Boekenjuf Agnes | Ik zet iedereen aan om zoveel mogelijk boeken te lezen en geef tips waar nodig!

Agnes verslindt boeken als geen ander en stimuleert op verschillende manieren leerlingen en collega’s om leesplezier te ontdekken. Dankzij haar jarenlange ervaring heeft zij al tal van creatieve boekenactiviteiten geïntroduceerd. Toch blijft ze leergierig en gaat ze graag op zoek naar nieuwe tips en werkmateriaal.

Boekenjuf Agnes leest een boek voor aan een kleuter
2 leerlingen lezen een boek
Boekenjuf Agnes
De schoolbibliotheek met een boekenrek vol boeken

Onze school beschikt over een heleboel recente boeken. Ik ga vaak naar de bibliotheek in Tessenderlo, maar bezoek ook de bib in Genk en Hasselt en mijn collega doet ook de bibliotheek in Laakdal en Beringen aan. Daarnaast gaan wij maandelijks naar de boekhandel om nieuw werk aan te kopen. Hierbij houden we rekening met de thema’s die de leerkrachten op dat ogenblik uitwerken.

Boeken helpen bij moeilijk te bespreekbare onderwerpen

Wij proberen ook in te spelen op moeilijke thema’s, zoals een overlijden. Vorig jaar stierf er een zusje van één van onze leerlingen. Daarop besloten wij om een rouwkoffer uit te werken, waarvoor ik al een reeks boeken heb aangekocht, zoals Dag oude beer van Udo Weigelt. Dit boek gaat over een oude zieke beer die zal sterven. De beer probeert aan de jongere dieren uit te leggen dat hij een bijzondere reis gaat maken en dat niemand met hem mee kan.

Wij werken ook verteltassen uit rond verschillende boeken en maatschappelijke thema’s, zoals een echtscheiding. De school beschikt ook over drie zindelijkheidskoffers met boeken zoals Jules. Dit werkt stimulerend voor niet-zindelijke kleuters omdat Jules hun vriendje is en al wel op het potje kan gaan. Van zodra zij zindelijk zijn, ontvangen ze ook hun zindelijkheidsdiploma!

Onze leerlingen worden verwend met boeken. Deze worden bij ons zoveel mogelijk te geïntegreerd in heel het schoolgebeuren. Leerlingen die met boeken bezig zijn, leren veel meer en dat is positief voor hun denken. Voor onze oudste kleuters hebben wij ook boekjes om hun woordenschat te stimuleren. En de allerkleinsten kunnen genieten van boekjes zoals Fien en Milo van Pauline Oud.

 

Wie is Agnes Peeters?

Agnes is zorgcoördinator op Vrije Kleuterschool Wiebelwoud in Tessenderlo.

Zelfs het schoolfeest heeft een boekenthema

Regelmatig gaan wij met onze kleuters naar de bibliotheek in Tessenderlo. Hier leren ze hoe een echte bibliotheek werkt en mogen ze zelf boeken uitkiezen die ze willen lezen. Wij mogen altijd een dertigtal boeken uitlenen voor een periode van zes weken. Elk jaar zijn er ook projecten in samenwerking met de bibliotheek. De bib wordt omgetoverd tot een heus leespaleis met allerlei leeshoeken. Terug in de klas werken de leerlingen creatieve activiteiten uit.

‘Bij de aankoop van nieuwe boeken, houden we rekening let de thema’s die de leerkrachten uitwerken’

Agnes Peeters – zorgcoördinator en boekenjuf

Elk jaar mogen we van de bibliotheek ook een boekenpakket jureren. De leerkrachten lezen deze verhalen voor aan de kleuters en dan mogen ze zelf jury spelen. Zelf presenteer ik de schoolfeesten en musicals, die vertrekken vanuit een boek zoals Eefje donkerblauw van Geert de Kockere of Joke en het geheim van het museum van Ann M. Martin.

De kamishibai vinden de kleuters geweldig!

Ik heb enkele nascholingen gevolgd bij Daniëlle Daniels, die de voordelen van interactief voorlezen en de kamishibai promoot. De leerlingen vinden dit ook fantastisch en daardoor beschikken we nu over vier kamishibai, zodat iedereen aan zijn trekken komt. In de Gemeentelijke Bibliotheek werken ze een uitleensysteem uit voor de kamishibaiprenten, maar ik trek ook naar de bib van Hasselt om deze prenten in onze school te integreren.

