakelen op blokjes van een half uur. Eerst vond de workshop plaats in een apart paviljoen, maar voor veel leerlingen bleek het beter om in de vertrouwde klas te blijven. Rude stond voor al onze suggesties open.
  • Overleg. Door voldoende te overleggen met je partner(s) kun je de meeste hindernissen makkelijk overwinnen, en bereik je samen het meest optimale project voor je leerlingen. Je stuurt gewoon bij waar nodig.

Zorgclowns: extra ondersteuning

Rude en de klasleerkrachten kregen bij elke workshop ondersteuning van de kinderverzorgsters van de betrokken klas. En bij de laatste drie sessies waren ook een paar zorgclowns aanwezig. ‘Ik waardeer de dynamiek die Circusplaneet en de zorgclowns in de workshops hebben binnengebracht’, zegt Bien De Vriese. Die was heel anders dan een doordeweekse klasdynamiek. Zeker de zorgclowns kwamen de ruimte binnen en vertrokken vanuit de leerlingen: wat doen ze, hoe kunnen we meedoen of erop inspelen? Lien Bossuyt: ‘Er hing een sfeer van vertragen, kijken en dan beslissen hoe je met een leerling in interactie gaat. Het zou fijn zijn als we die houding in onze basale klassen konden bewaren.’ 

‘Er hing een sfeer van vertragen, kijken en dan beslissen hoe je met een leerling in interactie gaat. Het zou fijn zijn als we die houding in onze basale klassen konden bewaren.’

Juf Lien

Zorgclown maakt muziek met leerling

Contact

Wat de leerkrachten misschien nog het meest verwonderd heeft, is hoe goed Rude en de zorgclowns erin slaagden om contact te leggen met de leerlingen. Lien Bossuyt: ‘Je zag er echt een evolutie in. Op een gegeven ogenblik zag ik een kind opeens door een ring naar Rude kijken, alsof het zonder woorden telkens even hallo kwam zeggen. Dat was een mooi contactmoment. En zo werd het circusmateriaal wel vaker een spontaan communicatiemiddel.’

‘Onverwacht werd het circusmateriaal een spontaan communicatiemiddel’

Juf Lien

‘De manier waarop de zorgclowns contact legden met de leerlingen pas ik nu ook vaker toe in de klas’, vertelt Els. ‘Wij leerkrachten praten veel tegen onze leerlingen. De clowns gebruiken meer mimiek en non-verbale taal. Het viel op dat ze bepaalde leerlingen zo beter konden bereiken. Dus ook op dat vlak was het een bijzonder leerrijk project.’

Wil jij ook samenwerken met een circusorganisatie in jouw klas? Dat kan!

  • De dynamoPROJECT-subsidie neemt voor jou de financiële drempels weg. Je krijgt tot 2000 euro voor jouw artistiek project op school. Lees de voorwaarden van een dynamoPROJECT.
  • Ontdek de kunstenaars en cultuureducatieve organisaties op Cultuurkuur. Of kies je eigen partner in je schoolbuurt.
  • Op zoek naar inspirerende voorbeelden van andere scholen? Doorzoek onze praktijkvoorbeelden op onderwijsniveau of discipline.

Versterk cultureel bewustzijn in de klas.

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek hoe.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • Gooien met doekjes: de leerlingen zien de kleurrijke, doorschijnende doekjes door de lucht dwarrelen en zweven
  • Rude zet muziek op tijdens een activiteit: de leerlingen luisteren

verbeelden

  • Wat kun je met een grote yogabal? Rude laat de leerlingen rollen, maar plots bedenken ze zelf een nieuwe activiteiten: we kunnen er ook op kloppen: zo wordt de bal een ronde trommel!

Dragers

lichaam

  • De sjaaltjes vallen over de gezichten, de leerlingen voelen de textuur van de stof
  • Twee broertjes zijn nog wat bang en moeten hard huilen. Een zorgclown wint gaandeweg het vertrouwen van één van hen: kind en clown geven elkaar een hele reeks high-fives. Elke keer valt de clown pardoes om. Het kind moet daar hard om lachen. Uiteindelijk durft het tweede broertje het ook eens te proberen
  • De zorgclowns zetten hun lichaam op een bijzonder inspirerende manier in om contact te leggen met de kinderen, en niet alleen met hun mimiek, hun aangepast stemgebruik … Hun benen worden glijbanen, hun ogen boven die rode neus zoeken echt contact, hun handen worden muziekinstrumenten

voorwerpen

  • Sjaaltjes, ringen, kleine en grote ballen, parachutes … elke activiteit vertrekt vanuit bepaalde materialen/voorwerpen

taal

  • Ook met lichaamstaal kun je communiceren: één leerling houdt ervan de ringen op de grond te laten ronddraaien. Een klasgenoot speelt daarop in door de ringen telkens neer te stampen. Het zorgde voor communicatie tussen de twee leerlingen
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Ines Minten
School SBSBO De Zonnepoort
Organisaties Circusplaneet Vzw
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Buitengewoon basisonderwijs
Thema
  • circus
Sleutelcompetenties
  • Lichamelijke en geestelijke gezondheid
  • Sociaal-relationele competenties
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2021-2022
Projectverantwoordelijke Lien Bossuyt en Sabine De Vriese

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
2 leerlingen in museum met schilderijen

De Kunstbrug: verbind je school met een museum!

Zes jaar lang werkten M Leuven en de Mater Dei-school uit Leuven samen aan het project De Kunstbrug. De bedoeling was na te gaan of kunst kan helpen om kinderen meer zelfvertrouwen te geven.

Lees meer
Leerling houdt boek omhoog

'Alles komt goed, altijd': creatief aan de slag rond jeugdliteratuur via druktechnieken

Met een jeugdboek als vertrekpunt ging kunstenares Joke Van Canneyt met de leerlingen van het vijfde leerjaar van VBS Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg aan de slag met allerlei druktechnieken. ‘Een project met een externe partner kan leerlingen én leerkrachten veel deugd doen.'

Lees meer
Leerling staat op stoel tijdens poëzie-opdracht

Deze OKAN-leerlingen brengen zelfgeschreven poëzie in beeld

Een OKAN-klas van het GO! technisch atheneum Brugge ging aan de slag met poëzie en beeld. Begeleid door twee dichters en een illustrator associeerden en verzonnen ze erop los. De uiteindelijke resultaten kwamen op een tentoonstelling in de bib te hangen, te bewonderen door heel de stad.
Lees meer
Close-up van partituur/liedjestekst

Daar zit muziek in: zingend Nederlands leren in NT2!

Een NT2-koor oprichten om op een muzikale, ongedwongen manier Nederlands te leren. Dat idee schuilt achter Daar zit muziek in, een dynamoPROJECT van GO! CVO Antwerpen. Leerkracht Nederlands aan anderstaligen en taalpromotor Nele Van fraeyenhove knoopte er een samenwerking met de muziekacademie van...

Lees meer
Geschminkte leerling kijkt recht in de camera

Deze vierdejaars leren zichzelf én elkaar kennen dankzij improvisatietoneel

Aan het GO! Atheneum Aalst werken de leerlingen van het 4e jaar ASO samen aan een totaalspektakel geïnspireerd op het boek Alice in Wonderland. 15 leerlingen, afkomstig uit verschillende richtingen, kozen voor de module toneel. Samen met theatermaker Tom De Bleye van theatergezelschap Larf! ontdekte...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Laureaten Beste Boekenjuf/meester 2023 zijn bekend

De prijs voor Beste Boekenjuf/meester wil waardering schenken aan leerkrachten basisonderwijs die een concrete en...

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Emailadres UITID invullen om met Burgerprofiel te koppelen

Aanmelden voor onderwijspersoneel via 'Mijn Burgerprofiel'

Als onderwijspersoneel moet je nu aanmelden met je ‘Burgerprofiel’. Dit is een veilige en individuele manier om je...

Lees meer
Leerkrachten zitten tegenover elkaar en stellen vragen aan elkaar in het kader van een speeddate

Eerste ontmoetingsdag voor startende Kunstkuren - 9 juni '23

Op 1 september 2023 starten in Vlaanderen 100 nieuwe Kunstkuren. Ben jij één van hen? Kom dan zeker op 9 juni naar de...

arrow leftKunstkuur
Lees meer
logo Poëziesterren secundair

Ontdek de winnaars Poëziesterren secundair onderwijs 2023

35.000 leerlingen uit de eerste en tweede graad van verschillende Vlaamse en Brusselse scholen stemden tijdens de week...

Lees meer
cover No guts no glory, Fred Wartna

WIN een boek over kunst in het hart van het onderwijs

Stel dat de kunstvakken eens niet het toetje op school zijn op vrijdagmiddag als alles gedaan is, maar dat je op...

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs