Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Netwerk Lezen op School
    • Inspiratiedag
    • Cultuurdagen
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweek
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Beelden uit Babylon

Beelden uit Babylon

Filmmaker Sandra Verkaart van MUS-E Belgium gaat aan de slag met 19 anderstalige tieners en werkt met hen vooral rond beeld en montage.

Sandra Verkaart is filmmaker en kunsteducator. Voor dit project werkte ze samen met een OKAN-klas, of een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers van de Provinciale Middenschool Gent. Juf Dominiek: ‘We hebben ervoor gekozen om het project te starten met een OKAN-klas waarbij het taalniveau al vrij hoog lag, met 19 leerlingen in totaal. Er zitten veel verschillende nationaliteiten en leeftijden bij elkaar. De leerlingen zijn tussen 13 en 17 jaar oud en komen uit Egypte, Palestina, Afghanistan, Syrië, Portugal, Spanje, Griekenland, Bulgarije, Peru, Colombia, India en Thailand. Een project rond welzijn in OKAN is altijd zeer boeiend en we kozen voor de groep met de meest talige kennis om zo dieper op de inhoud te kunnen gaan.’

Gevoelige snaar

Als literair uitgangspunt, werd gekozen voor het boek Het Gewicht van Water van de Ierse auteur Sarah Crossan. Daarin vertelt ze het verhaal van de jonge Kasienka die samen met haar moeder aankomt in Engeland, met niet veel meer dan een koffer kleren. Het leven in Londen is niet makkelijk, maar stilaan vindt ze haar eigen weg.

Het was niet zo makkelijk om alle leerlingen het boek te laten lezen: de fysieke exemplaren kwamen maar één week voor Sandra zou starten toe op school. Gelukkig leent de fragmentarische stijl van het boek zich er wel toe dat je als begeleider korte stukken kan selecteren die op zich staan. Sandra: ‘De inhoud van het verhaal is erg herkenbaar voor de leerlingen. Bij ‘uitsluiten’ kunnen ze zich absoluut iets voorstellen. En het idee van ‘hoe zien andere mensen jou?’, dat snappen ze allemaal. Het wordt zelfs een beetje filosofisch met deze groep! Het woordenspel is vaak heel raak en de reflecties van de hoofdpersoon krachtig.’

Juf Dominiek: ‘De fragmenten waarin omschreven wordt dat het hoofdpersonage als enige van de klas geen GSM heeft en waarbij ze gepest wordt maar steun vindt bij een jongen in de klas waarop ze verliefd wordt, vond ik het meest passen bij de leefwereld van onze leerlingen. Dat soort situaties kan zeker een gevoelige snaar raken’.

Voor een project als dit ben ik ervan overtuigd dat er geen sprake is van goede of foute resultaten. Het proces moet interessant zijn, dat is het belangrijkste.

Sandra Verkaart - filmmaker

Babylon

Het is geen sinecure om aan de slag te gaan met een groep waarin de leerlingen verschillende leeftijden en verschillende achtergronden hebben. De ene is wat extraverter dan de andere, die zich wat meer op de achtergrond houdt. Sandra: ‘Omdat veel leerlingen de taal nog niet zo machtig zijn om zich er vlot in te kunnen uitdrukken is beeld natuurlijk een mooi alternatief. Waar de taal een uitdaging bleek, was toch vooral om de inhoud van het project te communiceren. In plaats van te werken met een concept hebben we met inhoudelijke voorbeelden proberen te werken: ‘Denk aan een moment waarop je je niet welkom voelt’ bijvoorbeeld, of ‘probeer uit te beelden wat belangrijk is voor jou’.

Dominiek: ‘Het is vooral belangrijk om te zorgen voor een goede inleiding, zodat je de leerlingen kan enthousiasmeren en wat los kan maken. In een vertrouwde omgeving zullen ze meer 'bloot' geven. Het is ook belangrijk dat de leerlingen min of meer weten waar je naartoe wil, wat er met het eindproduct zal gebeuren en dat ze iets kunnen afwerken waar ze trots op kunnen zijn’.