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Bij ieder thema horen nieuwe boeken

Al onze klassen beschikken over een aantrekkelijke boekenhoek waar een breed gamma aan boeken op het niveau van de leerlingen terug te vinden is. Wanneer de leerkrachten een nieuw thema aankaarten, worden deze boeken vervangen zodat het aanbod vernieuwend blijft. In sommige klassen werd er ook een luisterhoek met luisterboeken geïntegreerd.

Ouders worden betrokken

Wij besteden veel aandacht aan leesplezier en voorlezen. Ouders worden betrokken bij het maken van verteltassen en worden op de hoogte gebracht van het belang van voorlezen en de taalontwikkeling die hier parallel mee samenhangt. Naast de kleurplaten en verkleedoutfits, bevatten de verteltassen ook een handleiding met doelstellingen. De verteltassen worden zeer positief onthaald door de ouders. Zij mogen de tas een volledige week houden en kunnen hun ervaringen meedelen in een boekje dat meegegeven wordt.

We zijn druk bezig met de voorbereiding van de Jeugdboekenmaand waarbij we ook ouders betrekken. Zo komen zij tijdens deze week verhalen voorlezen aan de kleuters.’

‘Door er leuke activiteiten aan te koppelen brengen we de kleuters in contact met alle soorten boeken’

Agnes Peeters – zorgcoördinator en boekenjuf

Leuke activiteiten stimuleren het leesplezier

Regelmatig werken wij projecten uit rond bepaalde thema’s, zoals kunst. We integreerden verschillende kunstboeken op het niveau van de leerlingen. De kleuters mochten zelf ook de kwast in handen nemen en een kunstwerkje maken. Het stimuleert hen omdat het niet louter bij boeken blijft, maar dat er ook leuke activiteiten aan worden gekoppeld. Zo kan je hen in contact brengen met alle soorten boeken, die ze uiteindelijk leren smaken.

Onze kleuterschool werkt samen met het eerste leerjaar. Wanneer de eersteklassertjes kunnen lezen, komen zij op bezoek in de derde kleuterklas en lezen hen een verhaaltje voor. Dit stimuleert de kleuters van het derde kleuterklasje omdat ze op die manier al een beeld krijgen van wat ze volgend jaar zullen kunnen.

Schoolhoofd Nelleke Swinnen over boekenjuf Agnes

‘Boeken doordringen haar leven op elke manier. Daarom besloten we om haar te nomineren voor de Beste Boekenjuf. Ze is constant met boeken bezig en leest ontzettend veel.

Agnes slaagt er als geen ander in om leerlingen en collega’s de boekenmicrobe door te geven. Ze probeert iedereen aan te zetten om zoveel mogelijk boeken te lezen, niet enkel leerlingen, maar ook volwassenen én ze geeft tips waar nodig!’

Differentiatie op leesniveau

Wij bieden aandacht aan kansarmen en zwakkere lezers. Bij ieder oudercontact proberen wij de ouders aan te zetten om voor te lezen. Ze mogen trouwens altijd boeken meenemen van onze klasbibliotheken. De drempel naar de Gemeentelijke Bibliotheek is soms groot en daarnaast moet je rekening houden met het feit dat niet elk gezin boeken in huis heeft. We hebben ook een aantal anderstalige kleutertjes. Wekelijks worden zij apart genomen voor taalstimulatie.

Daarnaast stimuleren wij ook de sterkere lezers. Er zijn een aantal driejarigen die presteren op het niveau van de vierjarigen en voor deze leerlingen ga ik op zoek naar een moeilijker boekje. Ze mogen hun concentratie en interesse niet verliezen.

Elkaar stimuleren is belangrijk

Mijn collega’s zijn geweldig! Samen vormen we een dynamisch team en stimuleren we elkaar om met boeken bezig te zijn. Ik lees ook tijdschriften en als hier iets interessants in staat voor de school of leerlingen, dan knip ik dit uit en deel ik het graag met mijn collega’s! In het lerarenlokaal hangt het prikbord intussen al vol!

Ik zou me geen leven kunnen voorstellen zonder boeken. Ik ben nogal een slechte slaper, maar dat is ook een voordeel omdat ik ‘s avonds veel kan lezen. Soms lees ik zelfs twee boeken tegelijkertijd. Ik ben ook lid van de leesgroep van de bibliotheek van Tessenderlo. Iedereen leest dan hetzelfde boek en vervolgens houden we hier een discussie rond of organiseren we een andere activiteit. Binnenkort is het weer Literaire Lente: geweldig!