Overslaan en naar de inhoud gaan
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Organisaties
  • Scholen
  • Subsidies
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster
Aanmelden

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Frie | De eretitel ‘De boektastische school’ is door Frie’s inzet absoluut niet uit de lucht gegrepen

Boekenjuf Frie | De eretitel ‘De boektastische school’ is door Frie’s inzet absoluut niet uit de lucht gegrepen

Uitgevers zoeken al jaren uit hoe het komt dat er rond de Brugse reien een verhoogde staat van belezenheid heerst … Wij vonden de schuldige. In het Venetië van het noorden, werkt juf Frie op de Vrije Basisschool Christus-Koning - Sint-Lodewijkscollege al jarenlang aan een boekenklimaat.

Boekenjuf Frie tussen lezende leerlingen in de leescaravan
Boekenjuf Frie voor een boekenrek in een klas
Boekenjuf Frie in de boekenhoek van de klas
Boekenjuf Frie toont de boeken op de vensterbank
Boekenjuf Frie voor het boekenrek
De leescaravan op de speelplaats
Boekenjuf Frie toont boeken in de leescaravan
Boekenjuf Frie helpt leerlingen een geschikt boek te kiezen uit het boekenrek
De leescaravan op de speelplaats
Boekenjuf Frie toont boeken in de klas

Ze steekt niet alleen de collega’s aan met haar enthousiasme, maar brengt ook de leerlingen de liefde voor boeken bij. Al 25 jaar is ze in weer met al wat naar boeken ruikt. Als kind al bezocht ze vaak de bib en na een cursus kinderboekwerker stond er geen maat meer op haar boekverslaving.

‘De boektastische school’ is een eretitel voor de school, waar Frie mee aan de basis ligt. Natuurlijk doet ze dit niet alleen maar samen met een team. Zo spreken de leerkrachten onderling af dat Frie aan boekpromotie kan doen in alle andere klassen. Ondertussen staan de collega’s dan in de klas van Frie. Haar eigen klas is een ware droomklas met een leeshoek en leescirkel en ontelbare boeken sieren het lokaal.

 

Wie is Frie Creyf?

School:

Juf van het 4de leerjaar op Vrije Basisschool Christus-Koning - Sint-Lodewijkscollege in Brugge.

Laatste aankoop:

Een reus van een beer van Kristien Dieltiens

Kreeg de boekenmicrobe … 'als kind ging ik elke week naar twee bibliotheken om stapels boeken, dus van thuis uit.'

Boekenkeet

De kers op de boekentaart staat hier op de speelplaats. Een oude werfkeet die door enkele handige Harry’s onder de ouders werd omgetoverd tot een boekenkeet. Een plaats waar de leerlingen komen lezen, boeken bespreken, kamishibai bekijken en genieten van een heerlijk leesbevorderingsbad. Via een trap komen we in de vrolijk aandoend werfwagen binnengestapt, hoe knus en aantrekkelijk lezen toch mag zijn.

Als Frie de leerlingen na de zwemles loslaat in de keet, en de leerlingen een boek laat uitkiezen uit de vele uitgestalde pareltjes, zitten ze in een mum van tijd met hun favoriete boek gezellig dicht bij mekaar van hun kleinood te genieten

‘De school is danig uit zijn voegen gebarsten zodat ze de klassen moesten opsplitsen’, vertelt Frie. ‘De kleuters, het eerste, het tweede leerjaar hier in dit gebouw en het derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar in een nabijgelegen gebouw. Ook daar beschikken de leerlingen over een bib, maar onze boekenkeet is natuurlijk onovertroffen. Daarenboven is ieder klaslokaal ingericht met een leeshoek en een klasbib waar de leerlingen mee boeken mogen uitlenen.’

‘Onze boekenkeet op de speelplaats moet zelfs de grootste boekenhater beroeren’

Frie Creyf – leerkracht 4de leerjaar

In haar eigen klas staan de boeken uitgestald zodat de leerlingen de kaft van de boeken zien.’ Mijn man’, vertelt ze,’ heeft voor deze leuke kastjes gezorgd. De boekjes staan hier niet per leesniveau maar zijn thematisch ingedeeld, volgens genre. Alle informatieve boeken staan trouwens ingedeeld volgens het ZIZO systeem (ZIZO is 'Zonder Inspanning ZOeken'). ZIZO probeert de leerlingen trapsgewijs en intuïtief bij het gezochte onderwerp te brengen. De verschillende onderwerpen worden zoveel mogelijk bijeen gezet.’

‘Natuurlijk heb je in een eerste en tweede leerjaar wat hulpmiddelen nodig om het technisch lezen van de leerlingen te toetsen, vooral om hen verder te helpen waar nodig. Eigenlijk zouden we moeten evolueren naar een systeem waar info over de AVI-niveaus binnen het leerkrachtenteam wordt gehouden met als enige doel leerlingen vooruit te helpen. De leerlingen en hun ouders leren kiezen volgens de vijfvingertest is hier een uitkomst.’

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Lezen doen we op verschillende manieren

Moeilijke lezers zet juf Frie samen met betere lezertjes.’ In klasverband noemen we dat tutorlezen. Wanneer we dit samen met andere klassen doen, noemen we dit partnerlezen. Deze werkwijze werpt al snel zijn vruchten af. Na zes weken worden de leeskoppeltjes uiteen getrokken en maken we voor beide leesgroepen nieuwe koppeltjes. Voor de kleinste en zeer moeilijke lezertjes trekken we het boekenblik open door middel van de luisterpuntboeken.’

‘Dagdagelijks lezen de leerlingen zo’n 10 à 15 minuten ‘s morgens vrij en na de middagspeeltijd nogmaals zo’n 10 à 15 minuten. Ik werk dan met leeskaartjes waar de leerlingen enkele weetjes van het boek op kwijt kunnen. (Titel, naam auteur, welk soort boek het is, waarover het boek gaat, een cijfer van 1 tot tien, waarom andere leerlingen dit boekje moeten lezen). Al die kaartjes verzamelen we in hun persoonlijke boekendoos.’

‘Ook voor de boeken van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen hebben we een gelijkaardig systeem. Ik lees dan wel de boeken voor, maar de leerlingen kunnen via een stemformulier hun beste boek aanduiden. De boeken van de KJV mogen wij van de directie aanschaffen en zo blijft onze bib uitgerust met het nieuwste materiaal.’

Verhalend ontwerpen

‘Iedere jaar creëren de leerlingen een eigen figuur, dit kan een illustrator zijn, een dichter, een schrijver. Dit jaar kozen ze voor een schrijver. De leerlingen leveren ideeën en maken tekeningen om zo die schrijver tot leven te brengen. Ze maakten zelfs een mini bureel waar schrijver Louis aan de slag kan. De hersenspinsels van de schrijver en de leerlingen worden in een verhaal verwerkt dat ze netjes optekenen en aan de muur hangen. Dit idee ‘verhalend ontwerpen’, kwam overgewaaid vanuit Schotland. Twee jaar geleden gingen we hiermee aan de slag tijdens het schoolfeest waarbij iedere klas een eigen dichter, schrijver of illustrator creëerde en het thema boeken centraal stond.

Als opdracht voor onze schrijver Louis maakten we zelf een boek dat we spelenderwijs ontwierpen rond het thema ‘gekke kapsels’. We nodigden hiervoor schrijfster Inge Bergh uit om ons wat tips te geven.’

Sponsorlezen

‘Als alternatief voor de sponsortocht, waar de leerlingen voor iedere kilometer dat ze wandelen zich kunnen laten sponsoren, hebben wij sponsorlezen gedaan dit jaar. De nonkels, tantes, oma’s en opa’s mogen in hun beurs tasten voor iedere tien bladzijden die de leerlingen heeft gelezen. Dit was een echt succes, maar naar volgend jaar moeten we voor de oudsten het aantal bladzijden per sponsoring verhogen. Met deze opbrengst worden er boeken aangekocht.’

Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Erik Liekens
School Vrije Basisschool Christus-Koning - Sint-Lodewijkscollege
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2014-2015

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Erfgoedredders | Ontdek het erfgoed in je schoolbuurt

Hoe komt het dat er plots tegels met zelfportretten in het voetpad liggen in Vilvoorde?

Een jongen tekent een ontwerp van een kostuum. Je kijkt over zijn schouder mee

Kunstkuur in Overijse: ’Heerlijke samenwerking met constante wisselwerking’

In de kijker

Toon alle tips →
Kinderen gekleed in ouderwetse kleren kijken door venster van oldtimer

Erfgoed in je klas. Wij tonen je hoe!

Literair erfgoed laten leven in je klas? Win een auteurslezing

Cultuur in de Spiegel
Edubox Cultuur

Stimuleer cultureel bewustzijn van jongeren met de EDUbox Cultuur

"

Infosessie dynamoPROJECT | woensdag 28 april

erfgoed
Erfgoedpakket My Past Future cover

My Past Future - erfgoed aanbrengen in secundair onderwijs

Logo Cultuurkuur met coronavirus

Wat betekenen de coronamaatregelen voor je klasuitstap, externen op school voor een activiteit, dynamoPROJECT of Kunstkuur? | update 12/04: Heropstart na de paasvakantie

Cultuur op school begint hier

Activiteiten

Wil je een cultuureducatieve activiteit of uitstap organiseren met je klas?

Ontdek alle activiteiten

Cultuurpartners

Op zoek naar een organisatie die samen met jouw school of klas een project wil uitwerken?

Zoek een cultuurpartner

Subsidies

Wil je financiële of logistieke steun aanvragen voor jouw cultuureducatief project?

Ontdek alle subsidies

Jouw aanbod

Organiseer je zelf culturele activiteiten of creatieve projecten op maat van scholen?

Maak je aanbod bekend

Voor leerkrachten

  • Inspiratie
  • Dynamo subsidies
  • Andere subsidies
  • School zoeken
  • Boekentips
  • Reviews van leerkrachten

Voor organisatoren

  • Activiteit toevoegen
  • Organisatiepagina maken
  • Organisatiepagina bewerken
  • Culturele bestemming worden

Over cultuurkuur.be

  • Over het project
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief
  • Volg ons op Facebook
  • Privacy
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookies

Een initiatief van

  • CANON Cultuurcel
  • publiq
  • Vlaanderen is cultuur en onderwijs