Overslaan en naar de inhoud gaan
Aanmelden
Home

Hoofdnavigatie

  • Home
  • Activiteiten
  • Cultuurpartners
  • Scholen
  • Ondersteuning
    • dynamoOPWEG
    • dynamoPROJECT
    • Kunstkuur
  • Acties
    • Cultureel bewustzijn
    • Beste Boekenjuf/meester
    • Poëziesterren basisonderwijs
    • Poëziesterren secundair onderwijs
    • Dag van de Cultuureducatie
    • Cultuur en onderwijs
    • Erfgoedweken
  • Inspiratie
Zoeken
Sluit zoekvenster
Sluit zoekvenster

Kruimelpad

  1. Home
  2. Boekenjuf Iene | Niemand wordt een lezer vanuit een methode, wel vanuit boeken!

Boekenjuf Iene | Niemand wordt een lezer vanuit een methode, wel vanuit boeken!

Leer leerlingen dat elk woord in een verhaal of gedicht van betekenis is. En dat alles wat ze lezen, van waarde is. Met dat idee trekt Iene Bocken, de Beste Boekenjuf van 2019, elke dag naar haar vierde leerjaar. Volgens de leerlingen is het echt geen toeval dat haar familienaam zo hard op ‘Boeken’ lijkt ...

‘Het is heel gemakkelijk om leerlingen warm te maken voor een boek. ‘Amai, dat was echt tof. Hier heb ik om moeten lachen. Dit verhaal heeft me zo aangegrepen …’ Als ik dat zeg en ik zet het boek in de leeshoek, dan is dat voor veel leerlingen al een trigger om het uit het rek te nemen. Als je als leerkracht regelmatig je passie voor lezen en boeken laat blijken, dan draag je dat ook stilaan over op de leerlingen. Dan is het heerlijk om leerlingen te zien genieten van een boek. Ook leerlingen die niet meer in mijn klas zitten, komen me op de speelplaats vertellen welk boek ze van de bib leenden. Of ze maken me attent op de startdatum van de boekenbeurs. Daar krijg ik het warm van.

 

Wie is Iene Bocken?

School:
Fulltime leerkracht 4de leerjaar en verantwoordelijk voor de werkgroep ‘Lezen’ op de Stedelijke Basisschool 2 in Dilsen-Stokkem.

Favoriete kinderboek:
Oma Boef, David Walliams, Clavis

Met de kar naar de bib

Ik probeer alle soorten boeken aan te bieden: strips, leesboeken, prentenboeken, tijdschriften, informatieve boeken, luisterboeken … Dat de bibliotheek hier vlakbij ligt, is een echte luxe. Ik kan er boekenpakketten aanvragen. Als leerkracht krijg ik ook een pasje waarmee ik 60 of 70 boeken kan ontlenen. Ik heb 2 van die pasjes (lacht). Meestal ga ik met de kar naar de bib. We gaan ook één keer per maand met de leerlingen. De boeken mogen ze in de klas houden of thuis lezen. Vanaf het tweede leerjaar krijgen de leerlingen een echte bibpas. Dan kunnen ze ook met hun ouders boeken ontlenen.

'Als je als leerkracht regelmatig je passie voor lezen en boeken laat blijken, dan draag je dit ook stilaan over op de leerlingen'

Schoolleesplan

Ik volgde op eigen initiatief de opleiding leescoördinator in Nederland en ben de verantwoordelijke van de werkgroep ‘lezen’ op school. In die functie heb ik een schoolleesplan geschreven. We vertrokken van een bevraging van de leerkrachten in de kleuterschool en lagere school. Waar werken we al aan en hoe vaak? Zo ontdekten we hoe we als team nog konden verbeteren.