Flipboekjes

Tijdens de eerste sessie maakten de leerlingen flipboekjes: boekjes met allemaal lichtjes verschillende tekeningen die zo samen een verhaal vertellen, als een soort heel basale vorm van animatie. ‘Ik liet hen tekeningen maken van dingen waar ze zich goed bij voelen, hun hobby's bijvoorbeeld. Om hen op te warmen begonnen we met een vrije associatie-ronde: waar doet dit woord je aan denken? De flipboekjes toonden aan dat je op een eenvoudige manier iets tot leven kan wekken en kan animeren. Tijdens de tweede sessie hebben we elke bladzijde gefotografeerd met een GSM, zodat we er op de computer gif-animaties van konden maken. Ik liet hen gifs zien van de Franse regisseur en fotograaf Romain Laurent, om hen te inspireren.’

Helaas doken er bij het maken van de gifs technische problemen op. Sandra: ‘Ja... Met digitale media werken brengt altijd technisch gedoe met zich mee. Het was onverwacht dat het internet niet altijd meewerkte, dat kan je moeilijk voorkomen.’

‘Ik heb Cultuur in de Spiegel wel gebruikt in de voorbereiding, maar eens je in de klas staat werk je toch vooral op het gevoel van dat moment.' 

Sandra Verkaart - filmmaker

Portretten

De sfeer in het lokaal is speels en informeel. Een iets of wat ‘gewaagde’ tekening zorgt voor een golf van gegiechel en gekrijs - op dat vlak zijn alle pubers nog een beetje hetzelfde. Sandra: ‘Voor een project als dit ben ik ervan overtuigd dat er geen sprake is van goede of foute resultaten. Het proces moet interessant zijn, dat is het belangrijkste. Ik maak buiten de gifs ook portretfoto’s: de leerlingen kiezen zelf welke beelden ze over zichzelf willen laten projecteren en die combinatie leggen we vast.’ Er zijn hechte vriendschapsbanden, die zich gemakkelijk vertalen in leuke, persoonlijke werkjes. De leerlingen poseren zonder problemen met elkaar en bedenken originele invalshoeken.

’t Zal WELzijn

Elke leerling moet zich fijn en veilig voelen op school. Zonder angst voor pesterijen. Via het project ’t Zal WELzijn -een initiatief van de VLOR i.s.m. CANON Cultuurcel en Iedereen Leest- ontdekten 54 scholen hoe cultuureducatie daaraan kan bijdragen. Ze werkten allemaal volgens de theorie van Cultuur in de Spiegel. Meer tips om aan welbevinden in de klas te werken vind je op onze inspiratiepagina.

Culturele vaardigheden en dragers

Wil je meer inzetten op cultuur in jouw klas? Ontdek de theorie Cultuur in de Spiegel.

CIS cirkel basis

Culturele vaardigheden

waarnemen

  • De leerlingen lezen het boek Gewicht van water als literair vertrekpunt van het project. Ze kijken ook samen naar gifs van de Franse regisseur en fotograaf Romain Laurent.

verbeelden

  • Aan de hand van zelfgemaakte flipboekjes, foto’s en korte filmpjes drukken de leerlingen hun innerlijke wereld uit. Door alleen en samen te poseren voor foto’s leven ze zich in in verschillende situaties en tonen ze zich met hun lichaam(staal) als middel.

conceptualiseren

  • Leerlingen reflecteren over hun eigen waarneming. Hoe zet ik op papier waar ik aan denk? Hoe beeld ik vriendschap uit? Hoe vertel ik een verhaal in amper twee of drie verschillende stilstaande beelden?
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Sofie Rycken
School Richtpunt campus Gent Abdisstraat
Organisaties MUS-E Belgium
Onderwijsniveau
  • Secundair onderwijs
  • Voltijds gewoon secundair onderwijs
Thema
  • beeld
  • Cultuur in de Spiegel
  • film en fotografie
  • welbevinden en pesten
Sleutelcompetenties
  • Cultureel bewustzijn
  • Zelfbewustzijn
  • Digitale competenties
  • Sociaal-relationele competenties
  • Burgerschap
Schooljaar 2016-2017
Projectverantwoordelijke Dominiek Goethals

