Boekenjuf Antje | Ik verstop zwerfboeken op de speelplaats. Het zoeken is een extra impuls om te lezen
Je leerlingen met de boekenmicrobe besmetten, kan prettige bijwerkingen hebben. Vraag maar aan Antje Triest. 'Als ik toezicht heb, moet ik alleen maar over boeken babbelen', lacht ze. Zelf is ze al sinds haar vijfde een non-stop lezer. Hoe brengt ze die leesmicrobe over op haar leerlingen?
Ik lees heel veel voor in mijn klas. Dat is pure boekpromotie. Op dit moment lezen we een boek van David Walliams. Ik lees eruit voor tot de leerlingen op het puntje van hun stoel zitten. Dan zet ik het in de kast en begin ik in een ander boek. Of ik leg het op de bank van een zwakkere lezer als ik merk dat die door het verhaal gebeten is.
Als kind stotterde ik als ik luidop moest lezen. We hadden thuis een heel mooie, oude uitgave van Alice in Wonderland. Die moest ik voorlezen terwijl mijn mama kookte. Zonder Alice zou ik voorlezen misschien niet zo leuk vinden. Net daarom is het mijn favoriete kinderboek.
Wie is Antje Triest?
School:
Fulltime juf in het 3de leerjaar op Het Kompas in Hoboken.
Favoriete kinderboek:
Alice in Wonderland van Lewis Carroll
Elk boekenrek wordt altijd te klein
Mijn klas heeft een boekenwand vol posters, en vier boekenplekken. Elk boekenrek wordt altijd te klein. Er zijn weetjesboeken, dichtbundels, strips, leesboeken, veel Roald Dahl … Leerlingen kiezen zelf wat ze willen lezen. Reeksen als Geronimo Stilton en Thea Stilton slaan aan bij de moeilijkere lezers. We hebben ook weetjesboeken voor zwakke lezers.
Lezen komt uitgebreid aan bod bij ons op school. We hebben in elke klas een extra uur taal speciaal voor voorlezen en vrij lezen. De leerkrachten lezen dan ook en ik geef ook vaak korte opdrachtjes zoals: Zoek een gek of nieuw zelfstandig naamwoord. Verder laat ik hen wel eens een boek voorstellen. Wat ze erg graag doen is het vervolg van een verhaal bedenken, en het dan in groep naspelen. Nog leuker is het als ze het met de iPad mogen filmen.
‘Voorlezen is de rode draad in mijn klaswerking en werkt als pure boekenpromotie’
Met de zwakke lezers wordt veel aan RALFI-lezen gedaan. Er is ook het tutorlezen: vanaf oktober helpen de 5de-jaars de leerlingen van het 2de met lezen. Op het einde van het schooljaar leest ook het 1ste jaar met het 4de.
4 keer per jaar gaat ons 3de leerjaar naar de bib van Hoboken. Die organiseert dan activiteiten en de leerlingen kiezen er allemaal 5 boeken.
Ik zet op het rapport ook altijd iets over het leesplezier. Dat is niet met punten, ik schrijf iets persoonlijks voor elke leerling.
De Beste Boekenjuf/meester van het jaar
De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.
CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.
Nomineer jouw kandidaat
Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.
Collega’s en ouders lezen voor
Tijdens de Voorleesweek wordt er op verschillende plekken op de speelplaats voorgelezen door collega’s. We lokken dan ook ouders naar school om voor te lezen. Vooral bij de kleuters, maar ook in mijn 3de leerjaar. Al komt er maar 1 ouder, dan nog is het fijn dat die er is. Veel van de ouders zijn het Nederlands niet machtig. Ze mogen ook een boek in hun eigen taal voorlezen.
De leerlingen van de 2de graad hebben de kans om te lezen met de KJV (Kinder- en Jeugdjury). Samen met een collega begeleid ik die groep van ongeveer 22 leerlingen. Op maandagmiddag komen we samen en bespreken we een boek. We zorgen dan vaak voor een creatieve verwerking: een filmpje maken, een tekening maken, of de tekst dramatiseren.
‘Ik schrijf op het rapport ook altijd iets over het leesplezier’
Zwerfboeken
Veel van onze leerlingen komen moeilijk met boeken in aanraking. Vooral voor hen hebben we de zwerfboeken ingevoerd. Ik verstop elke dag een 5-tal boekenpakketjes voor beginnende en gevorderde lezers op de speelplaats. Elk pakketje bestaat uit een plastic map, met daarin een boek, een gedichtje als bladwijzer en het blad ‘Ik ben een zwerfboek. Wat mag je met mij doen?’ Hebben ze een pakje gevonden, dan mogen ze het boek thuis lezen, doorgeven aan een vriend of ze laten het liggen als het hen niet kan boeien.
Op vrijdag kunnen ze dat boek bij mij in de klas komen lezen tijdens de middag. Als ze klaar zijn met lezen, vullen ze op de achterzijde van het blad in wat ze ervan vonden.
Leerlingen zijn heel enthousiast. Je hebt leerlingen die niet graag lezen en toch alles doen om zo’n boek te bemachtigen. Het zoeken is soms een impuls om te lezen.
In de boekenkast van juf Antje:
- Escapeboek, Ivan Tapia & Linde Montse, Witte Leeuw
- Arthur wordt beroemd, HÅkon ØvreÅs, Querido
- Edison: het mysterie van de muizenschat, Torben Kuhlmann, de Vier Windstreken
- De giraffe, de peli en ik, Roald Dahl, De Fontein
- Hier waakt oma, Stefan Boonen, De Eenhoorn
- De keukenprins van Mocano, Reis naar het Høge Nøørden, Mathilda Masters & Georgien Overwater, Lannoo