Het belangrijkste is het lezen en het leesplezier bevorderen met de hulp van boeken. Alleen leesplezier zorgt voor leesmotivatie. Thuis en in de kleuterschool voorlezen en vertellen is het belangrijkste. Daarmee prikkel je de leerlingen om verhalen fijn te vinden. In het eerste leerjaar leren ze technisch lezen. Toch staat of valt goed lezen niet met de techniek, maar met het leesplezier. Leerlingen die gemotiveerd zijn om te blijven lezen, verbeteren hun leesvaardigheid. Net zoals een goede voetballer of vioolspeler blijft trainen. Daarom voeden en prikkelen we onze leerlingen met een ruim aanbod. Wat ze uiteindelijk lezen, maakt niet uit. Als ze er maar plezier in vinden.

De Beste Boekenjuf/meester van het jaar

De prijs voor de Beste Boekenjuf/Boekenmeester beloont leerkrachten (kleuterschool en basisschool) die een concrete en dagelijkse inzet tonen voor leesbevordering en het werken met kinderboeken in de klas. In het magazine brengen de kandidaten hun verhalen en je vindt er massa's tips en tricks rond lezen en leesplezier in de klas.

CANON Cultuurcel en de Groep Kinderboekenuitgevers zoeken een juf of meester, zorgleraar of -coördinator uit het basisonderwijs (kleuter- en lager) die zich inzet voor leesbevordering en werken met kinderboeken aanmoedigt.

Nomineer jouw kandidaat

Wie besmet jou met zijn of haar passie voor (voor)lezen? Wie vult de boekenhoeken op school met een rijk en recent aanbod? En wie wakkert in jouw team het leesvuur aan? Kortom, welke juf of meester heeft op jouw school het grootste hart voor boeken? Ken jij zo iemand? Nomineer je kandidaat via boekenjuf.be.

Alle neuzen in dezelfde richting

Je kan niet van de ene op de andere dag al je collega’s mee hebben. Niet iedereen groeit daar even snel in. Sommigen moeten eerst eens voelen hoe leuk de leerlingen het vinden, voor ze echt vertrokken zijn.Toen we twee jaar geleden startten met kwartierlezen, was dat een goede motivator om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Toen hebben we op een pedagogische studiedag het belang van lezen voor iedereen geduid en zijn we actief met onze collega’s aan de slag gegaan. Ze hebben toen zelf ervaren wat ze kunnen doen met boeken in de klas en hoe leuk dat kan zijn. We zijn naar alle boekenhoeken gaan kijken om inspiratie op te doen en om te kijken wat er anders, beter zou kunnen.

Een heel jaar lezen

Met de werkgroep geven we ook veel kant-en-klare lestips aan onze collega’s. Zo blijven ze op de hoogte.

Tijdens de Voorleesweek nodigen we ouders uit om te komen voorlezen in de klas. Leerkrachten lezen in een andere klas voor. De oudste leerlingen brengen een verhaal in de kleuterklasjes. De boekentips van de Voorleesweek halen we uit de bibliotheek voor alle leerkrachten.

Tijdens de Poëzieweek hangen we gedichten op in onze school en krijgen collega’s een uitgewerkte lesbundel met lesideeën. We doen mee aan de Poëziesterren en organiseren onze eigen versie ervan. Dan krijgen de leerkrachten krijgen drie gedichten met een lessuggestie. Op het einde van de week organiseren we een slotmoment op de speelplaats om het winnende gedicht bekend te maken.

‘Wat ze uiteindelijk lezen, maakt niet uit. Als ze er maar plezier in vinden’

Ook de raadgedichten van Van In zijn fijn. Ik zorg elk jaar ook voor een gevarieerd aanbod aan dichtbundels in mijn klas. Collega’s kunnen bij mij een bundel lenen. Ook aan de Jeugdboekenmaand doen we natuurlijk mee.

In samenwerking met de bibliotheek en de cultuurdienst van de gemeente nodigen we ook schrijvers uit voor een lezing. Dit jaar was Edward van de Vendel de spreker voor het derde en vierde leerjaar. Maar we mochten ook al Siska Goeminne, Marieke van Hooff en Bibi Dumont Tak ontvangen. Die bezoeken bereid ik altijd goed voor in de klas.

Bij het project rond illustrator Kaatje Vermeire was de hele school betrokken. Haar boeken werden voorgelezen en tentoongesteld in onze school. Elke klas las en ging volop aan de slag op muzisch-creatief vlak, bijvoorbeeld door te zeefdrukken. Op het einde van het schooljaar werd dit alles gegoten in een heus boekenschoolfeest. De verschillende boeken werden door middel van dans, toneel, beeld … voorgesteld.

‘Wie opgroeit met boeken, groeit door boeken’

De vier V’s

In mijn eigen klas gebruik ik als leesstrategie vooral de vier V’s: Voorkennis gebruiken, Voorspellen, Visualiseren en Vragen bedenken. Die aanpak test ik momenteel uit. Later kunnen we ze in de hele school toepassen.

Denkend voorlezen vind ik belangrijk. Daarbij probeer ik te verklanken wat er tijdens het lezen in mijn hoofd gebeurt.

De moeilijke lezers vinden het theaterlezen per twee heel leuk. Ze pikken veel op van wie beter leest. Ik probeer ook veel te doen met prentenboeken. Die hebben minder tekst, maar wel een rijke woordenschat. Het verhaal wordt ook ondersteund door de prent.

Wanneer we lezen? Op de speelplaats hebben we een ruime, knusse leeshoek met boeken voor tijdens de speeltijd. Elke dag is er kwartierlezen. Ik wissel dat soms af met voorlezen, duolezen, opdrachten rond een gedicht, of het voordragen van een gedicht … Ik durf veel te schrappen in mijn handleiding. Een boek en is motiverender en prettiger voor de leerlingen dan  een tekst uit de methode. Ik probeer dus een persoonlijke invulling te geven aan het werken met en rond boeken.’

In de boekenkast van juf Iene:

  • Tante Teefje, Ruth Verstraeten en Eva Mouton, Davidsfonds/Infodok
  • Tante Geola, De tsaar van eender waar, Mark Tijsmans, Uitgeverij van Halewyck
  • Haren vol banaan, een boek vol vieze liedjes en stoute versjes, Erik van Os, Rubinstein
  • Was de aarde vroeger plat, Bette Westera, Gottmer
  • De grootste ettertjes van de wereld, David Walliams, Clavis
  • Het zinderende zee boek, Yuval Zommer, Lemniscaat
Dien je eigen subsidieproject in
Auteur Veerle Vanbuel
School SBS Dilsen
Onderwijsniveau
  • Basisonderwijs (lager en kleuter)
  • Gewoon basisonderwijs (lager en kleuter)
Thema
  • literatuur en leesmotivatie
  • poëzie
Sleutelcompetenties
  • Nederlands
  • Cultureel bewustzijn
Schooljaar 2018-2019

Praktijkvoorbeelden

Toon alle praktijkvoorbeelden →

Kunstkuur delend netwerk: Eerste ontmoetingssessie 2024

98 nieuwe Kunstkuren begonnen in september aan hun driejarige samenwerking. Dit eerste ontmoetingsmoment was bedoeld voor leerkrachten, directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers en andere betrokkenen van scholen en academies die dan gestart zijn. Ook externe partners waarmee ze samenwerkten in...

Lees meer

Leerlingen ontdekken kunst via de schatten van de stad

Na tweeënhalf jaar Kunstkuur is de aangrenzende Academie Beeldende Kunsten, niet meer weg te denken uit de basisschool Het Groene Eilandje in Antwerpen Dam. Drie jaar lang neemt Goele van het dko er samen met de leerkrachten van het eerste, tweede en vierde leerjaar, twee uur per week, de muzische...

Lees meer
meisje met blauwe trui houdt haar rechterarm met gespreide vingers voor het gezicht

Straatfanfare met anderstalige nieuwkomers

In de Vrije Basisschool De Schatkist in Berchem zijn artistieke samenwerkingen een vaste waarde. Dit jaar werken de anderstalige nieuwkomers van de school, samen met Joana van vzw MOMO en wereldklas-leerkrachten Katrijn, Kevin en Karin, toe naar een Murga-straatfanfare tijdens de carnavalsoptocht in...

Lees meer
totaalbeeld publiek ouderen met 1 dansend kind vooraan

Dansen rond dementie

Geen twee doelgroepen zo ver uit elkaar als lagereschoolkinderen en ouderen met dementie. En toch. Leerkracht Els Wydaeghe van Vrije Basisschool De Gulleboom zag er wel een aardig dynamoPROJECT in. Geïnspireerd door het tv-programma Restaurant Misverstand zocht ze een samenwerking met Passerelle vzw...

arrow leftdans en beweging
Lees meer

Leerlingen geven hun persoonlijkheid weer in houtsneden door te reflecteren over hun zijn. Ook zo kan je werken aan de sleutelcompetentie Cultureel Bewustzijn.

Vijf weken lang gingen de leerlingen van het vierde jaar Humane Wetenschappen van het Sint-Lievenscollege voor het vak Kunstbeschouwing aan de slag met een abstractie van hun persoonlijkheid. Wie zijn ze geworden in al die tijd? Welke rimpelingen zijn reeds aan het oppervlak verschenen? En wie...

Lees meer

Nieuws in de kijker

Je ziet een meisje met lange haren. In haar handen houdt zij een aantal penselen vast die zij voor haar mond houdt.

Kunstkuur 2025: 93 nieuwe samenwerkingen

Op 1 september 2025 starten in Vlaanderen 93 nieuwe Kunstkuursamenwerkingen tussen een academie en een school uit het...

Lees meer

Gratis openbaar vervoer met dynamoOPWEG

Met dynamoOPWEG reist je klas volgens de bestaande dienstregeling gratis met de bus of tram van De Lijn naar culturele...

Lees meer
veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Om jullie nog beter te ondersteunen, maakten we een overzichtelijke pagina met antwoorden op vaak gestelde vragen.

Lees meer
Schermafbeelding animatiefilmpje Cultuurkuur

Wegwijs op Cultuurkuur

Bekijk in dit animatiefilmpje alle troeven van Cultuurkuur. Ben je op zoek naar een geschikte activiteit voor jouw klas...

Lees meer
logo Poëziesterren

Poëziesterren secundair onderwijs 2025

De Poëziesterren geven poëzie een prominente plaats in het secundair onderwijs.

arrow leftliteratuur en leesmotivatie
Lees meer
Bekijk alles van nieuws

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang talrijke tips en inspiratie over meer en beter cultuuronderwijs op school, activiteiten, ondersteuningen en deadlines, praktijkvoorbeelden en onze evenementen. Je mag de nieuwsbrief elke drie weken in je mailbox verwachten.

Door in te schrijven stem je in met de privacyverklaring.

Voetmenu

Voor scholen

  • Activiteiten voor jouw klas
  • Cultuurpartners ontdekken
  • Jouw schoolpagina
  • Gratis vervoer met De Lijn
  • Financiële steun voor jouw project
  • Samenwerking school en academie
  • Acties en evenementen
  • Inspiratie
  • Reviews van leerkrachten

Voor cultuurpartners

  • Zo start je op Cultuurkuur
  • Organisatiepagina maken
  • Activiteit toevoegen
  • Culturele bestemming worden
  • Scholen in de buurt zoeken

Over Cultuurkuur

  • Over het platform
  • Kalender
  • Veelgestelde vragen
  • Schrijf je in op de nieuwsbrief

Contacteer ons

  • mailContactformulier
  • phone02 553 96 63
  • Facebook Volg ons op Facebook (opent in een nieuw tabblad)

Vlaamse overheid

Departement Onderwijs en Vorming

Koning Albert II-laan 15, postbus 134

1210 Brussel

Cultuurkuur.be is een initiatief van CANON Cultuurcel i.s.m. publiq (opent in een nieuw tabblad)

© 2022 Cultuurkuur

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Contact
  • Cookieverklaring
  • Toegankelijkheidsverklaring
Cultuurkuur

Cultuurkuur.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

uitgegeven door Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (opent in een nieuw tabblad)
Vlaanderen is cultuur en onderwijs