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →
Leerling werkt aan muzieknummer op iPad

Songs & Beats leren BuSo-leerlingen plannen en samenwerken

Muziek, dat was het onderwerp waar de leerlingen van Sint-Gregorius in Gentbrugge vooral rond wilden bijleren in hun keuzemodule. De school zag hierin een uitgelezen kans om te werken rond planning en samenwerking: twee vaardigheden die niet evident zijn voor leerlingen met ASS. Samen met Tim Wuyts...

Lees meer
Leerling gaat creatief aan de slag met literatuur

Creatief omspringen met meertaligheid? Breng een schrijver in je klas!

In 2021 lanceerde de Vlaamse Gemeenschapscommissie Kunstenaars in de klas, een oproep om kunstprojecten te stimuleren in het Nederlandstalig secundair onderwijs. Een van de projecten die subsidies ontving, is de samenwerking tussen schrijver Arno Boey, het Atheneum Brussel en internationaal...

Lees meer

Leerkrachten én leerlingen ontdekken hun creativiteit tijdens Kunstkuur

Expertisedeling tussen leerkrachten. Muzisch sterker in de schoenen staan. De leerlingen laten kennismaken met de academie en met het plaatselijke Gemeenschapscentrum De Zeyp. Hun culturele blik verruimen. Hen de kans geven om hun creativiteit te ontdekken én te tonen… Het lijstje doelen waar de...

Lees meer

Het moois dat ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment

‘Vaak kiezen leraren op school nog voor sterk afgebakende muzische opdrachten. Dan is het fijn als zij én hun leerlingen, samen met een dko-docent, kunnen ontdekken wat voor moois er ontstaat als er ruimte is voor toeval en experiment.’ Aan het woord zijn Simon Vermeulen en Goedele Pauwelyn...

Lees meer
Leerlingen zitten in de klas en houden boomwhackers vast waarmee ze musiceren.

Leerstof herhalen, verdiepen en verwerken via beeld, dans en woord? Deze Kunstkuur toont hoe het kan

Tijdens muzische vorming dansen ze hoofdletters of zingen ze het verloop van de Eerste Wereldoorlog in een marslied. De krantenartikels die de leerlingen in de taalles schreven? Die gieten ze in een mediageniek journaal. Zo wekken Anke Vrinssen van Kunstacademie Dilsen-Stokkem en leraren Els Coox en...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Jeugdboekenmaand 2023 affiche

Werken met boeken tijdens Jeugdboekenmaand én het hele jaar door!

Wil je boeken meer je klas in smokkelen? Vind hier de educatieve handleidingen voor leerkrachten lager en eerste graad...

Lees meer

dynamoPROJECT | 2000 euro voor een kunstenaar in je klas? Dien je aanvraag in t.e.m. 15 mei

Je wil een boek vertalen naar moderne dans? Je wil met je klas een eigen verhaal schrijven en kan daarbij de hulp...

Lees meer
"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 22 maart 2023

Kriebelt het om samen te werken met een echte kunstenaar? Wil je een artistieke draai geven aan je lesonderwerpen? Ben...

Lees meer

'Vrienden voor het Lezen' wil nieuwe en meer lezers

Met de lancering van een communicatiecampagne ‘Vrienden voor het Lezen’ en een groot Leesoffensief wil de Vlaamse...

Lees meer
Meisje verkleed als Pipi Langkous doet handstad op een paard

Op stap met de klas dankzij dynamoOPWEG

Zoek je gratis vervoer voor een educatieve schooluitstap?

Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf meteen in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief twee keer per maand in je mailbox verwachten.

 
 

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Contact
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs